Aynı zamanda bütün bu çalışmalar İstanbul'un devasa bir inşaat şantiyesi haline gelmesini sağladı. Sahil şeridinden,otoyol etrafına kadar neredeyse her bir köşede bitmek bilmeyen inşaat çalışmaları bulunuyor.
Bu çalışmaları yapan inşaat firmalarına İstanbul'daki hafriyat araçları yetmiyor, diğer illerden de kamyonlar getirmek zorunda kalıyorlar. Kamyon sürücülerinin birçoğunun nakliyatlarını yetiştirmek için, şehir içi trafik ve hız kurallarından haberleri yokmuş gibi davranmaları sıklıkla kazaya ve trafiğin tehlikeli bir hale gelmesine yol açıyor.
Bunlar yetmezmiş gibi , aracının ön camında bir kamu görevlisi kartı bulunan ya da aracına "çakar" lamba taktıran, kendini emniyet şeridine atıp, ayrıcalıklı bir hayat sürüyor.
Peki, sıklıkla şikayet edilen bu konularda kanunlar ne diyor ve yetkililer uygulamada neler yapıyor?
Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü'nden Sivil Ekipler Trafik Büro Amiri Komiser Selami Yeşilbaş ile bunları konuştuk.
2918 sayılı, Karayolları Trafik Kanunu ve bu kanunun yönetmeliğinde yer alan geçiş üstünlüğüne sahip araçlarla ilgili kurallar düzenlenmiş.
Buna göre;
Cankurtaran araçlar, itfaiye araçları, hükümlü veya sanığı takip eden veya emniyet ve asayişi korumak için acele olay yerine giden zabıta araçları, trafik suçu işleyerek kaçan aracı takip eden veya trafik güvenliğini koruma veya trafik kazasına el koyma amacıyla olay veya kaza yerine gitmekte olan görevlilere ait araçlar, alarm sırasında sivil savunma hizmetlerinde bulunan araçlar, koruma ile görevli ve korunan araçlar görevliyken, geçiş üstünlüğü hakkına sahipler. Bu araçlar, kanun ve yönetmelikte yazılı trafik kısıtlama ve yasaklarına bağlı değildir. Ancak bu hak, halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak, duyulur ve görünür geçiş üstünlüğü işaretlerini vermek şartıyla kullanılmalı. Ve bu araçların birbirleriyle karşılaşması durumunda , yukarıda yazılan sıraya göre geçiş üstünlüğü sağlanır.
Zorunluluk olmadığı halde, gereksiz geçiş üstünlüğü kullanan sürücüler 1.800 TL para cezasıyla cezalandırılmalı.
Sesli ve görünür uyarı işaretler ise; cankurtaran araçlarında ,trafik ve genel zabıtaya ait araçlarda, "mavi-kırmızı" veya "mavi" renkli lambalar olmalı. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün trafik hizmetlerine tahsis ettiği araçlarda mavi aydınlatmalar zorunlu. İtfaiye ve sivil savunma araçlarında kırmızı renk ve ışık veren aydınlatma olmalı. Bu aydınlatmaların hepsi, normal hava şartlarında 150 metreden görülebilen, dönme fonksiyonlu ve aralıklı yanıp sönen cihazlar olmalı. Ses çıkartan cihazların da en az 150 metreden duyulabilmesi gerekiyor.
Cankurtaran dışında , yaralı ya da acil hasta taşıyanlar, kendilerine taşıt yolu üzerinde yer açmak için , ses ve ışık cihazlarını, gerekirse el-kol hareketleriyle, karayolunu kullananları uyararak ilerleyebilir ( Karayolları Trafik Yönetmeliği 141'ci Madde, C bendinin ikinci alt bendi).
Bu konuda trafik denetimleri arttırılmış ve görevli memurlara sürekli eğitimler verilerek denetimin etkisinin arttırılması sağlanıyor. Bunun için, Avrupa'daki meslektaşlarla da bilgi paylaşımına gidilip trafik güvenliği için yeni teknolojiler yerinde inceleniyor. Özellikle kamyonların yarattığı tehlikeyi önlemek adına sabit ve motorize polis ekiplerin sürekli görev yaptığı Yeşilbaş'ın açıkladıkları arasında. Vatandaşlar da trafik ihlali konusunda www.iem.gov.tr adresindeki ihbar bölümündeki formu doldurup denetlemelere katkı sağlayabilirler.
Yazı: Koray Kodal
TRAFİKTE EŞİTLİK
Milletvekillerine görev dönemleri boyunca, hakim ve savcılara ise ömür boyu trafik cezaları direkt uygulanamıyor. Trafik kuralları ihllallerinde trafik ekipleri ceza yazsalar bile, sadece kimlik teyidi için aracı durdurup, direksiyon başındakinin milletvekili olup olmadığı kontrol edilebiliyor. Ceza kesilecekse, TBMM'ye bildiriliyor. Hakim ve savcılar için de kimlik tespiti yapılıyor ve Adalet Bakanlığı'na cezai işlem isteği bildirilebiliyor. Konsolos araçları da ayrıcalıklara sahip. Ceza uygulaması yapılacaksa, Dışişleri Bakanlığı'na gönderiliyor. TSK, belediye, emniyet, maliye ve basın gibi, resmi ve özel kurumlara ait otomobillerin trafik kurallarında üstünlüğü yok. Fahri Konsolosların da trafikte geçiş üstünlüğü yok. Karayolları araçları ise sadece buzlanma durumunda öncelikli geçiş hakkına sahiptir.
RADAR UYARISI KALKTI İHLAL AZALDI
İstatistiklere göre radar uygulaması yapılan yerlere uyarı işaretleri yerleştirildiğinde, o bölgelerdeki hız ihlalleri azalırken, diğer bölgelerde ihlal oranı artmış. Vatandaşın sürekli olarak her yol radarla hız kontrolü yapıldığını bilmesi için hız kontrolü tebelaları kaldırılmış. Bu sayede hız ihlallerinin bir haftada yüzde 90 azaldığı görülmüş.
YAYA POLİS KONTROL EKİPLERİ
İstanbul TEM üzerinde, 36 noktada , yaya polis ekipleri kontrol yaparken, toplam 140 personel görev yapıyor. Bu görevli polisler özellikle emniyet şeridi ihlali, otoyoldaki duraklama kurallarına uyulmaması ve çakar lambalı araçların kontrolünde önemli ilerleme kaydedilmesini sağlamış. Şehir içindeyse, EDS ve trafik ekipleriyle hız ve trafik kuralları ihlali uygulamaları sürekli devam ediyor.
Elektronik Denetleme Sistemi uygulaması sayesinde emniyet şeridi kullanımları azaldı. Ceza uygulaması hala çalışıyor.
Pek çok ünlü isimin aracının ön camında, çeşitli kurumlardan edinilmiş belgelere rastlıyoruz.