Type R, 320 HP'lik, önden çekişli, beş kapılı bir spor otomobil. Hızlanması, frenlemesi ve sürüş dinamikleri kadar iddialı görünen Type R durduğu yerde bile ilgi topluyor.
Pistlerden sokaklara fırlamış gibi görünen beşinci nesil Honda Civic Type R, sınıfının en iddialı modeli. Tamamen yeni bir şasiye sahip olan Type R, aerodinamik avantajlar gözetilerek tasarlanmış. Selefine göre 16 kg daha hafif olan Type R'ın burulma direnci ise yüzde 38 oranında iyileştirilmiş. Önde 1 mm arttırılan iz mesafesi arkada 65 mm daha fazla. Toplam genişlik ise 3 mm azaltılmış. Yüksekliği de 33 mm azaltılan otomobilin dingil mesafesi 94 mm, uzunluğu ise 167 mm arttırılmış.
Tavan üstündeki difüzörler hava akımını, abartılı görünen karbonfiber spoylere yönlendiriyor.
Dört kişilik oturma alanı sunan Type R, selefine göre tüm koltuklarda daha alçak bir oturma pozisyonu sağlıyor. Motor kaputunun daha alçak tasarlanması da sürüş pozisyonunu aşağı çekilmesinde asıl faktör.
Alüminyum motor kaputunda hava girişi bulunuyor.
Selefine göre yüzde 10 daha hafif olan Type R logolu koltukların destekleri çok başarılı. Ağırlık transferlerinde savrulmayıp, otomobilin bir parçasıymış gibi sabit kalmanıza izin verdiğini daha önce Almanya Lausitzring ve İstanbul Park pistlerindeki sürüşlerden biliyoruz. Test aracımızda olduğu gibi 20 inçlik jantları kullanabilen otomobilin selefinden farklı olarak arka spoyleri daha fazla yere bastırma kuvveti sağlıyor. Tüm bu yenilikler sürüşte fark yaratan değişiklikler.
Frenlerin soğutulması ve aerodinamik avantaj için önde hava giriş ve çıkışları bulunuyor.
Type R'ın direksiyonunda yeni bir otomobilin içerisinde olduğunuzu hissediyorsunuz. Anahtarsız giriş ile bindiğiniz otomobilde "Engine Start" düğmesine bastığınızda bir homurtu duyuluyor.
Motor çalıştırma/ durdurma düğmesi konsolda yer bulmuş.
Otomobil sürüş kişiselleştirme sistemindeki Sport modu ile uyanıyor. Siz istediğinizde vites konsolundaki düğmeyi aşağıya çekip Comfort ya da yukarı itip +R moduna geçebiliyorsunuz.
Direksiyonun çapı ve elle uyumu ergonomik. Vites kolu hızlı kullanım için direksiyona yeteri kadar yakın.
Dijital gösterge grubunda, pedallara uygulanan kuvvet, turbo basıncı, vites değiştirme uyarı ışıkları, G sensörü, tur zamanı gibi menüler var.
Dijital gösterge grubu Comfort modunda beyaz zeminli devir saatini size gösteriyor. Sport modunda devir saati aydınlatması hala beyaz, su sıcaklığı, devir saati ve yakıt göstergelerinin üstünden kırmızı şeritler ortaya çıkıyor. +R'da ise devir göstergesi artık tamamen kırmızı renge bürünüyor. Devir göstergesi içerisinde dijital hız saati bulunuyor. Onun altındaki ekran da kişiselleştirilebiliyor. Navigasyon, müzik sistemi, telefon, yol bilgisayarı, G sensörü, tur zamanı, gaz ve fren pedalına uygulanan kuvvet, turbo basıncı ya da vites değiştirme ışığı göstergeleri seçilebiliyor.
Gösterge grubu içerisindeki ışıklarla sürücüsüne fikir veren değişiklikler asıl yola çıktığınızda hissediliyor. Artık Comfort moduyla şehir içinde, bozuk zeminli yollarda daha konforlu bir Type R tecrübesi yaşanıyor. Süspansiyon ve direksiyon sistemleri makul yumuşaklıkta. Motor gaz tepkisi çok hassas değil, daha sakin ilerlemek mümkün. Ama bu "yumuşak" ayarlar Type R standartlarına göre yumuşak. Aslında otomobil sportifliğinden hiç ödün vermiyor. Hızlanma isteklerinizde hala net bir spor otomobil emrinize amade. "Ilık" mod olan Sport ise daha sert süspansiyon ve direksiyon sistemiyle daha keskin bir motor tepkisi sağlıyor. +R ile Comfort arasında ise çok ciddi fark var ve +R ile şehirde yol almak çok rahat değil. Süspansiyon sistemi karting otomobili gibi sert hissettiriyor. Direksiyon çok sertleşiyor. Motor çok hassas. Çekiş kontrol sistemi daha geç tepki veriyor. VSA (ESP) bu modda kapatılabiliyor. +R modu pist için tasarlanmış. Hafta içi işinize giderken Comfort, otoyolda Sport ve hafta sonu pistte +R ile üç farklı karakterde "spor" otomobil tecrübesi yaşayabiliyorsunuz.
Motor her halükarda hızlanma isteklerine çok hızlı ve net tepkiler veriyor. Motor doğrusal artan bir grafik ile devirleniyor. 7200 d/d'lik kesiciye adeta nefessiz ulaşıyor. 6 ileri vitesli manuel şanzımanın kısa vites kolu ve kısa vites yolları sportiflik beklentilerini karşılıyor. Vites yerleri belirgin ama kemikli. Vites oranları yüzde 7 oranında kısaltılmış.
Sodyum dolgulu supaplar, soğutma odalı pistonlar ve egzoz manifoldunu saran soğutma odasıyla termal verimlilik arttırılmış.
Type R, önden çekişli, güçlü bir spor otomobilin ne kadar iyi yol tutuş sunabileceğini gösteriyor. Şasinin ideal ayarlarına, ön akstaki helical (spiral) limitli kaydırmalı diferansiyel kilidi, adaptif amortisörleri ve net direksiyon sistemi eklendiğinde sürücünün otomobilin bir parçası gibi olması sağlanmış.
Ortadaki egzoz çıkışı ses rezonansı için çalışıyor.
+R modda keskinleşen elektronik sürüş yardımcısı AHA (Agile Handling Assist) dönüşler ve virajlarda iç tekerleklere uyguladığı frenlemeyle yol tutuşu arttırıyor. Çünkü bu frenlemeler sayesinde motor gücü virajın dış tarafındaki tekerleğe aktarılıyor. REV Match Control sistemi bulunan otomobil, geleneksel "Heel and Toe" vites değişimini devralıyor.
Sürüş modu düğmesi vitesin sağında yer alıyor.
Otomobilin test ölçümlerine baktığımızda fren mesafesinin ve hızlanma verilerinin beklentilerin üzerinde olmasının hava sıcaklığının 5C derece olmasının etkili olduğunu belirtmeliyiz.
Tüm bunlar ışığında yeni Type R'ın limitleri yükselmiş, ama daha kolay yönetilebilir bir otomobil olduğunu söyleyebiliriz.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer