Mazda3 için gerçekleştirdiğiniz Route3 organizasyonunun amacı neydi? Daha önce 323 ve 626 modelleriyle yapılmış bir rotanın tekrarını yaptınız gibi algılanmasını düşündünüz mü? Malum, artık tüketiciler her otomobilin bu denli dayanıklı olmasını normal karşılamıyorlar mı?
Haberler
Vergi Sisteminizi Değiştirin
Skyactiv teknolojileriyle daha şimdiden Euro 6 emisyon normlarını yakalayabilen Mazda’nın, Avrupa Başkanı Jeff Guyton ile olan görüşmemizde, Türkiye’nin potansiyeli kadar gelecek modelleri de masaya yatırdık.
- 1 Ekim 2013
Jeff Guyton: Route3 bittiği gibi insanların gelip de bana "Mazda3'ler ile mekanik bir problem yaşamamış olmanız etkileyici" demesi garip geliyor çünkü ben zaten böyle bir ihtimale bile şans vermiyordum. Bana göre bu, mücadeleyle ilgili bir durumdu. Katılanların ve bu konuyla ilgilenenlerin etkilenmesini ve keyif almasını amaçladık. Mazda olarak biz sürekli mücadele ruhumuzu koruyoruz. Route3 de böyle bir organizasyondu ve farklılığımızı ortaya koyduk.
Mazda, elinden geldiğince bağımsız kalmaya çalışıyor. Pek çok üretici ortaklıklar yaparken sizde bunlar daha az oluyor. Route3 de böyle bir simge miydi?
J.G.: Aslına bakarsanız Mazda'nın pek çok markayla işbirliği var. Önceden de vardı. Sonra da olacak. Japonya'da özellikle çok fazla ortak model üretimimiz varken, Toyota ile de hibrid üzerine büyük ortaklıklarımız var. Önceden de PSA-Ford Grubu ile ortak motorlarımız vardı. Dolayısıyla çok da kendi başımıza buyruk değiliz. Route3 olayında amacımız; Skyactiv teknolojimizi vurgulamaktı biraz da! Örneğin Mazda6 ve CX-5'teki pazar paylarımız, Avrupa ölçeğinde bakarsak, kendi segmentlerinde yüzde 5-6 seviyesinde. Mazda'nın Avrupa'daki pazar payı yüzde 1.2 seviyesinde olsa da, Skyactiv teknolojili yeni ürünlerimizle girdiğimiz segmentlerde dikkat çekici bir ivme yakaladık. Uzun bir bekleme süresi vermek zorundayız. Artık pek çok basın kurumunda Volkswagen'den daha iyi otomobiller üretildiğimiz ima ediliyor. Tam anlamıyla söylenemese de durum ortada!
Japonya'da bile Skyactiv'in yarattığı etkiyle dizel satışları artmış. Bu doğru mu?
J.G.: Evet, Japonya'da yıllar sonra dizel motorlu otomobiller tercih edilmeye başlandı. Hem satış fiyatlarının hem de mazotun daha pahalı olmasına rağmen, Japonya'daki CX-5 ve Mazda6 satışlarının yüzde 80'i Skyactiv-D yani dizel versiyondan oluşuyor. Geçen yıl Japonya'da bir taksiye bindim ve CX-5 broşürüne rastladım. Taksici o günden itibaren dizel motorlu Mazda6'yı beklemeye başladığını söyledi. Bu, Hiroshima'da olağandışı bir durum. Avrupa'daki benzinli-dizel oranı yüzde 50'şer seviyesindedir. Japonya'daysa dizeller sadece yüzde 1'i oluşturur. Japonya'nın bu anlamda Avrupa'yı yakalaması gerekiyor. O yüzde 1'de de bizim payımız büyük.
Japonlar dizellere sıcak bakmazlardı. Ne oldu da bu durum değişti?
J.G.: Hatırlarsanız 5 yıl kadar önce Toyota ve Honda, dizel-hibrid üreteceklerini duyurmuşlardı. Bunun sebebi, önümüzdeki yıllarda Avrupa'da devreye girecek Euro 6 normlarını karşılamanın zorluğudur. Dizel ya da hibrid üretmek pahalıdır. Biz, bu noktada "hibridi unutun" dedik ve Skyactiv'i geliştirdik. Ağırlık yaratabilecek donanımlardan ve maliyetli üretimlerden kurtulduk ve Euro 6'yı karşılayabilen otomobiller ürettik.
Diğer markaların sizin izinizden geleceğini öngörüyor musunuz?
J.G.: Yeni Volkswagen Passat'ta, motordaki sıkıştırma oranıyla ilgili bir teknoloji pazarlanacağına dair duyumlar var. Daha da fazlası olabilir.
Fiat Grubu ile yaptığınız ortaklık sonucunda bir sonraki MX-5'in İtalyanlar'ın yeni roadster'larına baz oluşturacağına dair bir güncelleme yapar mısınız?
J.G.: Şasinin geliştirilmesini Mazda yapıyor. Biz, MX-5'te kendi motorlarımızı kullanacağız. Alfa Romeo'da Spider'ın yerini alacak modelin tasarımını kendileri yapacaklar. Motor seçimleri de kendilerinden gelecek. Ancak tüm otomobiller Japonya'da üretilecek. Satışa sunum tarihleriniyse netleştirmedik!
CX-5 ve Mazda6'nın başarısından sonra, yenilenmesi gereken modeller haricinde, çok popüler olan küçük SUV pazarında bir CX-3 görecek miyiz?
J.G.: Küçük SUV/Crossover pazarının popülerliğinin farkındayız. Üstüne de çalışıyoruz. 2016'ya kadar 5 modelimiz daha gelecek.
Türkiye gibi ülkelerdeki düşük hacimli motorlarla ilgili olarak bir soru sormak istiyorum...
J.G.: Bence vergi sisteminizi değiştirin!
Mazda3 2.2 Skyactiv-D'yi kullanmış ve Türkiye'deki vergi sisteminden dolayı satışının mümkün gözükmediğini fark etmiş biri olarak; küçük hacimli motorlarınızla ilgili yorum alabilir miyiz?
J.G.: 1.3 lt'den 2.5 lt'ye kdar benzinli ve 2.2 lt'lik dizel gibi motorlar üretiyoruz. Pazarların gereksinimlerine yönelik motorları da geliştirdiğimizi söyleyebilirim. Ancak bu sorunuzu onaylamam şimdilik mümkün değil.
Peki premium segmentte olacak mısınız?
J.G.: Mazda6 ve CX-9 şimdilik bayrağı götürüyorlar ancak hiçbir şey için imkansız diyemem!
Emisyonlar ve yakıt tüketimi gibi konuları düşününce, Mazda6'da 1.5 lt'lik bir motorun olma ihtimali nedir?
J.G.: Bu aslında çok iyi bir fikir ancak zaman gösterecek.
Türkiye pazarı hakkındaki yorumlarınız nasıl?
J.G.: Şu anda, sunduğumuz modellerdeki motor hacimlerinden kaynaklı pazar payımız çok düşük ancak Mazda3 ile birlikte, 1.5 lt'lik motorlar ve otomatik şanzımanlar sayesinde yükselişe geçeceğiz. Türkiye'nin büyüme potansiyeli çok ve yeni modellerimizle buna ayak uyduracağız.
Yazı: Birkan Demir Çalışkan
YENİ MAZDA MODELLERİ
2016'ya kadar 5 yeni model tanıtacak olan Mazda, yeni MX-5'i sadece kendi için değil Alfa Romeo Spider için de geliştiriyor. Her iki roadster'da aynı şasi kullanılacak ve Japonya'da üretilecek olsa da, motorlar, donanımlar ve tasarım markalara özgü olacak. Muhtemelen CX-3 olarak adlandırılacak olan küçük SUV, station bir Mazda3'ün yerine üretilecek. Mazda2 ise, güncel neslin kıvraklığını Skyactiv teknolojileriyle harmanlayacak.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.