
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Hibrit motorlu otomobiller için vergi indirimi yapılmış olması Toyota C-HR Hybrid modelinin ulaşılabilir fiyatla satılabilmesini sağladı. Bakalım hibrit motorlu C-HR iddialı olduğu kadar ekonomik mi?
Toyota'nın Türkiye'deki fabrikasında bantlardan inen C-HR, ülkemizde üretilen ilk crossover olmasının yanısıra ilk hibrit model unvanına da sahip. Yakıt ekonomisinde iddialı olan hibrit sistemin C-HR'ye neler kazandırdığını görmek için detaylı test parkurumuza aldık. Hibrit otomobillerde genellikle daha düşük sürtünme katsayı elde etmek veya geleceğin teknolojisini vurgulmak adına farklı çizgiler görürüz. C-HR zaten o kadar fütüristik ki, hibrit için değişiklik yapılmamış. Sadece Toyota logolarında mavi zemin kullanılıp hibrit olduğu belli edilmiş.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

e-CVT şanzımanda B konumuyla motor freni ve güç geri dönüşümü yapılıyor.
Motor kaputu altında da hibritlerden görmeye alıştığımız karmaşık, bol kablolu bir tablo yok. Motor İngiltere'de üretiliyor. 1,8 litrelik atmosferik benzinli, Atkinson çevrimiyle çalışan motor ile manyetik tip elektrikli motor yan yana bulunuyor. İkilinin toplam gücü 122 HP. Bu rakam çok etkileyici görünmüyor. Öyle ya 1,0 litrelik turbo benzinli motorlarla bile bu güce ulaşılabiliyor. Ancak bu sistemin amacı çok iddalı bir hızlanma değil, çok iddialı bir tüketim sağlamak. Yine de hızlanmalarda ayak sürüdüğünü söyleyemeyiz.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Toplam sistem torkunu Toyota bildirmediği için yazamıyoruz ancak elektrikli motor ve 1,8 litrelik içten yanmalı motorun ürettiği torkun şehir kullanımı gözetildiğinde yeterli olduğunu söyleyebiliriz. Yüksek hızlarda ve araç sollamalarında ise çok iddialı değil. Bunu esneklik ölçümlerinde elde edilen verilerde görebiliyoruz. Daha önce test konuğumuz olan C-HR 1.2 Turbo 4x4 benzer güce karşılık 6,4 ve 8,7 saniyelik esneklik verilerine imza atmıştı. Hibrit versiyonda ise bu değerler ikişer saniye daha yüksek.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Hibrit otomobilin iç mekanı içten yanmalı motorlu C-HR ile aynı tasarıma sahip.
Hibrit sistemin çalışmasında sürücünün bir şey yapması gerekmiyor. Sistem kalkış, hızlanma ya da seyir süresince otomatik olarak elektrikli motor ile benzinli motor arasında güç kullanımını kendi ayarlıyor. İlk kalkış ve düşük hızlarda elektrikli motor kullanılıyor. Hızlanma isteklerinde iki motor da devreye giriyor. Seyir modunda sürücü istediği hıza ulaşıp gaz pedalına basmayı bırakınca benzinli motor duruyor. Yumuşak ve sakin şekilde hızlanıldığında hibrit bataryasının durumuna göre elektrikli motoruyla ilerlemek mümkün.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Göstergede ibreyi ECO çizgisi içerisinde tutarak elektrikli motorun hızlanma ve ekonomi dengesinde çalışması sağlanıyor.
Sistemde elektrik gücü yeterli seviyede depolanmış ise 65 km/s hıza kadar sadece elektrikli motor ile yol almak mümkün. Sürekli olarak sadece elektrikli motor ile ilerlenemediği için, elektrikli seyahat menzili bilgisi yok. 6,5 Ah'lik Nikel-Metal Hidrid bataryalar dışarıdan şarj edilmiyor. Fren enerjisi ve içten yanmalı motor ile şarj oluyor.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Hibrit sistemin çalışması 8 inçlik multimedya ekranından takip edilebiliyor.
Hibrit sistemin C-HR'deki rolü ekonomi. Performans odaklı bir yapı kurmuyor. Genel olarak, yakıt ekonomisi konusunda beklenilenden fazlasını sunuyor. Eğer ayağınızı gaz pedalına karşı hassas olmaya eğitirseniz ortalama yakıt tüketimi ekranında şaşırtıcı rakamlar göreceksiniz. Şehiriçinde ortalama 3,0 lt civarında yakıt tüketerek ilerlemeniz mümkün. Rotanızda iniş-çıkışlar yok ise ve ani hızlanma isteklerinde bulunmazsanız bahsettiğimiz kadar düşük tüketim değerleri elde edilebiliyor. Ortalama test tüketimi ölçümlerinde iniş ve çıkışların olduğu parkurmuzda elde ettiğimiz 4,9 lt/100 km'lik değer de oldukça ekonomik.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

EV düğmesi sadece elektrikle ilerlemeyi sağlıyor.
Yakıt ekonomisi ve sürüş konforuna destek sağlayan CVT tipinde bir şanzıman kullanılıyor. Toyota'nın e-CVT olarak adlandırdığı sistem elektronik kontrollü sürekli değişken oranlı şanzıman olarak tanımlanıyor. Sarsıntısız yapısıyla konforu destekleyen şanzıman sadece ani hızlanma isteklerinde, benzinli 1 Göstergede ibreyi ECO çizgisi içerisinde tutarak elektrikli motorun hızlanma ve ekonomi dengesinde çalışması sağlanıyor. 2 Hibrit sistemin çalışması 8 inçlik multimedya ekranından takip edilebiliyor. 3 EV düğmesi sadece elektrikle ilerlemeyi sağlıyor. motorun devrinin yükselmesiyle konfordan ödün veriyor. Normal koşullarda konfora katkısı oldukça fazla. Şanzıman üstündeki B fonksiyonunu Toyota'nın hibrit modellerinden tanıyoruz. "Brake" kelimesini ifade eden bu fonksiyon sayesinde hem motor freni yapıp ivmelenmeyi yavaşlatabilir hem de artan geri dönüşüm ile elektrik enerjisi depolayabilirsiniz.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Batarya da dahil olmak üzere, hibrit sistemin onarım garantisi 5 Yıl/100 bin km.
Hibrit sistemde bataryaların etkisiyle otomobilin ağırlığı artıyor. Ancak arka aksın önünde, zemine yerleştirilen bataryalar sayesinde ağırlık merkezi düşürülüp yol tutuş konusunda avantaj sağlanmış. Daha önce teste konuk olarak gelen C-HR 1.2 Turbo 4x4 seçeneği dinamik sürüş karakteri ve güven veren süspansiyon sistemiyle beğenimizi kazanmıştı. Önden çekişli C-HR Hybrid, 1.2 Turbo 4x4'e göre yaklaşık 50 kg daha hafif olması ve daha düşük ağırlık merkezi sayesinde yol tutuştaki bu güven hissini bir adım öteye taşıyor. Standart versiyonlara göre 10 mm daha alçak olması yol tutuşa katkı sağlarken karoserin zemine yaklaşması sebebiyle aracın altını sürtmemek için daha fazla dikkat gerektiriyor.
TEST · Toyota C-HR 1.8 Hybrid e-CVT 4x2

Arka koltuklara uzun boylular bile rahat sığıyor.
Genel değerlendirmede C-HR Hybrid'in konforlu bir sürüş tecrübesini oldukça ekonomik tüketim değerleriyle sağlayabilen bir seçenek olduğunu söyleyebiliriz.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.