AMC JAVELIN'İN TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ
Amerikan otomotiv endüstrisinin 1940’larda yaşadığı hızlı yükseliş 1950’lerde da devam ediyordu. Rekabet kızışıyor, adeta acımasız bir hale dönüyordu. Büyük üreticiler karşısında küçük Amerikalı’arın bir bölümü kapanırken ayakta kalmak isteyenlerin bir kaç tanesi birleşerek AMC yani American Motors Corporation’i 1954’te kurdular. Hudson ve Nash gibi markaları çatısı altında bulunduran AMC’de, Richard Teague 1957’de tasarım sorumlusu olarak görev yapmaya başladı.
General Motors’ta çeşitli modellerin tasarımını yapan Teague’un da desteğiyle AMC, 1960’ların başlarında yeni bir yapılanmaya girdi ve grup bünyesindeki markaların bir kısmı da kapatıldı. Bu yeniden yapılanmada ekonomik aile otomobilleri üretmeyi hedefleyen AMC, Ford’un Mustang’i pazara sunmasıyla rotasından biraz saparak bu efsane otomobile Javelin ile karşı çıkmak istedi. AMC Javelin, 1967 yılında üretim için hazırdı. Mustang’in satışları, sunulan seçeneklerin fazlalaşmasıyla artıyordu. Javelin’in satış hızı Mustang’e ulaşamasa da arta kalanlarla gayet iyi idare ediyordu. İri panjuru ve direksiz kapıları, 4.8 metre uzunluğundaki Javelin’in tasarımını iddialı kılarken, 3 noktadan bağlantılı emniyet kemerleri, kaza anında dağılmayan camlar, fiber parçalar ve koltuk başlıkları sayesinde NHTSA’nın güvenlik standartlarını fazlasıyla karşılıyordu.
AMC JAVELIN ELEŞTİRİLERE MARUZ KALIYOR
Bu özelliklerine rağmen sıralı 6 silindirli motoru ye erli performansı sunamadığı için Javelin eleştiriliyordu. Bunun üzerine Go Package isimli performans paketi sunuldu. Bu seçenekte 5.6 lt’lik V8 motor görev yaparken aracın maksimum hızı da 193 km/s oldu. 284 HP’lik bu motorla yetinmeyen AMC, 2 kişilik AMX isimli özel serisini de tanıttı. Tamamen performansa yönelik olan AMX’te 6.4 lt’lik V8 motor 315 HP üretiyordu ve araçta 4 kademeli otomatik şanzıman seçeneği de vardı.
AMC JAVELIN MOTOR ÖZELLİKLERİ BÜYÜLEYİCİYDİ
Javelin o kadar uzun bir opsiyon listesi sunuyordu ki ürünün kataloğuna sığdırılamadığından ayrı bir katalog hazırlanmıştı. Bu opsiyon listesinde aracın motor özelliklerine göre fren diskleri, yan şeritleri, radyo, klima, motor devir göstergesi ve tavan spoylerine kadar uzanan bir çok seçenek vardı. Chevrolet Camaro ve Plymouth Barracuda’nın da re-kabeti hızlandırdığı dönemde AMC, fabrika takımı olarak motor sporlarına katıldı. Peter Revson’un da aralarında bulunduğu mavi-beyaz-kırmızı renkli Javelin’ler yarışlarda çeşitli başarılar elde etseler de yapılan harcamalar üreticiyi ekonomik olarak yormaya başladı. 1971’de üretilmeye başlanan ikinci nesil Javelin ise marka için dönüm noktasıydı. Büyüyen boyutlarına göre yuvarlaklaşan hatlarının haricinde motoru da daha güçlüydü. Sıralı 6 silindirli 3.8 lt’likten 6.0 lt’lik V8’e kadar uzanan farklı motor seçenekleri vardı. Ancak özellikle 6.0 lt’lik V8 motorun yüksek sıkıştırma oranı sayesinde 360 HP üretmesi ve 8000 d/d’ye kadar çıkması sayesinde oto-mobil dergileri tarafından olumlu eleştiriler aldı. Diğer tarafta opsiyon listesini standarda dönüştüren Javelin’de Pierre Cardin ile ortak ge-liştirilen özel serisiyse performansla modayı birleştiriyordu.
AMC JAVELIN'İN ÜRETİMİ NEDEN DURDU?
1970’lerin ortalarında hissedilmeye başlanan petrol krizinin de etkileri Javelin’in üretiminin bitmesine neden oldu. Javelin, küçük sınıftaki Pacer ve 4 tekerlekten çekişli crossover’ın öncülerinden Eagle ile beraber AMC’nin kemik modellerinden biriydi. Bu saydığımız modellerde az sayıda olsa da ilkler vardı ancak bunlar markanın yaşayabilmesi için yeterli olamadı.