TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Skoda yeni SUV temsilcisi Kodiaq ile bu sınıfta Yeti ile başladığı yolculuğa taze bir başlangıç yaptı. Yedi koltuklu Kodiaq büyük crossover isteyenlerin ihtiyaçları için oluşturuldu. Bakalım ne kadar yetenekli?
Skoda markasının son yıllardaki gelişmesi heyecan uyandırıyor. Rakipleri karşısında, modern donanım, karoser, motor ve şanzımanlarıyla onların seviyesine ulaşması bir yana modellerinin geniş ve fonksiyonel yapılarıyla rakiplerine göre avanajlı olmasını sağlıyor. Ancak son yılların yükselen trendi SUV ve crossover sınıfı için aynı başarıyı gösteremedi. Hala fiyat listesinde yer alan Yeti ile bu kadar popüler bir sınıfta beklenen "parlamayı" yapmasına yeterli olmadı.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Altı düzleştirilen direksiyon simidi el ile uyumlu. İç mekanda malzeme kalitesi başarılı.
Skoda da bu eksikliğe yoğunlaşıp Volkswagen Grubu'nun MQB plaformundan ürettiği Karoq ve Kodiaq isimli iki SUV ile mücadeleye yeniden başlıyor. Karoq henüz satılmaya başlamamış olsa da onun Kodiaq'ın küçük kardeşi olduğunu söyleyebiliriz. Test aracımız Kodiaq ise SUV sınıfında çok fazla rakibi olmayan bir boyut ve fonksiyonelikte.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Panoromik cam tavan kabin içi aydınlığını ve ferahlığını arttırıyor.
Kodiaq'ın nasıl bir SUV olduğunu netleştirmek için önce boyutlarına bir bakalım. 4697 mm uzunluk, 1882 mm genişlik, 1676 mm yükseklik ve 2791 mm dingil mesafesine sahip. Bu ölçüleri aynı grupta yer alan ve sınıfının popüler modellerinden olan VW Tiguan ile kıyasladığımızda Kodiaq'ın 211 mm daha uzun, 43 mm daha geniş, 44 mm daha yüksek ve 110 mm daha uzun dingil mesafesine sahip olduğunu görüyoruz. Kodiaq'ın Tiguan'dan çok, büyük sınıf SUV temsilcisi Touareg'e yakın ölçülere sahip olduğunu söylemeliyiz.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Dokunmatik multimedya ekranının tepki hızı ve çözünürlüğü oldukça iyi seviyede.
Kodiaq'ın tasarımı, Skoda'nın yeni marka yüzünü ve çizgilerini taşıyor. Keskin çizgiler karoserin tamamına yayıldığı gibi aydınlatma gruplarında marka imzasına dönüşüyor. LED gündüz farları L biçiminde farın alt çerçevesini oluştururken, sis farı farın altında ayrı bir noktada yer alıyor. Stoplardaki LED aydınlatma da gündüz bile rahat algılanıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
İri boyutlar ortaya geniş bir yaşam ve yükleme alanı çıkartıyor. Opsiyonel olarak sunulan üçüncü koltuk sırasıyla 7 kişilik yolcu kapasiteli bir Kodiaq alınabiliyor. 43 kilogramlık bir fark yaratan üçüncü koltuk sırası bagaj zeminine gizlenebiliyor. Ön koltuklar uzun boylular için bile geniş, ferah ve aydınlık. Görüş açıları sorunsuz.Yüksek sürüş pozisyonu sayesinde trafiğe kolay hakim olunabiliyor. İnce sütunlar görüşü engellemiyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
İç mekanda kullanılan malzeme kalitesi başarılı. Fonksiyonellik konusunda ise çok mesai harcanmış. Çift torpido gözü bulunan otomobilin vites konsolunda fonksiyonel bir eşya gözü alanı var. Kumaş ile kaplı ön kapı içlerinde şişe için alanlar ile geniş eşya gözü oluşturulmuş.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Klima kumandaları ergonomik tasarlanmış. Ön koltuklarda soğutma fonksiyonu bulunuyor.
Fonksiyonellik koltuk sisteminde de kendini gösteriyor. Kızaklı ve sırtlık eğimli olan ikinci koltuk sırası ise üçüncü sıraya ayrılacak alana göre bir yaşam alanı sunuyor. Üçüncü sırada oturan yoksa yeteri kadar cömert bir alan elde edilebiliyor. Üçüncü koltuk sırası ise yetişkinlerin rahat edebileceği değil, kısa süreli ulaşım ihtiyaçlarını karşılayacak bir alan sunuyor. Açılabilir panoramik cam tavan baş mesafesinden biraz ödün verse de üçüncü koltuk sırasına kadar aydınlık ve ferahlığı sağlıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Vites konsolundaki eşya alanı benzerleri arasında en geniş ve fonksiyonellerinden biri.
Yükleme alanına baktığımızda, üçüncü koltuk sırası açıldığında 273 litrelik bir bagaj sunulduğu görülüyor. Üçüncü koltuk sırası açıkken yerinden çıkartılması gereken bagaj örtüsü için de bagaj zemininde yer açılmış. Arkadaki iki koltuk sırası yatırıldığında ise ortaya 2005 litrelik devasa bir alan çıkıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Style donanımından itibaren "üst sınıf" LED stoplar geliyor.
Test aracımız 1.4 TSI 150 HP 4x4 DSG olanı. Dört tekerlekten çekiş opsiyonuyla 79 kilogram ağırlaşan otomobil toplam 1668 kg'lık boş ağırlığa sahip. Bu ağırlık farkı fabrika hızlanma verilerinde maksimum hızda 5 km/s, 0-100 km/s hızlanmada 0,4 saniye dezavantaj yaratıyor. Ortalama tüketimde de 0,8 lt/100 km'lik tüketim farkı ortaya çıkıyor. Test ölçümlerinde 10,7 saniyelik 0-100 km/s hızlanma verisi kayda geçti. Alt devirlerden itibaren canlı olan 150 HP'lik benzinli motor 1500 d/d ile 3500 d/d arasında 250 Nm maksimum tork üretebiliyor. Islak tip çift kavramalı otomatik şanzımanın hızlı vites geçişleri fabrika verilerine yakın değere ulaşılmasını kolaylaştırıyor. Ancak vites geçişleri pürüzsüz olsa da hızlı değişimler zaman zaman sarsıntılı bir sürüşe sebep olabiliyor. Gaz tepkileri iyi ayarlanmalı. İyi dozlama yapılıp gaz pedalına hafif basıldığında daha konforlu bir tecrübe yaşanıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Üçüncü koltuk sırasına yetişkinler sığsa da küçük yolcular için daha konforlu olacaktır.
6 ileri vitesli DSG vites üstündeki S moduyla daha yüksek devirlerde vites geçişleri sağlıyor. İstenildiğinde vites kolu ya da direksiyon arkasındaki kulakçıklarla da manuel olarak vites değiştirilebiliyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Kızaklı ikinci koltuk sırasının sırtlık eğimi ayarları yapılabiliyor.
Vites kolu arkasındaki Mode düğmesi Kodiaq'ın sürüşünü kişelleştirebiliyor. Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ve 4x4'e özel olan Snow seçenekleri bulunuyor. Bu modlar "DCC, direksiyon, tahrik, ACC, dinamik viraj farı, klima" müdahaleleri gerçekleştiriyor. Sürüş modları 8 inçlik renkli multimedya ekranından izlenebiliyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Ergonomik yapıdaki ön koltukların yan destekleri de başarılı.
Bu modlar içerisinde 4x4'e özel Snow seçeneği olduğunu söyledik. Bir de farklı bir düğme ile yönetilen off-road modu bulunuyor. Bunun düğmesi ayrı bir yerde. Süspansiyon sistemi, motor ve frenler bu mod ile özel ayarlara bürünüyor. Aynı ekrandan izlenenbilen offfroad modunda üç adet dairesel tasarımlı göstergede pusula, tekerlek açıları ve yükseklik bilgileri görülebiliyor. Offroad fonksiyonu devredeyken ESP devre dışı kalıyor. Eğim iniş kontrol sistemi de bu mod devredeyken ayarlanabiliyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
7 koltuklu ve 4x4 aktarmalı Kodiaq'ın zeminden yüksekliği 188 mm. Bu sayede altını sürtmeden bozuk zeminlerde ilerlemesi kolaylaşıyor. Otomatik tork dağıtım sistemli 4x4 sistem de zemine tutunmak için normal koşullarda ön tekerleklerde olan torku arka tekerleklere de iletiyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Elektrikli bagaj kapağı bagaj içinden ya da sürücü kapısı içindeki düğme ile kontrol ediliyor.
Ortalama yakıt tüketimine baktığımızda 7,1 lt/100 km'lik fabrika verisi karşılığında 8,2 lt/100 km'lik test verisi kayda geçti. Test verisinin çok ekonomik olduğu söylenemez. Ancak otomobilin donanımı, 4x4 sistem ve üçüncü koltuk sırasının ağırlığı arttırması tüketime de yansıdığı açık. Bu şartlarda ortalama tüketim değeri için "kabul edilebilir" yorumu yapılabilir.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Kapı içine gizlenen şemsiye Superb'den taşınan ergonomik bir fikir.
Sürüş dinamiklerine baktığımızda direksiyon sisteminin konforu gözeten ayarlara sahip olduğunu görüyoruz. Manevralarda sürücüyü yormayan sistem yüksek hızlarda ve şerit değişimlerinde net ve hızlı çalışan bir yapıya bürünüyor. Ön tekerleklerdeki elektronik diferansiyel kilit fonksiyonu da özellikle dönüşlerdeki dinamizmi artırıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Bagaj zemini altına bagaj perdesi gizlenebiliyor.
Süspansiyon sistemi de orta serte yakın ayarlara sahip. Bu da yüksek karosere rağmen karoserin aşırı esnemesini engelliyor. Bozuk zeminlerde kabin içerisinde aşırı rahatsız edici sarsıntılar yansımazken süspansiyonun ayarına ek olarak ince lastik yanakları çukur ve hız tümseklerinde konfordan ödün verilmesine yol açıyor. Test aracımızda bulunan Adaptive Dynamic Chassis Control sistemi amortisörleri sürüş moduna göre Comfort, Normal ve Sport ayarlarına getirilmesini sağlıyor. Bozuk zeminlerde konfor modu tercih edildiğinde sarsıntılar azalıyor.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
Çift kapaklı torpido gözü fonksiyonelliği arttırıyor.
Genel olarak baktığımızda Kodiaq'ın tasarımıyla güçlü görünen, yaşam alanıyla geniş ve fonksiyonellik sağlayan, motor ve şanzımanıyla da hızlanma ve konfor dengesi kuran bir otomobil olduğunu söyleyebiliriz.
TEST · Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG 4x4
150 HP'lik motor alt devirlerden itibaren canlı bir çalışma karakteri sunuyor.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.