Yeni Sportage, güçlü ve modern görünen bir tasarıma büründü. Farlar yenilendi. Kare çerçeve içine alınan sis farlarının tasarımı daha kibar ve karakteristik bir tasarıma kavuştu. Marka yüzünü temsil eden ön panjur tasarımı da Sportage'daki yeniliklerden. LED gündüz farları Sportage'ın Comfort donanımından itibaren standart. Stop lambası tasarımı da yenilenirken daha zarif görünmesi sağlanmış. LED stoplar ise Concept Plus ile sunulmaya başlıyor. Selefinde arka tamponda olan plakalık bagaj kapağı üstüne taşınmış.
Yeni nesil ile birlikte otomobilin içerisinde de modern güncelleştirmeler yapılmış. Ön konsol daha "olgun" görünüyor. Malzeme ve işçilik kalitesi daha iyi hissettiriyor. Parçaların hizalanması başarılı. Birleşme noktalarında pürüz yok. Çok fazla açıkta kontrol düğmesi olmasına rağmen yerleşimi tasarıma katılarak gözü çok yormaması sağlanmış. Vites konsolunda 4x4 sistemi, sürüş modları, eğim iniş ve elektrikli park frenin olduğu rahat ulaşılan bir düğme grubu var. Direksiyon solunda ise sadece en üst donanım seviyesi Prestige de görülen LKAS (şeritte kalma asistanı) düğmesi var. Aynı yerde bulunan bagaj kapağı açma düğmesiyle de sadece Prestige donanımında karşılaşıyoruz. Konu bagaja gelmişken 466 litrelik bagaj hacmi rakipleriyle karşılaştırıyoruz. Sportage'ın sunduğu alan 520 litrelik Peugeot 3008, 615 litrelik VW Tiguan, 510 litrelik Seat Ateca ve 472 litrelik Renault Kadjar'ın gerisinde kalıyor.
Yine direksiyon yanındaki düğme grubu içerisinde, Prestige paketinde yer alan bir diğer elektronik güvenlik donanımı kör nokta uyarı sistemi kontrolü var. Sistem, aracı kör noktalarında kalan araçlar için sürücüyü aynalar üstündeki aydınlatma ile uyarıyor. Bir diğer "etkili" güvenlik donanımı otomatik fren sisteminin iyi çalıştığını söyleyebiliriz. Özellikle şehiriçinde, yoğun dur-kalk durumlarında, çok düşük hızlarda, sistem devreye girip öndeki araca çarpmadan zamanında frene müdahale edebiliyor. Prestige ve GT Line paketindeki soğutmalı ön koltuklar da Sportage'ın konforunu arttırıyor. Otomobilin arka koltuklarda sunduğu yaşam alanı sınıfının en iyilerinden. Hem koltuk genişlikleri hem de baş ve diz mesafesleri cömert. Ön koltuklarda da diz mesafesi başarılıyken baş mesafesinin biraz daha fazla olmasını beklerdik.
Test aracımızda Sportage ailesinin en güçlü benzinlisi, 177 HP'lik turbo benzinli motor bulunuyor. 4x4 aktarma ve DCT isimli çift kavramalı otomatik şanzımanla alınabilen bu kombinasyonu daha önce teknoloji ortağı Hyundai Tucson'da test etmiştik. Bu kombinasyon Hyundai Tucson'da çok hızlı ya da ekonomik olarak değerlendirilmemişti. Sportage'daki performansını da merak ediyoruz.
Öncelikle Sportage'ın donanımla birlikte boş ağırlığının 1700 kg seviyesine ulaştığını söylemeliyiz. Bu ağırlık göz önünde bulundurulduğunda fabrika verisine çok yakın bir sonuç olan 9,3 saniyelik 0-100 km/s hızlanmanın makul olduğunu söyleyebiliriz. 177 HP güç kağıt üzerinde etkileyici görünürken hızlanma konusunda çok etkileyici olmasına yetmiyor. Alt devirlerden itibaren ulaşılan 265 Nm'lik maksimum tork 1500 ile 4500 gibi geniş bir devir aralığında kullanılıyor. Ancak 1,6 litrelik silindir hacmi sebebiyle biraz düşük kalan maksimum torkun daha fazla olmasına ihtiyaç duyuluyor.
Normal koşullarda önden çekişli olarak ileryen Sportage'de ihtiyaç halinde tork arka tekerleklere de iletiliyor. Sürücü isterse vites konsolundaki 4x4 Lock seçeneğiyle sürekli olarak da dört tekerlekten çekiş ile ilerleyebiliyor. Bu sistemin avantajı tutunma zorluğu yaşanan zeminlerde ortaya çıkarken, dönüşlerde de 4x4 sistemin otomobilin dengeli ilerlemesini sağladığını görüyoruz.
Vites konsolundan kontrol edilebilen Drive Mode'da Normal, ECO ve Sport seçenekleri bulunuyor. Sport seçeneği tercih edildiğinde biraz daha sert bir direksiyon sistemi ortaya çıkıyor. Daha hassas gaz tepkileri ve daha hızlı vites geçişleri de elde ediliyor.
Normal koşullarda ise yumuşak bir direksiyon sistemi olan otomobil rahat yönlendiriliyor. Süspansiyon sistemi de direksiyon ile benzer ayarlarda. Bozuk zeminlerdeki darbe emişi başarılı. Ağırlık transferlerinde yüksek karoser aşırı derecede sallanmıyor.
İlk kalkış anında atak olmak isteyen otomobil çift kavramalı otomatik şanzımanın zaman zaman vites değiştirmede tereddütte kalması sebebiyle gecikme hissi yaşatıyor. Direksiyon arkasındaki kulakçıklar ya da vites koluyla da manuel olarak vites seçimi yapılabiliyor. Bu gibi durumlarda manuel kullanımda da yeteri kadar hızlı tepkiler elde edilemeyebiliyor. Bu durum şanzımanı korumak için tercih edilmiş olabilir. Ancak benzer şanzıman kullanan rakiplerinde bu tür gecikmeler en aza indirgenebilmiş.
Ortalama 9,8 lt/100 km'lik test tüketimi, bu sınıfta benzer turbo benzinli motorlu rakipleriyle de kıyaslandığında makul bir seviyede. Ancak yoğun şehir içi trafiğinde bu tüketimin 6,5 9,2 7,5 9,8 12.0 lt/100 km seviyesine çıkması fazla zaman almıyor. Tüketimi kontrol altında tutumak için gaz pedalına karşı çok dikkatli olunmalı.
Rakipleriyle fiyat kıyaslaması yaptığımızda 137.400 TL'den başlayan 1,6 litre turbo benzinli motor, 4x4 aktarma ve otomatik şanzımanlı Sportage karşısına ilk önce "kuzeni" Hyundai Tucson çıkıyor. 115.400 TL'den başlayan Tucson 1.6 T-GDI 4x4 DCT baz fiyatıyla çok daha cazip görünüyor. Rakipler arasına yeni dahil olan Seat Ateca 1.4 TSI 150 HP 4Drive DSG 144.000 TL. Önden çekişli Peugeot 3008 1.6 THP 165 HP EAT6 152.900 TL'den satılıyor. VW Tiguan'da önden çekişli olarak gelen 1.4 TSI 150 HP DSG'nin fiyatı 149.106 TL. Bu tabloda Sportage, Hyundai dışında en cazip başlangıç fiyatı sunuyor.
Genel değerlendirmede Kia Sportage'ın yeni nesliyle birlikte tasarımı ile çok daha ilgi çekici bir otomobil haline geldiğini söyleyebiliriz. 1.6 177 HP DCT 4x4 versiyonu rakiplerinin birçoğundan daha güçlü ve daha cazip fiyatlı. Artan donanım seviyesi beklentileri karşılarken, geniş yaşam alanı da konforu sağlıyor. Motor kaputu altındaki turbo benzinli ise hızlanma ve tüketim konularında çok verimli olamayarak Sportage'ın parlamasının önüe geçiyor.
Yazı: Koray Kodal Fotoğraflar: Ersan Sezer