Bugün komşunuzda yerden yüksek kompakt bir otomobil varsa, yıllanmış otomobilinizi değiştirirken aklınıza kompakt bir crossover hayali geliyorsa bunun en önemli sebeplerinden biri de Nissan!
Japonların 2006 Paris Otomobil Fuarı'nda tanıttıkları Qashqai, o güne kadar kompakt sınıfta pek de alışkın olmadığımız ve genel kitleye hitap etmemiş bir konsepte sahipti. Trafikte kompakt bir hatchback kadar yer kaplayan ancak SUV'lara yakın bir sürüş pozisyonu sunan Qashqai, aynı zamanda Euro NCAP çarpışma testinde o güne kadar elde edilmiş en yüksek yolcu koruma puanıyla da ses getirmişti. Prestijli bir karoseri kompakt sınıf standartlarındaki fiyatla da birleştiren Qashqai'nin başarısı kaçınılmaz olduktan sonra hem Avrupalı hem de Uzakdoğulu pek çok marka Nissan'ın altın yumurtlayan tavuğunun izlerini takip etti. Ancak 2006'da başlayan başarı hikayesi artık yerini yeni bir bölüme bırakmaya hazır: karşımızda ikinci nesil Qashqai. Adını İran'da yaşayan göçebe bir Türk boyundan(Kaşkaylar) alan Qashqai yeni neslinde de İngiltere doğumlu bir model olma özelliğini koruyor. Tepeden tırnağa kadar yeni bir model olan ikinci nesil Qashqai'nin tasarım DNA'sında yine de birinci neslin kodlarından izler görmek mümkün. Daha keskin hale gelen karoserde dinamik yüz ifadesini destekleyen köşeli farlar dikkat çekiyor. Farların iç kısımlarındaki LED'ler gündüz aydınlatması görevindeyken, daha kaslı hale getirilen motor kaputu artık ön çamurluklara kadar taşıyor. Aracı çevreleyen siyah plastik bölümler birinci nesilden alınan ve şehir içinde yada hafif arazi şartlarındaki ufak tefek hasarların maddi yükünü azaltırken, arka kapının ortasından itibaren yükselen çizgi ve yan cam yüzeyi çevreleyen krom şerit sayesinde yeni Qashqai'nin profilinde değişim çok daha belirgin hale getirilmiş. Arka camın altıgen yapısı yeni nesilde de korunurken, stopların haddinden fazla Ford Kuga esintisi taşıdığı da gözlerden kaçmıyor. Japon üreticinin ortağı Renault ile birlikte geliştirdiği CMF( Common Module Family) Platformu'nun kullanıldığı ilk araç olan yeni Qashqai, selefine göre 49 mm uzayıp 20 mm genişleyen yeni neslin yüksekliğiyse 15 mm azalmış. Boyutlardaki değişimle birlikte hem yolcular hem de eşyalar için daha geniş alanlar sunacağı iddia edilen yeni Qashqai'nin iddiasının doğruluğu için araçla ilk randevumuzu beklememiz gerekse de, 20 litrelik artışla 439 litreye ulaşan bagaj hacmi olumlu bir gelişme. Birinci nesilde özellikle uzun boylu kullanıcılar tarafından eleştirilen bagaj kapağının kısıtlı açılma yüksekliğinin yeni nesille birlikte daha iyi bir seviyeye geldiği açıklanırken, kabinde de daha fonksiyonel detaylara yer verilecek. Yeni platformla birlikte versiyonuna göre 40 kg'ye kadar hafifleyen yeni Qashqai'nin selefine göre daha rafine ve kaliteli sürüş özellikleri göstermesi amaçlanmış. Özellikle direksiyon ve süspansiyon sistemine odaklanan mühendisler direksiyonda sürücüye iki farklı sertlik ayarı imkanı sunarlarken, yeni neslin selefine göre belirgin şekilde dinamik olacağı iddia ediliyor.
Yeni platformla birlikte teknik açıdan bakıldığında 1.6 lt'lik atmosferik beslemeli benzinli ünitenin artık emekliye ayrıldığı görülürken, 1.2 ve 1.6 lt'lik yeni benzinli motorlarda turbo dönemi başlıyor. 115 HP ve 150 HP güçlerindeki benzinli ünitelerin yanında 1.5 ve 1.6 lt'lik dizeller yeni nesilde de görev yapacaklar. 1.5 lt'lik emektar dizelin revize edilerek maksimum torku 20 Nm arttırılırken, çalışma karakterinin de çok daha dengeli hale getirildiği iddia ediliyor. Yeni Qashqai'de dizel cephesinden gelen en önemli yenilik artık 1.6 lt'lik dizelde otomatik şanzıman seçeneğinin de sunulacak olması. 4 tekerlekten çekiş ve otomatik şanzıman 130 HP gücündeki 1.6 lt'lik dizele saklı ayrıcalıklar olarak dikkat çekerken, geriye kalan motorlarda sadece önden çekiş ve 6 ileri manuel şanzımanlar görev yapacak.
Birinci nesilde kabin içindeki genel kalitesiyle sınıfının başarılı örnekleri arasında yer alan ancak tasarım anlamında biraz basit kalan Qashqai'de yeniden tasarlanan kokpit artık çok daha değerli ve iddialı görünüyor. 7 inçlik dokunmatik ekrana sahip bilgi-eğlence sistemi Nissan Connect standart olarak sunulurken, gösterge tablosundaki 5 inçlik büyük ekrandan da 12 farklı fonksiyon bilgisi takip edilebiliyor. Birinci nesle göre daha kaliteli malzemelerin kullanıldığı iddiasının yanında koltukların da daha konforlu hale getirildiğinin açıklanması yeni Qashqai'nin konfor seviyesinin arttığı beklentisini yaratıyor.
Güvenlik anlamında Nissan Safety Shield adı verilen güvenlik paketi günün gereklerini yakalayan özelliklere sahip. Otonom frenleme sistemi, yorgunluk uyarısı, şerit takip ve değiştirme yardımcıları, trafik işareti tanıma sistemi gibi özellikler yeni Qashqai'yi sınıfının en iyileri arasında sokmaya aday.
19 inçlik alaşım jantlarla birlikte Qashqai daha heybetli ve dinamik bir görünüme kavuşuyor.
Baştan sona değişen ikinci nesil, yine de detaylı bakıldığında birinci neslin ana hatlarını koruyor.
Kokpitte maceradan uzak ve temiz çizgiler kullanılmış. Elektrikli yan ayna kumandalarının kokpitten kapı içine alınması daha pratik görünüyor. Ambiyans aydınlatmasının sunulması artık daha elit bir iç mekanı da beraberinde getiriyor.
439 litrelik bagaj hacmi sınıfının en iyi değeri olmasa da en azından artık ortalamalara daha yakın. Arka koltuklar katlandığında düz bir zemin elde edilmemesiyse yepyeni bir otomobilde düşündürücü!