otohaber_logo
Haberler
Berat Ösen-CMS Yönetim Kurulu Başkanı
Dünyanın en saygın otomobil markaları için orijinal ekipman olarak hafif alaşımlı jant üretmeye devam eden CMS’nin ikinci nesil temsilcisi Berat Ösen, yeni ürünlerindeki hafifliğin ekonomi sağladığını vurguladı.
Berat Ösen-CMS Yönetim Kurulu Başkanı

CMS'nin üretim faaliyetlerini anlatır mısınız?

Alüminyum jant geliştirilmesi ve üretimi üzerine yoğunlaşan CMS, 1998 yılında yaptığı 45 milyon Euro yatırımla bugün Pınarbaşı ve Çiğli'de bulunan iki adet üretim tesisi ve bir lojistik merkezine sahip. Son 5 yılda üretim kapasitesini 4.2 milyon adete çıkartan firma bu yatırımını sadece kapasite artırmaya yönlendirmedi. Marka özellikle Ar-Ge faaliyetleri, üretim metotları geliştirme yöntemleri, bilgisayar yazılımı, donanım ve ekipmanlarına da önemli yatırımlar yaptı. Alüminyum alaşımlı jant üretiminde ürünlerin yaklaşık yüzde 80'ini ihraç ediyoruz. Bu ihracatta Avrupalı üreticiler ön plana çıkıyor. CMS'nin ihracata yönelmesinde en büyük etken 1998 yılında yaşanan ekonomik kriz oldu. Yaşanan 1998 yılı kriziyle birlikte CMS ihracata yöneldi.

CMS'nin kuruluş öyküsü nasıl başladı?

CMS, Tonguç Ösen ve ortağı tarafından 1983'de İzmir'de kuruldu. Şirket önce, hafif alaşımlı jant üretimi için Sanayi Bakanlığı'na başvurdu. Ancak bakanlık böyle bir ürünün üretilmesinin Türkiye için gereksiz olduğunu düşünerek reddetti. Bu sefer Tonguç Ösen; jeneratör, su pompası ve silindir üretimine başladı. Zamanla alüminyum jant üretimine başlayan marka, ana sanayiye yönelik ilk ürününü Tofaş'a verdi.

Jant geliştirirken ve üretirken hangi kriterleri göz önüne alıyorsunuz?

Jant model yelpazesinde bulunan jantların alüminyum alaşımlı olması, ekstra hafiflik sağladığı için, lastiğin yuvarlanma direncini azaltır. Bu da otomobilin yakıt tüketimini ve CO2 salınımını azaltıyor. Çevre ve yakıt ekonomisi özellikleriyle ön plana çıkan jantlarımız rekabet konusunda da bize avantaj sağlıyor. Çizim süresinden üretim aşamasına kadar 2-2.5 ayda geliştirilen jantlarda bugün Bentley'den Renault'ya, Lexus'dan Porsche'ye kadar bir çok markaya ürün sağlıyoruz.

2009'da yaşanan küresel ekonomik kriz sizi nasıl etkiledi?

Tüm dünyada yaşanan küresel ekonomik krize paralel olarak küçülme karşısında CMS de yüzde 30'a varan bir daralmayla karşılaştı. Etkilerini 2008'de gösteren kriz karşısında şirketimiz önceden tedbirlerini aldı. Bu tedbirler arasında müşterilerimizin ödeme profilini çıkartıp ödemede zorlananlara karşı önlemimizi aldık. Finansal borçlarımızı azaltırken, insan kaynaklarında yapılan iyileştirme ve planlı üretim teknikleri kriz karşısında önceden hazırlıklı olmamıza neden oldu.

Lastik firmalarıyla işbirliği yapıyor musunuz?

Lastik ve jant, et ve kemik gibi birbirinin ayrılmaz iki parçasıdır. CMS olarak jant tasarlarken ona uygun lastikleri kullanarak her türlü testleri yaparız. Ancak lastik üreticilerinin çoğu Ar-Ge faaliyetlerini dışarı yansıtmamak için bu konuya pek sıcak bakmıyorlar.

Uzakdoğulu jant üreticileri Türkiye pazarını nasıl etkiledi?

Uzakdoğu pazarında özellikle Çinli üreticilerin ürünleri Türkiye'ye bir dönem damgasını vurdu. Bizim satış fiyatlarımızın yarısına satılan bu jantları satın alan araç sahipleri, özellikle kaldırıma hafifçe çarptıklarında veya kasislerde eğilen yada kırılan jantlar, lastik hava basınçlarının düşmesine neden oldu. Yenisiyle değiştirilen Çin malı jantların yüzde 80'i hala birçok ithalatçının deposunda beklemeye devam ediyor. Kalitesiyle birçok kişiyi mağdur eden Çin malı jantlar miladını doldurdu. Burada belirtmeliyim ki yine bir Uzakdoğu ülkesi olan Japonya'da üretim yapan markalar, Çinlilerle kıyaslanamayacak kadar ciddi ve disiplinli çalışıyorlar. Ancak yine de Çinli üreticiler uzun vadede gelişmeye devam edecekler.

CMS'nin üretim koşulları çevreye olan yükümlülüklerini nasıl karşılıyor?

İzmir'de bulunan iki fabrikamız Sanayi Bakanlığı üretim koşullarını tamamen karşılarken CMS olarak daha fazlasını yapıyoruz. Üretim sırasında oluşan atık gazları arıtarak buharda bulunan talaşlı suyu ısıtıp soğutarak 50 derecede tekrar sistemde kullanıyoruz. Bu üretim yöntemiyle hem günümüz sertifikasyon şartlarını hem de Avrupa Topluluğu'nun yakın gelecekte uygulamaya koyacağı standartları karşılıyoruz. Ana ve yan sanayicilere uygulanan bu standartları yerine getirdiğimiz için diğer üreticilerden de bir adım öndeyiz.

Elektrikli (Çevreci) otomobillerle ilgili jant üretim çalışmanız var mı?

Tüm dünyada çevreci otomobiller ön plana çıkarken özellikle hibrid araçlar giderek yaygınlaşıyor. Birkaç yıl öncesine kadar hibrid otomobillerde 1 veya 2 model bulunurken artık bu sayı giderek artıyor. Biz de CMS olarak üretilen hibrid modeller için jant tasarım çalışmalarına devam ediyoruz. Hibrid otomobiller için yaptığımız çalışmalarda hafiflik ön plana çıkıyor. Sonuçta çevreci otomobiller üreten markalar giderek büyüyor.

Otomobil firmaları için tasarım yapıyor musunuz?

CMS'nin hedefl erinden biri olan "kabul edilebilirlik" ilkesine bağlı olarak markalara jant tasarımı yapıyoruz. Fiat ve Alfa Romeo'nun bazı modellerinde kullanılan jantları CMS tasarlayıp üretti. Yine bu iki marka için tasarladığımız jantlardan tasarım ödülü aldık.

Satış sonrası yani bireysel müşterilere yönelik satışlarınızda müşteri kitleniz nedir?


Özellikle Türk müşteriler sonradan otomobillerine jant satın alırken fiyat ve gösterişli tasarıma bakıyorlar. Bir çok Türk tüketicisi için hafiflik ve kullanılan malzeme geri planda kalıyor. Alüminyum jant üretiminde kaliteyi ve hafifliği ön plana çıkartan CMS, çok radikal tasarımlara sahip modeller üretmediği için özellikle ticari araç kullanıcıları yani taksicilere hitap ediyor.

Yazı: Birkan Demir Çalışkan

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.