Otomobil sınıflarının belirli kalıplar içerisinde sıkışıp kalmasını istemeyen üreticilerden olan SsangYong, Rodius ile MPV sınıfında farklı bir alternatif sunuyor. 2004 yılında ilk kez yollara çıkan Rodius'un ikinci nesliyle 2013'te tanıştık. Büyük bir MPV'den çok SUV sınıfında gibi algılanan yeni nesil Rodius'un Mercedes GL Serisi'ni anımsatan çizgilere sahip olduğunu söyleyebiliriz. Selefinin sıradışı tasarımından vazgeçilmiş olması daha fazla kişiye hitap etmesini sağlayacaktır. Dik burun yapısı, uzun motor kaputu, geniş hava ızgarası ve iri farlar Rodius'a sert ve ciddi bir görünüm sağlıyor. MPV sınıfının üyeleri arasında Rodius kadar ciddi görünen sadece Lancia Voyager bulunuyor. Ancak Rodius, ondan koltuk yapısıyla ayrılıyor.
Otomobilin sıradışı yönlerinden biri koltuk yapısı. Test aracımızda 2+2+3 kişilik bir sıralamayla yerleştirilen koltuklar istenildiğinde toplam 9, 10 hatta 11 kişilik (2+3+3+3) olarak bile organize edile-biliyor. Bu benzersiz yönü sayesinde, bir ticari araç yerine, Rodius ile benzer yolcu kapasitesi olan şık bir karoser sunulabiliyor. Tabi bu durumda iç mekanda hareket alanının çok sınırlanacağı unutulmamalı.
Rodius'un içerisinde MPV sınıfının en ferah yaşam alanlarından biri karşımızda. İkinci ve üçüncü koltuk sıraları kızaklı yapının üstünde olduğu için yaşam alanını ihtiyaca göre ayarlamak mümkün. Üçüncü koltuk sırasının öne çekilmesiyle bagaj yükleme alanı da genişletilebiliyor. Arkadaki iki koltuk sırasında da sırtlık eğim ayarı bulunuyor. Üçüncü koltuk sırası adeta ev için tasarlanmış bir çekyat gibi rahat. İkinci koltuk sırasındaki iki bağımsız koltuk da genişlikleriyle yolculukların rahat geçmesini sağlıyor. Kabin içerisinde, bu sınıft aki en geniş baş mesafelerinden birini sunuyor.
MPV sınıfında genellikle üçüncü koltuk sırasına rahat ulaşmak için arka kapılar sürgülü tip olarak tasarlanır. Rodius'ta bu sorun, geleneksel şekilde açı-lan, büyük arka kapılarla çözülmüş. Sadece dar park alanlarında bu kapılardan üçüncü koltuk sırasına geçmek biraz zor oluyor.
Rodius'un orta konsolundaki renkli ekrandan, android tabanlı multimedya sistemi izlenebiliyor. Hızlı çalışan sistem kapsamlı yapısıyla oldukça başarılı. Ancak üç koltuk sırası bulunana bir araçta bu sistemden sadece ön koltuktakilerin faydalanabiliyor olması bir dezavantaj. Sürücünün araç arkasında yer alan kamera görüntülerinden faydalanması park sırasında kolaylık sağlıyor.
SsangYong'u Uzak Doğulu markalar arasında ayıran bir diğer özellik de Mercedes ile olan işbirliği. Rodius'ta bu iş birliğinin meyvesi olan 5 ileri vitesli otomatik şanzıman yer alıyor. Geleneksel tork konvertörlü otomatik şanzıman direksiyon ya da vites kolu üzerinden manuel olarak da vites değişimine izin veriyor. Manuel kullanımda da hızlı olmayan vites geçişleri sebebiyle, şanzımanı otomatik konumda kullanmak daha konforlu bir tercih olacaktır. Sakin ve sarsıntısız vites geçişleri konforu gözetiyor. Çekiş hissinde sorun olmamasına rağmen performans talepleri cevap bulmuyor. Ani gaz emirleri yeteri hızlı geri dönüşler alamıyor. Ara hızlanma isteklerinde de şanzıman hızlı vites düşürüp elini çabuk tutamıyor. Şanzıman kadar 2,0 lt 155 HP güç ve 360 Nm'lik maksimum torka ulaşabilen motorun da hızlanma konsundaki sakinliği aracın genel sürüş karakterini oluşturuyor. 1500 d/d'den itibaren ulaşılan 360 Nm'lik tork, yüksek ağırlık ve ağırkanlı şanzıman sebiyle atak bir hızlanma yapısı sunamıyor. Sakin hızlanmak istenildiğinde ise yeteri kadar sessiz ve konforlu olabiliyor.
Yakıt ekonomisine bakıldığında ise 2 tonu aşkın boş ağırlık ve bu kadar iri karoser tasarımına rağmen 10,5 lt/100 km'lik ortalama test tüketimi sunması bir başarı sayılabilir. Araç yüklüyken ve yoğun trafik koşullarında ise yakıt tüketimi ekranında 13 lt/100 km görünüyor.
Sürüş özelliklerine baktığımızda test aracımızda "yarı zamanlı" olarak adlandırılan 4x4 sistemi bulunuyordu. Direksiyon solundaki kontrol düğmesiyle, aracı arkadan itişli, kar ve çamur gibi koşullar için dört tekerlekten çekişli ya da zor yollar için "low 4x4" seçeneğinde kullanmak mümkün. Yol tutuş ve sürücüyle iletişim konuları Rodius'un yetenekli olduğu yönleri değil.
Bunda çok yumuşak olan süspansiyon sistemi etkili. Yüksek karoser, virajlarda ve ani şerit değişimlerinde çok esneyebiliyor. Bozuk zeminlerde, parke taşlı yollarda ve engebeli zeminlerde bu süspansiyon sisteminin konfora olumlu yönde etkisi olduğu görülüyor.
Direksiyon sistemi de sürücünün yönlendirme isteklerine hızlı cevaplar veremiyor. Yumuşak direksiyon sistemi sadece manevaralarda kolaylık sağlıyor. 44 metrelik 100-0 km/s fren testi verisi güvenlik sınırını aşıyor. Bunda M+S tipi lastik kullanılmış olması da etkili. Daha iyi lastiklerle fren mesafesi azalabilir.
Genel olarak değerlendirdiğimizde Rodius'un geniş yaşam ve yükleme alanında başarılı konfor özellikleri sunuduğunu söyleyebiliriz. Konforun yanında makul tüketim verileri de sağlayabilen Rodius, güçlü görünen büyük bir MPV isteyenler için neredeyse alternatifsiz bir otomobil.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer