Karakteri olan otomobillerden biri olan Suzuki Jimny, 70'lerde üretilen birinci nesilden itibaren neredeyse tarzından hiç ödün vermedi. Üç kapılı gövde, kısa, dar ve yüksek karoser, köşeli tasarımıyla kült bir otomobil. Şimdi ise dördüncü nesliyle karşımıza çıktı. Yeni nesille birlikte tasarımında şaşırtıcı değişiklikler yok. 1998'de üretilen üçüncü nesil Jimny ile neredeyse aynı görünüyor. Koyu zeminli kare farlar korunurken ön panjur motor kaputundan ayrılarak biraz daha farklı çizgilerle şekillenmiş.
Profilde ya da arkada ise fark bulmak çok zor. Tasarımda 90'ların havası devam ettirilmiş. Otomobilin içerisine geçtiğimizde de benzer bir etkiyle karşılaşıyoruz. Sert plastik malzeme hakimiyetindeki iç mekanda konfor ve yüksek kalite algısı ön planda tutulmamış.
Sadelik ve işlevsellik konuları ön plana çıkartılmış. Mümkün olduğu kadar az olan düğmeler iri tasarımlarıyla işlevselliği arttırıyor. Üç kollu direksiyon simidi yeni. Gösterge grubu, orta konsol tasarımı ve dairesel havalandırma çıkışlarının modernleştirildiği görünüyor. İki hoparlörlü, "OEM" CD çalarlı müzik sisteminden beklentiniz çok yüksek olmamalı.
Dört kişilik oturma alanı sunan Jimny'de önde uzun boylular oturuyorsa arkada fazla alan kalmıyor. Otomobilin tasarım ya da donanımıyla değil işlevselliğiyle öne çıktığını iç mekan incelememizde söylemiştik. Sürüş özellikleriyle de konfordan ya da dinamik sürüşten çok işlevselliğiyle kendini ispatlıyor. Bunun için önce ölçülerine bakıyoruz.
Jimny'nin zeminden yüksekliği 190 mm olarak açıklanıyor. Bu değer arazi araçları standartlarına göre ilk bakışta çok etkileyici gibi görünmese de, otomobilin dingil mesafesinin 2250 mm olduğu düşünüldüğünde hafif offroaddan fazlası için de avantajlı olmasını sağlıyor. 34 derecelik yaklaşma, 46 derecelik uzaklaşma ve 31 derecelik karın açısıyla Jimny arazide doğal bir yetenek. Kısa dingil mesafesi sayesinde arazi koşullarında daha kıvrak olabilen Jimny'nin bu ölçüler sayesinde tepelere ulaşma konusunda da avantajı var. Fiziksel özellikleri offroad için avantaj sağlasa da bununla yetinmeyen üretici kapsamlı bir 4x4 sistemi de sunuyor. Normal zemin koşullarında arkadan itişle ilerleyebilen Jimny istenildiğinde 4x4 çekişe tek bir düğme ile geçmeye izin veriyor.
Orta konsoldaki düğme grubunda 2WD arkadan itişi temsil ediyor. Yanındaki 4WD düğmesi orta diferansiyeli kilitleyip sürekli dört tekerlekten çekişe geçişi sağlıyor. Kaygan zeminler için bu çekiş seçeneği avantaj sağlıyor. Sistem 100 km/s hıza kadar, ön tekerlekler tam karşıyı gösterirken arkadan itişten dört tekerlekten çekişe geçişe izin veriyor. Üçüncü düğmede ise 4WD-L logosu görülüyor. Bu seçenekte ise çok yavaş ilerlenebilecek dik veya kaygan yüzeylere çıkış ve iniş için ayarlanmış.
Daha iyi bir yol tutuş için ESC (ESP) de devreden çıkıyor. Bütün bu kontroller pratik ve oldukça anlaşılır şekilde yönetiliyor. Jimny, sadece 85 HP'lik 1,3 litrelik benzinli motorlar ithal ediliyor. Hafif karosere rağmen hızlanma konusunda iddialı olmayan atmosferik motor, yakıt tüketiminde ekonomik olmasa da anlaşılabilir değerler sunuyor. Hızlanma ve tüketim konularında çok iddialı olmamasında 4 ileri vitesli otomatik şanzımanın etkili.
Üretim bantlarında 5 ileri vitesli manuel ve 4 ileri vitesli otomatik şanzımanla inen Jimny'nin Türkiye'deki fiyat listesinde sadece 4 ileri vitesli otomatik şanzımanla geldiğini görüyoruz. Şanzımanın D-3, 2 ve L seçenekleri sunuyor olması motor freni gerektirdiği ya da yavaş ilerleyerek aşılması gereken koşullar olduğu durumlarda avantaj sağlıyor. Süspansiyon sisteminde, ön ve arkada üç noktadan bağlantılı akslar, gazlı amortisörler ve yaylar kullanılmış. Yüksek ağırlık merkezi ve dar karoser özellikle virajlarda ve ağırlık transferlerinde karoserin çok esnemesine yol açabiliyor. Jimny yüksek hızlar ya da virajlarda çeviklik gözetilerek tasarlanmamış. Keskin dönüşlere izin vermiyor. Yüksek karoserin amacı arazide kolay ilerleyebilmek.
Hidrolik direksiyonda elektrik desteği yok. Direksiyon çok yumuşak değil. Sürücüye de geri bildirim konusunda çok etkili olamıyor. Ama seçilen ayarlar arazi şartlarında Jimny'nin yeteri kadar kıvrak ve güvenilir olmasını sağlıyor. Jimny'nin tam bir arazi aracı olarak tasarlandığını ve bu gelenekleri hala koruduğunu söylemeliyiz. Bu bilinç ile tercih edildiğinde içerisindeki konfor ve ergonomi eksikleri sorun olmaktan çıkıyor. Arazide hem boyutları hem de mekanik yetenekleriyle çok başarılı.
Ancak otomatik şanzıman sunması, küçük boyutları ve makul fiyatı sebebiyle şehir aracı olarak tercih edildiğinde tüketim, hızlanma, konfor gibi konularda tüm beklentilere cevap veremeyebiliyor. Jimny'nin sunduklarına ihtiyaç duyanlar için farklı bir seçenek daha yok. Rakipleri arasında 4x4 aktarma ve otomatik şanzımanlı bir araç bulunmuyor. 3686 mm uzunluğuyla Jimny ile benzerlik gösteren Fiat Panda Cross 4x4 aktarma 1,3 dizel motor ve manuel şanzımanla geliyor. Bu fiyat ve boyutlarda, sadece önden çekişle alınabilen, 0,9 litrelik turbo benzinli motor ve otomatik şanzıman ikilisiyle Dacia Sandero Stepway de alternatif olarak görülebilir.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer