otohaber_logo
Test Merkezi
Mazda MX 5 Miata
23 Ağustos 1993 tarihli otohaber Dergisi’nin test konuğu Mazda MX 5 Miata idi.
Mazda MX 5 Miata
Testimizi dönemin anlatımıyla sizlere aktarıyoruz.

"Spor otomobiller daima hayal edilirler, fakat çok az insan tarafından satın alınırlar. Her oto üreticisinin cesaret edip, giremeyeceği kadar zor ve riskli bir üretim konusu olan bu spor otomobiller,büyük şehirlerin bulvarlarında tüm dikkatleri üzerlerine toplamayı her zaman başarırlar.

Mazda'nın minik spor otomobili MX 5 Miata da bu otomobillerden biri. 1960'lı yılların Roadsters'ını anımsatan bir görünüme sahip.İlk prototipi,Mazda'nın California'daki dizayn stüdyolarının başındaki Tom Matano ve arkadaşları tarafından, 1984 yılında yapılmış. O tarihten sonra , Amerikan otomobil sektöründe her zaman iki kişilik spor otomobillere olan talebin belirli aralıklarla canlandırılması gerektiğini düşünen Mazda yetkilileri kolları sıvayarak seri üretime geçmişler.

Miata,ilk gördüğüm an bana İngilizlerin meşhur Lotus Elan'ını anımsattı. Ama Mazda dizaynırları başkalarının da seslendirdiği bu savı kesinlikle reddediyorlar.Onlara göre ,her iki otomobilin yan yana getirilmesi halinde,aradaki büyük farklılıklar görülebilir.

Mazda MX 5 Miata, her motor devrinde canlı bir motor performansına sahip olan bir otomobil.16 supaplı,1597 cm3'lük motoru,116 beygirlik bir gücü,6500 devir/dakikada tekerleklere iletiyor. İlk olarak,0-100 kilometre akselerasyon testini gerçekleştirdik. Sonuç: 10 saniye. 400 metre uzunluğundaki pisti ise 18 saniye olarak kayıtlarımıza aldık. Uzun yol testinde ise Miata ile 190 kilometreyi rahatça aştık.Motor devri,seri şekilde 6000 devir/dakikanın üzerine çıkarken,MX 5 de bu tutulmaz güç ile hızlandı. Close-Ratio şanzımanı ile tam bir performans otomobili.Şanzıman yağı ısındıktan sonra,çok kısa bilek hareketleriyle vites değiştirmek mümkün. Ayak topuğunun konulduğu nokta ve gaz pedalı ideal noktalarda.Hafif debriyajlı,şehir içi trafikte ayağı yormuyor.

Güneşin sıcaklığıyla eriyen asfaltın üzerinde dans edercesine ilerleyen MX 5 ile peşpeşe sıralanmış "S" virajları hiç zorlanmadan ,hızla aldık. Süspansiyon sistemi ise belki de şu ana kadar imal edilenler arasında en mükemmel olanı.Önde ve arkada helezonlar ve anti-rollbarlar bulunuyor ve bu mükemmel sisteme yardım ediyorlar.Yol sathındaki ani değişmeler ise,MX 5 Miata'nın arka kısmında savrulmalara yol açtı.Bu savrulmalar direksiyona verdiğiniz kontra ile düzeldi.Ama zaman zaman tekrar belirdi.Miata,kaygan zeminli virajlardan hemen etkileniyor.Kaygan zeminde otomobilin arka kısmına çok dikkat etmek gerekiyor.Hızlı bir akselerasyon ile kalkış sonucunda da arka kısım bir miktar oynuyor.Ağırlık merkeziyle ilgili olarak yaptığımız incelemeler,otomobilin yerden yüksekliğinin 11.4 santimetre olduğunu gösterdi.Otomobille ilgili diğer ölçümlerimiz şöyle: Ön ve arka teker araları:226,6 santimetre. Ön iki teker arası uzaklık:141.0 santimetre. Arka iki teker arası:142.7 santimetre.Ön tampondan arka tampona olan uzaklık:394.7 santimetre.Sol çamurluk ile sağ çamurluk arasındaki uzaklık:167.4 santimetre.Miata'nın en yüksek noktasının yerden yüksekliği:122.4 santimetre.

Genel anlamda güvenilir bir yol tutuşa sahip olan Miata'nın eksi yönü,zeminin kaygan hale gelmesiyle birlikte yol tutuş karakterini değiştirmesi.

Kullanımı son derece zevkli ve kolay,minicik vites kolunun değiştirmek için sadece bilek hareketi yapmak yeterli.Bütün kontrol düğmeleri kolay erişilebilecek yerlerde.Momo'nun Mazda için imal ettiği ufak ve hafif direksiyon ise oldukça rahat. MX 5'in üzerini açmak veya kapamak ise sadece 30 saniyenizi alıyor.Hard-top ile kullanabileceği gibi soft top'la da kullanılıyor.Mock-Minilite jantları kendisine nostaljinin modern temsilcisi olabilme payesini bahşediyor.MX 5 Miata'nın koltuğuna oturduğunuz an,otomobilin her köşesini görmeniz mümkün.Özellikle üstü açıkken açı maksimum seviyede.Tente kapandığındaysa açı biraz daralıyor.Göstergeler ve diğer düğmeler minimum seviyede tutulmuş,geniş kilometre ve devir saatinden başka hararet göstergesi,yağ basıncı ve benzin göstergesi sade olarak dashboard'a konulmuş.MX 5'in otomatik cam düğmelerinin yeri oldukça rahatsız.Camları açabilmek için elinizi garip bir şekilde geriye doğru bükmeniz gerekiyor.Bu düğmeler yan kapılarda olsaydı,camlar daha rahat bir şekilde açılabilirdi.Yan aynaların ayarları elle yapılıyor.Bu da insanın aklına şu soruyu getiriyor:Miata nostalji ağırlıklı olarak düşünüldüyse,neden yan camlar otomatik olarak imal edildi?Miata'nın,yapısının aero-dinamik olmasından dolayı rüzgarla bir problemi yok. Gerek şehir içinde,gerekse şehir dışında kullanması son derece kolay ve eğlenceli.En güzel yönlerinden biri,havalandırma sisteminin detayları arasında olan üfleyici deliklerin oldukça yüksekte oluşu.Bu,soğuk havalarda dahi otomobilin üzeri açık olarak kullanılmasını sağlıyor.

Miata'nın en zayıf yönü,hiç şüphe yok ki frenleri.Yaptığımız testte 100 kilometre hızla giderken yapılan ani frenle birlikte,ön frenler kilitlendi. Otomobilin tehlikeli olarak savrulması yüzünden ayağımı frenden çekmek zorunda kaldım.Miata'nın tamamen durması için bir kere daha pedala basmam gerekti.100 kilometre hızla seyrederken yapılan ani fren sonrası durma mesafemiz computerde 61 metre olarak belirlendi.Gözlerime inanamadım.Bu frenajın lastik izlerini inceledim.Ancak tatmin olmadığım için bu testi defalarca tekrarladım.Elde ettiğimiz en iyi sonuç,52 metreydi.Ancak ön frenlerin kilitlenmesine bir türlü mani olamadık.

Spor bir otomobilin hiçbir zaman bir sedan kadar rahat olması beklenemez.Ancak,Miata'nın oturma pozisyonu ve koltukları oldukça rahat. Sürücünün vitese,pedallara ve direksiyona olan uzaklığı ise gayet iyi hesaplanarak yapılmış.Farlar normalde kapalı.Yandıkları an yukarı doğru hareket ederek,açık konuma geliyorlar.Bagaj,spor bir otomobil için yeterli.Yedek lastik fazla yer kaplamıyor.

MX 5 Miata'nın çarpıcı güzelliği ve çekiciliği,her santimetresine hakim olan yumuşak ve eğri çizgilerin harmonisinden oluşuyor.Otomobilin tüm hatları yuvarlak çizgiler içermekte".

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.