Subaru’nun tamamen elektrikli ilk global modeli Solterra ile yakından tanışma zamanı geldi. Markasına özgü detaylara sahip olan Solterra acaba neler sunabiliyor?
Subaru’nun yeni model konusundaki sessizliği Solterra ile bozuldu. Bu model için markanın 2005 yılından itibaren iş birliği içinde olduğu Toyota ile birlikte hareket edilmiş. Daha önce de farklı modeller için yapılan iş birliğinde Subaru Solterra, Toyota bZ4X ile kardeş model konumunda.
Solterra ile yeni bir kulvara giren Subaru’nın karşısında Hyundai gibi yine yeni bir yarışa başlayan markalar da var. Solterra karşısında Hyundai de Ioniq 5 modelini sunuyor. Boyutlarına baktığımızda Ioniq 5’in 4635 mm uzunluk ve 3000 mm dingil mesafesi karşısında Solterra’nın 4690 mm uzunluk ve 2850 mm dingil mesafesine sahip olduğunu görüyoruz. Yakın boyutlarla birlikte Solterra’da güçlü bir SUV tasarımı kullanılmış.
Otomobilin tasarımında ilk dikkatimizi çeken noktalardan biri plastik kaplamaların bolca kullanılmış olması oluyor. Ön çamurlukların büyük bir kısmında siyah plastik yer alırken bu kaplamanın farların altından tampon kenarlarına kadar uzandığını görüyoruz. Benzer şekilde arka çamurluk kenarları ve tampon altında da yoğun olarak plastiğe yer verilmiş. Bu tercih ile biraz daha fazla off-road aracı izlenimi elde edilmiş. İlk kez bir Subaru’da 20 inçlik hafif alaşımlı jantlar kullanılırken geniş çamurluk boşlukları 20 inçlik jantlarla doldurulabilmiş.
Kapalı ön panjur tasarımı ortasında irice bir Subaru logosu kullanılmış. Tampondaki ızgara ile havalandırmaya ihtiyaç duyan ekipmanlar için taze hava girişi sağlanmış. Ön tampon köşelerindeki hava yönlendirme kanallarıyla da aerodinamik avantaj için çalışılmış.
Sol ön çamurluk üstünde şarj girişinin kapağı yer alıyor. Bu iri kapak ardındaki bağlantı noktasında Solterra 150 kW DC şarj gücü sunan istasyonlarda yüksek hızda şarja izin veriyor. Bu bağlantıyla 30 dakikada yüzde 10’dan yüzde 80’e doluluk sağlayabiliyor. AC 7 kW şarj noktasında ise yüzde 10’dan yüzde 100’e 9,5 saatte ulaşıyor.
Elbette şarj kadar bataryanın ne kadar süre verimli kalabileceği de önemli bir soru. Subaru mühendisleri bataryanın 10 yıl sonra kapasitesini %90 oranında koruyacağını iddia ediyor. Subaru Türkiye ise batarya için 8 yıl/160.000 km garanti veriyor.
71,4 kWh bataryaya sahip olan Solterra’nın menzil verisi ise donanıma göre farklılık gösteriyor. Solterra, WLTP ölçümlerine göre baz donanım e-Xtreme ile 466 km, e-Xcellent ve e-Xclusive donanımlarıyla 416 km menzil vaat ediyor. Her üç donanımda da, motor gücü ve 4x4 çekiş sistemi aynı. Baz donanımda 2013 kg’lık boş ağırlık ile 18 inçlik jant sunulurken diğer donanımlarda 20 inçlik jantlar ve 2040 kg ile 2057 kg’lik boş ağırlıkların olması menzil konusunda önemli etken.
Donanımlardan bahsetmişken standart donanım seviyesi olan e-Xtreme ile diğer iki donanım s-Xclusive ile e-Xcellent’ı ayırt etmenin ilk yöntemi de 18 ve 20 inçlik jant farkı. Yine baz donanım haricinde deri döşemeli koltuklar ve Harman/Kardon ses sistemi standart olarak sunuluyor. Panoramik cam tavan ise en üst donanım seviyesiyle geliyor. İçeride modern bir görünüm oluşturan 7 inçlik dijital gösterge ve 12,3 inçlik multimedya ekranı baz donanımdan itibaren standart olarak sunuluyor. Bu iki ekranda da çok kapsamlı bilgi sunulması karşılığında ekranlardaki menüler, kullanılan grafik ve yerleşimlere alışmak için kullanım tecrübesi gerektiğini söylemeliyiz.
İçeride geniş bir yaşam alanı sunan Solettra, malzeme ve işçilik seviyesi konusunda da başarılı bir seviyede. Yüksek sürüş pozisyonuyla yine SUV sınıfı beklentilerini karşılıyor.
Dört tekerlekten çekişli olan Solterra’nın ön ve arka aksının üstünde 80 kW gücünde birer elektrikli motor bulunuyor. Toplam sistem gücü de 160 kW olarak açıklanıyor. Bu güç karşılığında 0-100 km/s hıza 6,9 saniyede ulaşıyor. Test ölçümlerinde de bununla aynı veriyi elde edebildik.
Otomobilin direksiyonu başında ilk hissettiğimiz şey sessizlik oldu. Elektrikli otomobillerdeki sessiz ve huzurlu sürüş haricinde Solterra’nın başarılı ses yalıtımının da farkı net şekilde hissediliyor.
Buradaki konfor hissi direksiyon ve süspansiyon sistemleriyle de bir bütünlük içerisinde sunulmuş. Rahat yönlendirilen otomobilin direksiyon sistemi yüksek hızlar ya da ani şerit değişimlerinde de güven vermeye devam ediyor. Önde MacPherson, arkada çift kollu bağlantılar kullanılan otomobilin konforu gözeten süspansiyon sistemi bozuk zeminlerde de konforla yol almasını sağlıyor. Dinamizm beklentilerinde de karoser salınımları rahatlıkla kontrol altında tutulabiliyor.
Genel olarak değerlendirdiğimizde Subaru Solterra’nın geniş ve konforlu karoseriyle SUV sınıfındaki müşterilerin temel beklentilerini karşılayabileceğini söyleyebiliriz. Bunun yanında dinamik sürüşlerde de Subaru logosuna yakışan bir tecrübe yaşatan otomobil, elektrik motorlarıyla da akıcı ve atak bir sürüş sunabiliyor.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer