
TEST · E 220 d AMG

Mercedes’ten yine başarılı bir iksir ile karşı karşıyayız. Biraz S Serisi’nden, bir tutam C Serisi’nden esinlenme, pek çok da yenilik ekleyerek formül tamam. Epey şifa yüklü olan bu formül sonunda ortaya, ekonomik ve dinamik sürüş özelliklerine sahip, geniş ve konforlu bir otomobil çıkmış. Bir otomobilin zarif görünmesi kadar tasarımının rüzgar direncinin düşük tutulması da önemli. Test aracımızda 0,26 Cd olarak açıklanan rüzgar direnç katsayısı, E Serisi’nin farklı donanımlarında 0,23 Cd’ye kadar düşüyor. Bu da E Serisi’nin aerodinamik başarısı.
TEST · E 220 d AMG

E Serisi’nin selefine göre uzunluğu 43 mm, dingil mesafesi ise 65 mm arttırılırken 540 litrelik bagaj hacmi korunmuş. W212 karoser kodlu selef model aslında iki aşamalı olarak değerlendirilebilir. 2009’da yollara çıkan selef model, çift far geleneğini üçüncü kez ama bu sefer köşeli formla taşıyan bir otomobildi. 2013’te Mercedes tarihinin en kapsamlı ve pahalı makyaj operasyonunu geçirdi. Adeta yeni bir otomobil gibi hissettiren W212, makyaj sonrasında birçok noktada olduğu gibi farlarda da değişikliğe uğramıştı. Tek parça olan farlar 10’uncu nesil E Serisi’nin de artık çift farlı tasarımdan kopacağını gösterir gibiydi.
TEST · E 220 d AMG

parça olarak karşımıza çıktı. LED sürüş ve gündüz farlarıyla fark edilen otomobilin stoplarının tasarımı özel. E Serisi adına büyük yenilik yapılırken, içlerindeki “yıldız tozu” olarak adlandırılan kristal zemin kaplaması da çok şık görünüyor. Ön panjur tasarımında W212’de kullanılan tampona entegre tasarımın benzeri yeni nesilde de yer bulmuş. Selef modelde, yeni S ve C Serileri’nde olduğu gibi ön panjur biraz dışarı taşıyor. Panjur, donanıma göre krom ya da gövde renginde olabiliyor. AMG donanımlı test aracımızın gövde rengi ön panjuru içerisinde büyük Mercedes yıldızı bulunuyor. Ön tampon altındaki ek de AMG’ye özel. Benzer bir farklılık da arka tamponda difüzör görünümüyle sunuluyor. 19 inçlik jantlar da AMG imzalı. Deri ve mikrofiber kumaş karışımı döşemeler, spor ön koltuklar ve AMG’ye özel kaplamalar da fark ediliyor. Yine AMG’ye özel olan alçaltılmış süspansiyon sistemi sürüş dinamiğini olumlu yönde etkiliyor.
TEST · E 220 d AMG

Otomobilin iç tasarımına baktığımızda selefinden önemli biçimde ayrılabildiğini görüyoruz. Kokpitin üst kısmı S Serisi’ni, vites konsoluysa C Serisi’ni hatırlatıyor. İşçilik ve malzeme kalitesi E Serisi’ne yakışır düzeyde.
TEST · E 220 d AMG

Kokpitte, kişileştirme özelliği olarak 64 farklı renk seçeneği olan ambians aydınlatma sistemi bulunuyor. Bu sistem vites konsolundan kapı içleri aydınlatmasına kadar birçok noktada kişisel renk tercihine göre atmosferi değiştiriyor. E Serisi içerisinde özel hissettiren bir diğer donanım da ses sistemi. Yaklaşık 6 bin TL + vergilerle alınabilen Burmester ses sistemi güçlü ve pürüzsüz ses yayıyor. 13 hoparlörlü sistem 590 watt’lık amfiyle besleniyor.
TEST · E 220 d AMG

E Serisi’nin yeniliklerinden biri de dijital gösterge ve multimedya sistemi ekranları. Bu yeni sistemleri daha önce sürüş organizasyonunda incelemiştik. Test aracımızda olmayan bu sistemler opsiyonel olarak sunuluyor. İki parçadan oluşan dijital gösterge grubu ve multimedya ekranları 12,3 inç büyüklüğünde ve 1920 x 720 piksel ekran çözünürlüğe sahipler. Bu sınıftaki rakiplerinin hepsinde benzer dijital gösterge bulunsa da Mercedes’tekinin “tablet” görünümü farklı hissettiriyor. Analog gösterge grubundan hoşlanlar için ise bu ekranın bir bilgisayar oyunu görüntüsü gibi hissettirmesi de mümkün. Bu sebeple test aracımızdaki analog hız ve devir göstergeleri, geleneksel tasarımı sevenlerin hoşlanacağı türde.
TEST · E 220 d AMG

Analog göstergelerin ortasında da yol bilgisayarının bilgilerinin izlenebildiği bir dijital renkli ekran bulunuyor. Bunun hemen yanında ise gösterge grubuyla tek parça bir zemin üstünde yer alan 21,3 cm’lik yani 8,4 inçlik bir multimedya ekranı yer alıyor. Multimedya sistemi internete ve mobil cihazlara bağlanabiliyor. SD kart girişi bulunan sisteme canlı trafik bilgisi veren Garmin navigasyon sistemi de eklenebiliyor. Bu donanım test aracımızda bulunmuyordu. 360 derecelik kamera sistemi ve park yardımcısı da ortadaki ekrandan rahatlıkla takip ediliyor
TEST · E 220 d AMG

Direksiyonun her iki yanında da dokunmatik pedler yerleştirilmiş. Bu sayede sağdaki pedden ortadaki ekranı soldakinden de gösterge grubunu kontrol etmek mümkün. Ortadaki ekranı, kol dayanağı hizasında yer alan dokunmatik kumanda grubuyla da yönetmek mümkün. Bu kadar çok kumanda biriminin varlığının ergonomiyi arttıracağı düşünülse de gereksiz kumanda kalabalığına yer açmış. Menüler arasında kaybolmamak ve sisteme alışmak için zaman harcamak gerekli.
TEST · E 220 d AMG

Vites kolunun rakiplerinin aksine, silecek kolunun olması gerektiği yere konumlandırılması vites konsolunda daha fazla kullanılabilir alan oluşturuyor. Kol dayanağı içindeki geniş eşya gözü haricinde, havalandırma kumandalarının altında da kapaklı eşya gözü bulunuyor.
TEST · E 220 d AMG

Otomobilin içerisindeki kalite hissi, ön ve arka koltuklarda da etkileyici düzeyde. Geniş yaşam alanı, uzun boylu yolcularına bir sıkıntı yaşatmıyor. Ses izolasyonu yol gürültüsünü kabin içerisinde rahatsız edici seviyeye ulaşmasını engelliyor. Ancak yeni geliştirilen 2,0 litreik dizel motor, hızlanmalar sırasında sesini iç mekanda duyuruyor. Bu konuda biraz daha çalışılmalı.
TEST · E 220 d AMG

Teknolojilik yeniliklerden biri de sürüş yardım paketi. Kısaca açıklamak gerekirse, otomobilin etrafındaki kamera ve sensörler, çevreyi sürekli tarayıp, istenildiğinde, direksiyon, gaz ve fren sistemlerinin kontrolünü devralabiliyor. Örneğin şerit değiştirmek için sadece sinyal koluna müdahalede bulunmak yeterli oluyor. Gerisini sistem hallediyor. Test aracımızda da bulunan, 13.205 TL + vergiler karşılığında alınan sistem çok pratik yönetiliyor. Ancak İstanbul’daki otoyol trafiğinde, öndeki araçla rasında güvenli takip mesafesi bırakan sistemi diğer sürücüler sıklıkla zorluyor. Bu boşluğa hemen bir başka araç giriyor. Sistem de yine güvenli mesafesi için arayı açıyor. Bu donanım daha tenha olan şehirler arası yolda çok daha etkili bir şekilde kullanılabilir. Test aracımızın 2,0 litrelik turbo dizel motoru, E Serisi’ne çok yakışmış. Hem bu ağırbaşlı cüsseyi istenilen dinamiklikte hızlanmasını sağlıyor hem de istenildiğinde 6 lt/100 km’nin altındaki ortalama tüketime ulaşılabiliyor. 1600 ile 2800 d/d arasında ulaşılan 400 Nm’lik maksimum tork, alt devirlerden itibaren canlı bir sürüş karakteri sağlıyor. 194 HP’lik motor hızlanma isteklerine kayıtsız kalmıyor. Arkadan itişli otomobilin sinirli bir yapıda değil, dengeli ama çabuk bir şekilde hızlanması sağlanmış. Test verilerine baktığımızda fabrika değerine çok yakın olan 7,9 saniyelik 0-100 km/s hızlanmasının iyi olduğunu söyleyebiliriz.
TEST · E 220 d AMG

Hızlı kalkışlarda otomobil yerinden kurşun gibi fırlamıyor ama istikrarlı şekilde ivmeleniyor. Hızlanmadaki ataklık esneklik verilerinde de gözleniyor. Araç sollamalarında ya da ani hızlanma isteklerinde E 220 d yeteri kadar hızlı cevap veriyor. 9 ileri vitesli otomatik şanzıman da vites geçişlerini hızlı ve sarsıntısız gerçekleştiriyor. Mercedes’in otomobillerinden alıştığımız 5 farklı seçeneği olan sürüş modu sistemi Dynamic Select, E Serisi’nde de motorun ve direksiyonun daha keskin olmasını sağlıyor. Yeni E Serisi’nde nesillerdir süregelen konfor parolasına dinamizm de eklenmiş. Direksiyon sistemi konforu gözetecek kadar kolay yönlendiriliyor. Hassasiyeti başarılı olan sistemin geri bildirimleri de iyi.
TEST · E 220 d AMG

AMG donanımından bahsederken süspansiyon sisteminin de bu donanıma özel olduğunu söylemiştik. Daha alçak olan süspansiyon sistemiyle ağırlık merkezi de alçaltılmış. E Serisi’nin ani ağırlık transferlerinde salınımlarını kontrol edebilmesinde bu donanım da etkisi var. Sınıfının en uzunlarından olan E 220 d, kolay kontrol edilebilen, beklenilen konforu ve dinamizmi sunan bir otomobil. Genel değerlendirmemizde E 220 d’nin BMW 5 Serisi’nin uykularını kaçırtabilecek bir otomobil olduğunu söyleyebiliriz. Yazı: Koray Kodal Fotoğraflar: Ersan Sezer
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.