Eskiden evi olmayana kız verilmezmiş. Bugün otomotiv dünyasındaysa küçük veya kompakt bir SUV modeli olmayana kız vermiyorlar diyebiliriz. Yerden yüksek, gösterişli, değişken ve her şeye rağmen asla kabalık sınırına girmeyen boyutlarıyla küçük ve kompakt SUV'lar, bugünün ve yakın geleceğin en yükselen trendi. Son birkaç yılda keşfedilmiş gibi dursa da, aslında küçük SUV'ların evveliyatı bir hayli geriye dayanıyor. Suzuki Samurai, Daihatsu Terios ve Mitsubishi Pajero Pinin gibi Uzakdoğulu küçük SUV'lar seksenlerden bu yana üretilirken, küçük SUV'ları yeniden bir hit haline getiren yakın dönem modeliyse Nissan logosu taşıyor. Nissan Juke, aykırı tasarımıyla ağabeyi Qashqai'nin kompakt sınıfta yaptığının bir benzerini küçükler liginde başarırken, Juke'un başarısı MINI Countryman, Opel Mokka, Renault Captur ve Peugeot 2008 gibi Avrupalı benzerlerinin de önünü açtı. Karlı küçük SUV ticaretine gözü açılanlar elbette sadece Avrupalılar değil. Mazda da bu trende kendine uygun bir vagon bulmak için CX-3 biletine güvenecek. Markanın 5 yıl aradan sonra kar açıklamasında çok büyük bir payı olan yeni kompakt SUV'u CX-5, küçük kardeşi CX-3'ün rol modeli olacak. 2015'te yollara çıkması beklenen küçük SUV'un tasarımında ağabeyinden yoğun izler görülürken, uzunluğunun yaklaşık 4.25 metre civarında olması bekleniyor. CX-5'ten 30 cm civarında daha kısa ve 10 cm daha alçak olması beklenen küçük SUV'un bagaj hacmi de 400 litre dolaylarında olacak. Markanın Skyactiv adını verdiği yeni motor ve platform teknolojisinin değişkenliğinden faydalanılacak olan CX-3'te görev yapacak benzinli ve dizel motorlar 100 ile 150 HP arasında değişen güç seçenekleri sunacakken, 4 tekerlekten çekiş seçeneği de bulunacak. CX-5'ten önce CX-7 ve CX-9 gibi büyük ve pahalı SUV'larla ağırlıklı olarak Amerika pazarına yönelik modeller sunan Mazda'nın bugün CX-5 ve bir süre sonra da CX-3'le yapacağı felsefe değişiminin başarı getireceğini tahmin etmek zor değil. CX-5'te güvenlik konusunda günü yakalayan Mazda, küçük SUV'unda da sınıfının en iyilerinden biri olacak güvenlik paketi sunacakken, araçta uygun fiyatlı ve akıllı telefonlarla bütünleşen bilgi-eğlence sistemlerine de yer verecek.
Kompakt SUV sınıfında daha çok genele hitap eden Mazda CX-5'ten farklı olarak, sınıfının kaymak tabakasını kendine çeken Range Rover Evoque'un büyük başarısı ana marka Land Rover'ı farklı Evoque türevlerine yöneltiyor. Markanın daha konsept olarak sergilediği Evoque Cabrio şimdilik askıya alınmış olsa da, uzunluğu 4 metre civarında bir model ciddi anlamda gündemde. Süslü tasarımına karşın arazi yeteneği oldukça yüksek olan Evoque'un platformunun küçük bir model için "fazla" gelmesi ihtimaline karşın Land Rover'ın Tata ile birlikte yeni ve daha pratik bir platform geliştirmesi bekleniyor. Tıpkı düşük hacimli motorlar gibi. Şu anda en düşük hacimli motoru 2.0 lt'lik benzinli turbo ve 2.2 lt'lik dizel olan markanın 1.6 lt kategorisinde motorlar geliştirmesi veya eski dost Ford'un kapısını çalması mantıklı görünüyor. Ford'un mevcut 1.0 lt'lik ve 1.6 lt'lik Ecoboost motorları bebek Evoque'a biçilmiş kaftan gibi görünüyorlar. SUV modeller aynı platformu kullandıkları yere yakın kardeşlerine göre hatırı sayılır fiyat farkına sahip oldukları için markalara yüksek karlılık sağlıyor. İşin içine bir de Premium kelimesi eklendiğinde kazanılan para daha da artıyor.
Çifte kavrulmuş gibi duran Premium SUV kavramına Audi'nin hediyesiyse tıpkı Bebek Evoque gibi küçük sınıf bir SUV olacak. Markanın son Paris Otomobil Fuarı'nda sergilediği Crosslane konseptinden izler sunacak olan tasarımda macera yerine Q3 ve Q5 gibi ağabeylerin kabul gören çizgilerine ver verilecek. A1 platformunun kullanılacağı araçta arazi yeteneğinden çok prestij ve imaj yeteneği önemsenecek. Yani Q2'lerde öncelik taş, toprak yerine şehrin ışıltılı caddelerinde güçlü olmak. 2014 sonunda seri üretim haliyle göreceğimiz Audi Q2'nin dinamik tasarımının tam tersini sunacak bir karakter de küçük SUV'lar arasına katılmaya aday.
Son olarak Şanghay Otomobil Fuarı'nda A Serisi'nin crossover versiyonu olan GLA'yı seri üretime çok yakın bir konsept görünümünde sergileyen Mercedes-Benz, küçük sınıfta G Serisi ruhunu şimdilik City G projesi olarak adlandırılan yepyeni bir küçük SUV'la yaşatacak. Renault ile birlikte geliştirilen kısaltılmış A Serisi platformunda üretilmesi planlanan küçük G'nin tasarımında markanın 2012 sonunda tanıttığı Ener-G-Force konseptinden izler görülecek. Düz yüzeyler ve yuvarlatılmış köşeler aracın tasarım DNA'sını oluştururken, motor seçeneklerinin GLA ve dolayısıyla da A Serisi'ne paralel olması bekleniyor. GLA'dan yaklaşık 30 cm kısa, 4 metre civarında bir otomobil olması planlanan küçük G, buna karşın GLA'dan yüzde 10 civarında pahalı olacak. Küçük sınıfın kült adayı diyebileceğimiz City G'de 360 derecelik görüş sistemi, internet bağlantılı bilgi-eğlence sistemi ve zengin kişiselleştirme seçenekleri sunulacak. 2015'te yollara çıkması beklenen Mercedes-Benz City G'nin yanında Mercedes-Benz markalarından smart da bir SUV'a hazırlanıyor.
2014'te tanıtılması beklenen smart forfour'da yerden yükseltilmiş bir crossover versiyona da yer verilecek. Bunun dışında daha önce tanıtılan forstars konseptini hatırlatan bağımsız bir model de gündemde.
Audi ve Mercedes-Benz'in olduğu bir ortamda gözler elbette BMW'yi arar. Münihli marka da en küçük X modeli olan X1'i 2015'te yenilerken yeni dönemine adapte edecek. Yeni dönemden kastımız arkadan itişten önden çekişe geçiş. Ağırlık ve yer tasarrufu sağlayacak olan yeni platform sayesinde yeni X1'in güncel modelden daha kullanışlı olması hedeflenirken, tasarımda radikal değişiklikler yerine korunan ana hatlar ve modernize edilen yüz bölümü dikkat çekecek.