Station karoserden türetilmesi, onun bir station olduğu anlamına gelmiyor. A4 Avant'tan 25 mm daha uzun, 59 mm daha yüksek olan A4 allroad quattro, yüksekliği ve quattro'yu standart olarak sunmasıyla markayı crossoverlar arasında temsil ediyor.
Yüksek ve kaslı bir A4 Avant gibi görünen otomobil yeni neslinde artık daha iri. Selefine göre 29 mm uzatılan otomobilin dingil mesafesi de 13 mm arttırılmış. Genişliği sadece 1 mm artmış, yani neredeyse aynı. 490 litrelik bagaj hacmi ise 505 litreye yükseltilmiş.
Yeni farlar selefine göre daha ince ve kibar görünüyor. Ön ızgara, köşeli tasarıma bürünmüş. Panjur daha ön planda görünüyor. Yan aynalar A sütunundan kapı üstüne taşınmış. Bu sayede ön çapraz görüş açıları iyileştirilmiş.
Otomobilin içerisine geçildiğinde, dış tasarıma göre daha fazla yenilikle karşılaşıyoruz. Audi'nin sanal kokpit olarak adlandırdığı yeni dijital gösterge grubu çok etkileyici görünüyor. 12,3 inçlik ekrana Google Maps üzerinden gerçek sokak görüntüleri de yansıtılabiliyor. Sürücünün gözü önünde bu kadar net bir harita olması fonksiyonellik puanlarını arttırıyor. Yeni MMI sisteminin 8 inçlik renkli ekranı da sürücünün gözünün hizasına konumlandırılmış. Her iki ekranın da çözünürlükleri ve sistemin tepki verme hızı çok başarılı.
İç mekandaki malzeme ve işçilik kalitesi premium sınıf standartlarını karşılıyor. Yumuşak plastik ve farklı yüzeyler sağlayan kaliteli sert plastik malzemelerle ön konsol hareketlendirilmiş.
Yaşam alanı incelendiğinde ön koltuklarda uzun boylular için sorun yaşanmıyor.Arka koltuklardaki alanın ise ancak "yeterli" olduğunu söyleyebiliriz. Burada bacak bacak üstüne atılacak bir alan yok. Zemindeki şaft yükseltisi, ayak alanını kısıtlıyor. Kabin içi genişliğinin, 4750 mm uzunluk ve 2818 mm'lik dingil mesafesi göz önünde bulundurulduğunda daha cömert olmasını beklerdik.
Sürüş özelliklerinden bahsetmeye sıra geldiğinde A4 allroad'un adeta parladığını söylememiz gerekiyor. Zeminden yüksekliğinin A4 Avant'a göre 34 mm daha fazla olması engebeli arazide daha fazla özgürlük sağlıyor. Yükseklik artışı sayesinde, çamur, kar, kum gibi gevşek yüzeylerde de otomobilin altının takılma ihtimali azaltılmış.
Yüksek karoserin asfalt üstündeki sürüş dinamiğine olumsuz geri yansıması yok. Araç, virajlarda, dönüşlerde ve ağırlık transferlerinde iyi tepkiler veriyor. Karoser aşırı sallanmıyor. Süspansiyon sistemi daha çok "sert" ayarlara yakın olsa da konfor konusunda da üstüne düşen görevi yerine getiriyor. allroad ile standart olarak gelen "Bozuk yol süspansiyonu" darbe emişleriyle de çok başarılı.
Sürekli dört tekerlekten çekiş sistemi quattro'nun da yol tutuşa olumlu etkisi fark ediliyor. Bu sistemin verimli yapısı sayesinde otomobilin viraj dönüş limitleri de oldukça yüksek. Direksiyonun geri bildirimleri çok iyi. Sürücünün isteklerine hızlı yanıtlar veriyor. Çok sert olmayan direksiyon sistemi konforu gözetiyor. Sürüş kişiselleştirme sistemi olan Drive Select ile direksiyon, motor tepkileri ve vites değişim zamanının ayarlarını değiştirilebiliyor. Merkezi kumanda sistemiyle yönetilen sistem içerisinde; efficiency, comfort, auto, dynamic, individual seçenekleri bulunuyor. Sistemin yarattığı fark çok net.
A4 allroad'un en "güçsüz" seçeneği 190 HP'lik 2.0 TDI motor. Selefinde de 2.0 TDI ile test konuğumuz olan A4 allroad'un motoru geliştirilip gücü 177 HP'den 190 HP'ye, maksimum torku 380 Nm'den 400 Nm'ye çıkartılmış. Bu artışın yeni karoser üstündeki etkisi de olumlu olmuş. Hızlanma verileri selefinden çok daha iyi. Fabrika verilerine göre 7,8 saniye olan 0-100 km/s hızlanması test ölçümlerinde de benzer bir sonuçla 7,9 saniye olarak kayda geçti.
Maksimum torkun 1750 d/d'den itibaren üretilmesi bu devre kadar biraz daha sakin bir hızlanma sağlıyor. Neyse ki ani hızlanma isteklerinde hızla vites küçülten S tronic imdada yetişiyor. Çift kavramalı otomatik şanzıman sarsıntısız ve hızlı çalışıyor. Vites küçültme konusunda da hızlı karar veren sistem manuel olarak vites değiştirme seçeneği olsa da buna ihtiyaç bırakmıyor.
Ortalama test tüketimi ölçümünde ortaya çıkan 7,8 lt/100 km'lik tüketim fabirka verilerinin çok üstünde de olsa, bu ağırlıktaki bir otomobil için makul olduğu kabul edilmeli.
Rakiplerini incelediğimizde, BMW 3 Serisi ve Mercedes C Serisi'nin station karoser seçenekleri olsa da Audi A4 allroad gibi bir crossover türevleri yok. Bu durumda Audi'nin karşısına alternatif premiumlar, Subaru Outback ve Volvo V60 Cross Country modelleri çıkıyor.
Sonuç olarak A4 allroad fonksiyonellik beklentisinde olanları memnun edecek bir paket sunuyor. SUV iriliğine ihtiyacı olmayan ama yerden yüksek karoserli bir otomobil isteyenlere cevap veriyor. Yaşam ve yükleme alanıyla makul olan otomobilin 190 HP'lik 2.0 TDI motoru hızlanma ve tüketim konularında da başarılı bir tablo sunuyor. Direksiyon, süspansiyon ve çekiş sistemleri ise çok başarılı.
Yazı: Koray Kodal Fotoğraflar: Ersan Sezer