Seat, SUV üretiminde tecrübe sahibi bir marka. Bu durum biraz da nereden ve nasıl baktığınızla alakalı. Çünkü İspanyollar bir yandan ilk SUV modelleri Ateca'yı bu yıl tanıtırken, öte yandan Martorell'deki Seat Fabrikası'nda 2011 yılından bu yana Audi'nin kompakt SUV'u Q3 bantlardan iniyor. VW Grubu'nun ortak platform stratejisinin bir yansıması olarak yapılan bu tercihin ironik bir karşılığı olaraksa Seat Ateca, Skoda'nın Kvasiny Fabrikası'nda bantlardan iniyor. İspanyollar, Volkswagen Grubu çatısı altında son dönemde çok iyi bir performans ortaya koyuyor. Küçük sınıftaki Ibiza ve kompakt Leon, fiyatının hakkını en çok veren modeller arasında yer alırken, tasarımlarıyla da beğeni toplamayı başarıyorlar.
Markanın 2015 yılında dünya çapındaki cirosu 2009'la karşılaştırıldığında 8,3 milyar Euro ile iki katına çıkmış durumda. Kısacası Seat'ta işler "tıkırında". Ateca, markaya daha da yüksek bir ivme kazandırabilecek bir model. Her şeyden önce insanların kendilerine amaç seçtiği bir sınıf olan kompakt SUV'lar arasında rekabet edecek. Tasarımı gereksiz oyunlarla bulandırılmadan, sade ancak güçlü bir tarza sahip. Leon'u hatırlatan keskin farlar, çit desenli ön ızgara ve hava girişi, belirgin kat izleri ve karoseri çevreleyen plastik kaplamalar Ateca'nın ilgi çekici görünmesinde önemli rol oynuyor.
Leon'dan alınan kokpitte, ergonomi seviyesinde göze batan bir sorun yokken, malzeme işçilik kalitesinin ilk izlenimi de başarılı. 4,36 metrelik uzunluğu birinci nesil Volskwagen Tiguan'la aynı olan Ateca'nın iç mekanında yaşam alanı genişliğiyle ilgili bir sıkıntı göze çarpmıyor. Otomobilin görüş açıları da yeterince iyi. 1579 litreye kadar arttırılabilen 485 litrelik bagaj hacmi Ateca'nın boyutları dikkate alındığında başarılı ve dört kişilik bir ailenin genel ihtiyaçları için yeterli.
Ocak 2017 sonunda Türkiye pazarında da satışa sunulacak olan Ateca ülkemize 1,0 lt 115 HP ve 1,4 lt 150 HP benzinli ile 1,6 lt 115 HP ve 2,0 lt 190 HP dizel motor seçenekleriyle ithal edilecek. Otomatik şanzıman ilk etapta sadece güçlü motorlarda (150 ve 190 HP) sunulacak. 1.4 TSI'da 4 tekerlekten çekiş ve otomatik şanzıman seçeneklerinin de bulunması, Türkiye'de Seat'ın Tiguan'ın formülünü kullanacağının da göstergesi sayılabilir. Barselona'da test ettiğimiz, 150 HP'lik 4 tekerlekten çekişli Ateca, 340 Nm'lik yüksek maksimum tork değerinin de etkisiyle akıcı bir sürüş sunabiliyor. Özellikle 1500 d/d'den itibaren gelen yüksek tork sayesinde ivme belirgin şekilde artıyor. Dizel motorun gaz pedalına tepkileri de yeterince hızlı. 6 ileri vitesli manuel şanzıman, rahat vites geçişleriyle keyif veriyor. Tabii sportif bir keyiften bahsetmiyorum.
Leon ile kompakt sınıfın en sportif sürüşünü sunan otomobillerden birini üreten Seat, kompakt SUV'unda da dinamik bir karakteri benimsemiş. Yerden yüksek karosere rağmen rahatsız edici gövde salınımları göstermeyen Ateca, konfordan fazla taviz vermeden gayet atak bir sürüş sunuyor. Direksiyonun sürücüyle iletişiminin kesintisiz olması keyif veriyor. 5'inci nesil Haldex kullanılan 4 tekerlekten çekiş sistemi, yerinde ve hızlı müdanalelerle gücü akslar arasında farklı oranlarda dağıtıyor. Virajlı dağ yollarında önde kayma eğilimi başlarken sistemin gücün bir kısmını arkaya göndermesiyle stabilitenin korunması güven verici bir özellik. Farklı zemin koşullarına uygun sürüş modları sayesinde Ateca daha yetenekli bir araç haline geliyor. Yeni nesil elektronik güvenlik donanımları ortak platform stratejisinin faydaları arasında.
Yazı: Halit Bolkan/Barselona-İspanya