Ujiro Matsuda tarafından Toyo Cork Kogyo ismiyle kurulan Mazda, tarihi boyunca sorunsuzluğuyla öne çıkan modeller üretti. Japon üreticinin Wankel motor ile yakaladığı başarılarını Skyactiv teknolojileriyle perçinlerken hidrojenli otomobil geliştirme konusunda da önemli gelişmeler sağladı. Mazda, MX-5 ile en çok satılan roadster rekorunu elinde tutmayı sürdürürken yeni nesil SUV ailesi ve elektrikli modelleriyle de adından bahsettiriyor.
- 27 Şubat 2023
Mazda’nın temelleri 1920’de atıldı
Mazda’nın temelleri Shinhachi Kaizuka başkanlığında 30 Ocak 1920’de atıldı. İlk olarak Toyo Cork Kogyo ismiyle kurulan marka, o dönemde halkın ihtiyacı olan şişe mantarı ya da takım tezgahı gibi ürünler imal ediyordu. 1921’de yönetimi devralan Jujiro Matsuda, 1929’da kadar olan zamanda takım tezgahları üretmeyi sürdürdü.
Mazda el değiştirdi
1921’de yönetimi devralan Jujiro Matsuda, 1929’da kadar olan zamanda takım tezgahları üretmeyi sürdürdü.
Mazda ilk motosikleti 1930’da üretti
1929’da 2 zamanlı, 250 cc’lik motosiklet konseptini geliştiren şirket, 1930’da 6 Protype isimli motosikleti üretmeye başladı.
Mazda’nın ilk üretim tesisi kuruldu
Japon üretici, 1930’un sonlarında Hiroşima’da ilk fabrikasının temelini attı. 1931’den itibaren 3 tekerlekli Type-DA isimli araç üretilmeye başladı. 200 kg taşıma kapasitesine sahip olan Type DA, ilk yılında 66 adet üretilirken bu araç Çin’e de ihraç edildi.
Üç tekerlekli araç üretmeyi sürdüren şirketin adı Mazda oldu
1934’te Toyo Cork Kogyo’nun yerine Mazda logosu ve adı kullanılmaya başladı. Japonya’da Mitsubishi bayileri üzerinden satılan Mazda modelleri 3 tekerlekli triportörlerden oluşuyordu. 1936’da dört Mazda, 25 günde 2.700 km yol kat ederek o dönem için sağlamlığını kanıtladı.
Mazda’nın ilk otomobil konsepti
Japon üreticinin tasarladığı ve 1936’dan itibaren üretmeyi planladığı 4 tekerlekli küçük bir otomobil prjesi İkinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla birlikte rafa kalktı. 1945’te Hiroşima’nın bombalanmasıyla birlikte Mazda üretime ara verdi.
Mazda savaş sonrası üretime başladı
Mazda,1949’dan itibaren yeniden 3 tekerlekli araç imal etmeye başladı. 1950’de Type CA isimli 1 tonluk 4 tekerlekli kamyonun üretimi başladı.
Mazda’nın ilk otomobili
Japon üreticinin 1960’da üretimine başladığı 2 kişilik arkadan motorlu R360 Coupe modeli 3 metre uzunluğundaydı. Bu araçta l6 HP gücündeki 0,3 litrelik hava soğutmalı V2 motor vardı. 4 ileri vitesli manuel ya da 2 ileri vitesli otomatik şanzımana sahip R360 Coupe modelinin 4 tekerleğinde bağımsız süspansiyon sistemi yer alıyordu.
Mazda Wankel motor denemelerine başladı
Mazda, Wankel motorlu bir araç üretmek istiyordu ancak bu motorun üretim hakları Alman NSU markasına aitti. Japon üretici NSU’nun tek rotorlu Wankel motorundan farklı olarak çift rotorlu bir motor üzerinde çalışmalarına başladı.
Wankel motorlu ilk Mazda model
Çift rotorlu Wankel motora sahip ilk model olan Cosmo, 1966’da tanıtıldı ve test sürüşlerinden geçen bu araç 1967 yılında Hiroşima’da üretilmeye başladı. Tasarımıyla da oldukça iddialı olan Cosmo, 110 HP gücündeki 491 cc’lik Wankel motoruyla 185 km/s hıza ulaşıyordu.
1972 Mazda için yenilikler yılı
Japon üretici 1972’de 929 modelini üretmeye başladı ve bu büyük sedan düşük emisyon değerleriyle de öne çıkıyordu. Aynı yıl eğitim merkezini hizmete açan Mazda’nın 5 milyonuncu aracı da üretildi ve 1 milyonuncu ihracatı da gerçekleşti.
Mazda petrol krizinde avantaj sağladı
Mazda’nın düşük yakıt tüketimine sahip 1300 Sedan ve 1300 Station modelleri 1,0 litrelik ve 1,3 litrelik 4 silindirli motorlara sahipti. 70’lerin ortalarında dünya geneline yaşanan ekonomik kriz esnasında Mazda 1300’ün satışları da yükseldi.
Mazda Wankel motordan vazgeçmiyor.
1978’de üretimi başlayan Mazda RX-7’de 130 HP gücünde Wankel motor görev yapıyordu.
Mazda RX-7 yenilendi
1987’de yollara çıkan yeni RX-7 modeli, elektronik püskürtmeli yakıt sistemi, katalizatör, ABS gibi önemli yeniliklere sahipti. Bu araçta toplamda 1,3 litre silindir hacmine sahip 2 adet rotorun bulunduğu Wankel motor görev yapıyordu. 230 km/s maksimum hıza ulaşan RX7’de cabrio ve otomatik şanzıman seçenekleri de vardı.
Sportif aile otomobili Mazda 323 HB
Mazda’nın 1989 ile 1995 yılları arasında üretilen 323 HB modeli, kapaklı farlarıyla dikkat çeken sportif bir aile otomobiliydi.
Rekortmen MX-5 tanıtıldı
Mazda, roadster akımını dirilten modellerden biri olan MX-5’i 1989 yılında tanıttı. Arkadan itişli aktarması, güçlü ve dinamik şasi yapısı ve canlı motor-şanzıman özellikleri sayesinde keyifli bir sürüş sunan bu araç kapaklı farları ve gülen yüzü hatırlatan ön tasarımıyla kısa sürede kült haline geldi.
Mazda RX-8
2003 yılında üretimi başlayan RX-8 modeli, 2003 ve 2004’te ‘Yılın motoru’ ödülünü aldı. RX-8 RE adıyla bu sportif model, 2006 yılında dünyanın ilk hidrojen yakıtlı Wankel motora sahip otomobil olarak kurumsal firmalara kiralanmaya verildi.
1 milyonuncu MX-5
2019’da 30 yaşını kutlayan MX-5 modeli 1 milyonu aşan üretim adediyle dünyanın en çok satılan roadsterı unvanını korumayı sürdürdü
Mazda’nın Skyactiv teknolojisi
2008’de Ford’daki hisselerini geri alarak yeniden bağımsız bir marka olan Mazda, motor, şanzıman, karoser ve şasi üzerinde yaptığı yenilikleri Skyactiv teknolojisi adıyla 2011’de tanıttı.
KODO tasarım dili
Skyactiv teknolojisine sahip Mazda3 ve CX-5 modelleri 2012’de üretilmeye başlarken SUV CX-5’te KODO tasarım dili vardı.
İlk elektrikli Mazda tanıtıldı
Japon üreticinin 2019’da tanıtılan ve 2020’de yollara çıkan ilk elektrikli modeli MX-30, geriye doğru açılan arka kapılarıyla RX-8’i andırırken bu araç Euro NCAP’te de 5 yıldız elde etti.
Mazda’nın en büyük SUV’u CX-90
Özellikle Amerika pazarı için tasarlanan ve 2023 yılı başlarında tanıtılan 7 kişilik Mazda CX-90 modeli, kablolu hibrit seçeneğiyle de ön plana çıkıyor.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.