" Tempra, Pininfarina ve Bertone gibi tasarımcıların yarattığı İtalyan stilinin seçkin örnekleri arasında yer alıyor. Ama Tempra demek, sadece dizayn demek değil. Çağdaş bir otomobilden beklenen birçok görevi yerine getirebilecek teknoloji Tempra'nın hiç de yabancısı değil. Tofaş'ın bu üst düzey otomobilini sizler için test ettik.
Tempra SX-AK, kendi sınıfında temiz, sessiz ve etkileyici bir performans sergiliyor. 4 silindirli, 1581 cm3 hacimli motorun maksimum gücü 5800 devir dakikada 86 beygir. Güzel, yağışsız bir havada gerçekleştirdiğimiz yol testinde motorun her vitesteki performansını algılayabilmek için Tempra'yı yüksek devirlere, hatta zaman zaman üst limitlere kadar zorladık. Düz parkurdaki azami hızımızı fabrika verilerine çok yakın olarak saptadık: 175 kilometre. 0-100 kilometre akselerasyon testinde aldığımız veri, fabrika verisine oranla biraz düşüktü: 13.1 saniye.
Tempra'nın 1.6 motoru ile sergilediği performans tablosu şu şekilde gelişti. 0-80 kilometre akselerasyonu 9.8 saniye, 400 metre uzunluğundaki test parkur sonucu 19.7 saniyeydi. Bir kilometrelik test parkurunda saptadığımız veri, 35 saniye oldu. Testimizden çıkan Tempra performans verileri, neredeyse spor otomobiller kıskandıracak ölçülere ulaştı.
Japon rakiplerinin 16 supaplı,enjektörlü ve yüksek performanslı motorlarının aksine Tempra SX-AK'nin motorundaki yakıt sistemi karbüratör ve silindir başına sadece 2 supapa sahip. Ateşleme sistemi Digiplex 2, tam elektronik. Karbüratörü ise çift boğazlı Weber karbüratör. Motoru soğutmasını da termostatlı bir elektro-fan gerçekleştirmekte.
Tempra SX-AK, çağdaş tasarımı ve dinamik yapısı kadar yol tutuşuyla da dikkatimizi çekti. Tempra'yı ilk önce asfalt zeminde, daha sonra da toprak zeminde ve yüksek devirlerde kullandık. Tabii bu testlere geçmeden önce SX-AK'nin yol tutuşuna en fazla etkisi olan süspansiyon sistemini incelemekte yarar var. Ön süspansiyonlar Mac Pherson tipi, bağımsız off-set helezon yaylardan oluşuyor. Stabilizatör çubuğu da sisteme dahil edilmiş.
Arka süspansiyonlar ise yardımcı çapraz elemana bağlı, arka akslar birbirinden bağımsız. Ön ve arka amortisörlere gelince, hidrolik, teloskopik ve çift tesirli.
Asfalt yolda değişik süratlerde test ettiğimiz Tempra SX-AK, oldukça dengeli ve güvenli bir otomobil. Savrulma eğilimlerini incelemek için daha önceden hazırladığımız işaretleri yolun değişik bölümlerine yerleştirerek bu noktalar da Tempra'nın yönünü ani ve sert olarak değiştirdik. Bu test değişik hız dilimleri içinde orantılı olarak arttı ve SX-AK, asfalt parkurda savrulma testini başarı ile tamamladı. Virajlardaki performansını da oldukça tatminkar bulduk Tempra'nın. Bizi en fazla meraklandıran, toprak zeminde göstereceği performanstı. Bu amaçla, dar bir toprak yolda motor devri limitlerini kırmızı bölümlere kadar çıkartırken ve motorun tüm gücünü lastiklere aktarırken soluk soluğa çıkardığı tiz soluma sesine aldırmayarak testimize devam ettik. Toprak zemindeki savrulma da minimum seviyede gerçekleşti. Tempra'nın en şaşırtıcı yönü, kaygan zemine karşı gösterdiği dirençti.
Toprak virajlarda otomobilin ön tarafının oynamasının ardından, arka kısmın limitler dahilinde savrulduğunu saptadık.
Tempra SX-AK'nin koltuğuna ilk defa oturduğumda dijital göstergeler ve etkileyici dash-board'a bakarak, "İşimiz iş, şimdi bir de tüm bu saat ve göstergeleri anlamak gerekiyor" diye düşündüm. Bilirsiniz birçoğumuzun kolunda bulunan marifetli Japon saatleri bize zamandan başka her şeyi verebilir. Kalp atışı, vücut ısısı, telefon numaraları, deniz seviyesinden yükseklik, hava basıncı v.s... Bu saatlerin neredeyse küçük bir ansiklopedi kalınlığındaki kılavuzları vardır. Tempra'nın dijital göstergelerini okumak için dev bir broşürle karşılaşacağımı düşünürken elime incecik bir kağıt takıldı. Göstergeleri okumak için gerekli bütün komutlar bu kağıtta yer alıyordu.
Tempra'nın bu modern gösterge paneli gerçekten de İtalyan tasarımcılara yakışır bir şekilde düşünülmüş. Işıl ışıl yanan etkileyici paneldeki göstergelere hareket halinde bile okumak son derece kolay. Kilometre göstergesi hızı sayısal olarak veriliyor. Hemen bu göstergenin solunda yapılan toplam kilometre ve sıfırlama trip/kilometre bulunuyor. Yine bu kısımda yatay olarak hareket eden benzin ve hararet dijital göstergeleri var. Kritik noktalar kırmızı ile belirlenmiş. Bu kısmı zarif şekilde ayıran çizginin altında, motor ikaz lambalarının sağında bulunan devir saati, pahalı bir müzik setinin grafik-ekolayzırının dijital göstergelerini kıskandıracak bir tasarıma sahip. Orta konsolun hemen üzerinde bulunan ekonomik sürüş lambaları oldukça kullanışlı. Bu kısımda yer alan elektronik saat zamanı gösteriyor. Elektronik Check tablosu, ön farların ve stop farlarının yanıp yanmadığını, otomobilin kapılarının açık olup olmadığını göstermek gibi oldukça yararlı fonksiyonlar üstlenmiş.
Havalı direksiyona sahip olan Tempra SX-AK'yi kullanmak oldukça kolay. Vites kolu, direksiyon ve pedallara olan uzaklığın orantısı iyi hesaplanarak otomobili kullanana rahatlık sağlanmış. Ön cam kontrolleri kapı kenarında yer alıyor. Aynı zamanda dört camın kontrol düğmeleri orta konsola yerleştirilmiş. Ön konsoldaki klima ve kalorifer düğmelerinin kullanımı basit ve görünümleri çok estetik. Geniş küllüğün konumu sigara içenler için gayet iyi.
Tempra SX-AK'nin iç tasarım çizgileri rakiplerinden çok farklı. Rakiplerinin yuvarlatılmış çizgileri Tempra'da ince düz hatlar olarak ortaya çıkmış. Farların uzun ve kısa ayarları direksiyonun solundaki koldan, ön ve arka cam silecekleri ise direksiyonun sağındaki koldan kontrol ediliyor. Arka cam resistansı da yine bu koldan kontrol edilmekte. Arka cam sileceği cama monte edilmiş ve direksiyona yakın olarak tasarlanmış kontrol noktalarına ulaşmak son derece kolay.
Gerek şehir içinde, gerekse şehir dışında kullanımı rahat bir otomobil, Tempra SX-AK. Vites değişimleri pürüzsüz. Geri manevra yaparken arka kapı camı ile arka cam arasında kalan ufak kelebek camının faydasını görmek mümkün. Tempra'nın ön frenleri 240 milimetrelik diskler. Arkalar ise kampana ve çapları 180 milimetre.
Frenaj testinde ortaya çıkan sonuç 45 metre.
Tempra SX-AK, düşüncenin ve tecrübenin eseri olduğunu her yönü ile hissettirmekte. Daha önce de yazdığım gibi, kapı içindeki cam kontrolleri aynı zamanda orta konsolda el freninin yanına da konulmuş. Hava üfleme kanalları büyük ve kullanım anında yeterli olabiliyor. Otomobilin arka kısmına üfleme yapan kanallar orta konsola monte edilmiş ve borusu orta konsolun içinden geçirilmiş. Torpido yeterli ve hemen üzerindeki boş alan çok kullanışlı. Oturma pozisyonu uzun süreli kullanımlarda rahat ve konforlu. Ön koltuk arasındaki kol dayama yeri kullanışlı. Arka koltuktaki ise oldukça büyük tutulmuş. Arka koltuk emniyet kemerleri koltuk içine yerleştirildiğinde temiz bir görünüme sahipler.
Arka koltuklar yatıralarak istenen ekstra bagaj hacmine ulaşmak mümkün. Arka koltuk arkalıkları istendiğinde içerden açılmamaları için kilitlenebiliyor. Arka camın eğimli olmasından dolayı güneşli havalarda arkada oturanları rahatsız etmemesi için bir cam perdesi de düşünülmüş.
Arka koltuk oturma pozisyonu uzun boylu insanları bile sıkmayacak şekilde tasarlanmış. Arka bagaj kapağı 90 dereceye yakın şekilde açılmakta. Bu açı, hemen her yükün rahatça otomobile yerleştirilmesini sağlıyor.
Tempra SX-AK'nin ön farlarını yıkayan sistem, tampon içine gizlenmiş durumda. Ön farların yanmasıyla, far temizleme düğmesini çalıştırdığınız zaman basınçlı su, farları temizlemekte.
Tempra SX-AK'nin süspansiyonu yumuşak ve otomobilin içindekilere rahatsızlık vermiyor. Ancak Tempra'nın iç tasarımında kullanılan plastik aksamdan sesler geliyor.
Sonuçta, Tempra SX-AK içi çağdaş bir dizaynı ve konforu bir araya getiren bir otomobil denebilir. Ayrıca, yol tutuş, performans gibi özelliklerini de yabana atmamak gerekir.
Modern dizaynlı motorlarda enjektör sisteminin yaygın hale gelmesine rağmen, Tempra'da karbüratörlü yakıt sisteminin kullanımı ve otomobili iç aksamının bozuk yol şartlarında se yapması ise dezavantajları."