İlk otomobilin yola çıkmasından günümüze tam 123 yıl geçti. Skoda otomobillerinin atası olan Laurin & Klement ilk olarak 1895'te bisiklet üretimiyle çıktığı yolculuğuna 104 yıldır otomobille devam ediyor. Skoda'nın 1924'te Laurin & Klement markasını satın almasıyla iki üretici birleşti. Skoda, artık otomobil de üretiyordu. Ancak Skoda'nın otomobilden önce 1859'a kadar dayanan köklü bir tarihi var.
Bu köklü tarihin birinci bölümünde Skoda, ikincisindeyse Laurin & Klement var. Skoda'nın ilk temeli Wallenstein Vartenberk tarafından atıldı. Wallenstein Vartenberk, 1859'da Plazen'de bir dökümhane kurarak şeker pancarı üretiminde kullanılmak üzere çeşitli makineler üretmeye başladı. Kısa zamanda 100'ün üzerindeki çalışanıyla fabrikaya dönüşen bu tesis; bira üreticileri, inşaat firmaları ve demir yolları için çelik alaşımlı makineler üretti. 1869 yılında Emil Skoda tarafından devralınan bu fabrika Skoda markasıyla tanıştı. Skoda, Avrupa'nın en büyük çelik üreticileri arasına girerken yolcu ve savaş gemileri, ağır silahlar, cephaneler üretiyordu. Özellikle Birinci Dünya Savaşı'nda zamanın Çekoslovakya'sı ve Alman orduları için dökümden yapılan savaş aletleri imal etti. Ancak Çek marka tarım makineleri üretiminden de vazgeçmiyordu.
Çeliğin şekillenmesinde profesyonelleşen Skoda, 1924'te Laurin & Klement ile üretim yelpazesine otomobili de ekledi. Diğer bölümde, Skoda otomobillerinin öncüsü Laurin&Klement'ti. Teknisyen Václav Laurin ve kitap satıcısı Václav Klement, kendi tasarladıkları bisikletleri Aralık 1895'te ürettiler. Slavia isimli bu bisikletlerin üretiminin ardından her iki bisiklet tutkunun soyadlarını taşıyan Laurin & Klement Co. marka motosikletlerin üretimine 1899'da başladılar. Laurin & Klement Co. marka motosikletler katıldıkları yarışların çoğunu kazanmayı başardı.
19'uncu yüzyılın başlarında Laurin & Klement, motosiklet üretiminden otomobil üretimine yöneldi. L&K, 1905'te mühendis Karl Slevogt ve Otto Hieronimus'un da desteğiyle ilk otomobilleri olan Voiturette A modelini tanıttılar. L&K, 1907'de 2 adet 4 silindire sahip silindir bloğunu, tek krank mili üzerinde birleştirerek 8 silindirli bir motor geliştirdi. 45 HP gücündeki L&K, Avrupa'nın ilk 8 silindirli motora sahip aracıydı. Laurin & Klement, 1907 ve sonrası ihracata yönelirken Birinci Dünya Savaşı sonrası fabrikanın bulunduğu bölge Rusların denetimine geçti. Savaş sonrası sıkıntıya giren L&K, 1924'te Skoda tarafından devralındı. 1925 yılında Pilsen Škoda Co. ile birleşmesini tamamlayan Laurin & Klement, tarihe karıştı ve Skoda adıyla otomobil üretimine devam etti.
Bu iki birleşmenin ardından 1920'lerin sonlarına doğru otomotiv grubunu revize eden Skoda Grup bir bütün halinde üretimine devam ediyordu. 1929'da üretime başlayan 629 ve 1934'de tanıtılan 633 modelleri; sedan, cabrio ve dört kapılı coupe modellerini sunarken 860 ise 8 silindirli lüks bir otomobildi. Skoda 860, 6 ve 7 koltuklu sedan ve cabrio ile 3 farklı seçenek sunuyordu. 1930'ların başında patlak veren ekonomik kriz lüks otomobillerdeki talebi azaltınca Skoda, 1934'te 633 modelini geliştirdi. Farklı karoser seçenekleri sunulan bu araçta 8 yerine 6 silindirli motor görev yapıyordu. 1939'da aerodinamik özellikleri, farklı radyatör ızgara tasarımı, yürüyen aksamı ve şasisiyle öne çıkan Superb ile Skoda tekrar orta sınıfa girdi. Ancak 1939 ile 1945 yılları arasındaki Alman işgali, şirketin gerilemesine neden olurken fabrikalar, sivil araç üretmek yerine ordunun otomobil ihtiyacını karşıladı. Skoda'nın tekrar sivil otomobil üretimine başlaması 1959'da bir aile otomobili olan Octavia'nın ile oldu. Skoda, yeni fabrikasında, 1964'te üretime başladığı arkadan motorlu 1000 MB ile 1100 MB modellerinde alüminyum alaşımlı motorlar kullanırken bu teknoloji 1976'da üretilen Skoda 100 ve 120 L'ye kadar devam ettirildi.
Skoda'nın eskiyen otomobil tasarımları sonucu alternatif model olarak 1987'de Favorit tanıtıldı. Favorit'in tasarımı Bertone'ye aitti ve önden motorlu bu otomobilin uzun şasili station'u ve açık kasa pickup modelleriyle Skoda'nın ürün yelpazesi genişledi. 1989'da Çek Cumhuriyeti'nde yaşanan ekonomik koşullar ve politik değişimler sonucu Skoda, yeni bir ortak arayışı içindeydi. 16 Nisan 1991 tarihinde Skoda, Volkswagen Group bünyesine katılarak geleceği için zor ve önemli bir karar aldı. Bu birleşmeyle Skoda'nın ürettiği Favorit, Forman ve Pick-Up modelleri tekrar VW tarafından revize edilerek üretildi. Skoda; Octavia (1996), Fabia (2000) ve Superb (2002) ile model yelpazesini genişletti. Bugün bu modellerin ikinci nesilleri haricinde 2006'da eklenen Roomster ve 2009'da eklenen Yeti ile Skoda otomobil yolculuğuna devam ediyor. Dünya çapında kalitesi ile ünlü Çek çelik üretimiyle özdeşleşen bu dev imparatorluk zamanla bölünürken; en büyük mirasçılarıysa Skoda Holding ve Skoda Auto oluyor. Bugün birbirinden bağımsız olan bu iki şirket arasında Skoda Auto, Kanatlı ya da Uçan logosunu başarıyla temsil ediyor.
Haberler
Yıldönümü: Skoda 150 yaşında
Skoda, çeliği sürekli şekillendirerek; tarım makineleri, motorlu araçlar, askeri taşıtlar, endüstriyel motorlar üreterek zamana damgasını vururken bu imparatorlukta otomobil üreten Skoda Auto, “Uçan Ok”u günümüze kadar taşıyan en büyük marka oldu.
- 7 Kasım 2009
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.