otohaber_logo
Haberler
Sıcak Savaşın Kahramanları
Yaz mevsiminin sıcak yüzünü göstermeye başladığı bu dönemde asfalt, mıknatıs gibi güneş ışınlarını çekerken bazen yağmurla birlikte zemin kayganlaşırken bu uzun günlerde otomobilinizin yaz lastikleri hazır mı?
Sıcak Savaşın Kahramanları
Motor, otomobilin kalbidir ve tüm bakımları yapılıp bilinçlice kullanıldığı sürece yıpranma süresi uzar. Ancak motorun ve şanzıman, diferansiyel gibi aktarma organlarının hareketinin yere aktarılmasında lastik, araçlarda son sözü söylüyor. Bu nedenle lastikler, otomobil için oldukça önemli bir ekipman olarak öne çıkarken buna paralel olarak dönüşümlü olarak yaz ve kış lastiği kullanımı da giderek artıyor. Çünkü kış lastiği yüksek silika oranı sayesinde 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda kolayca serleşmediği için yuvarlanma direncini korurken diş derinliği ve taban yapısı sayesinde de ıslak ve buzlu zeminde sürüş güvenliğini korur. Ancak kış lastiği, yaz mevsiminde kullanıldığında ise lastiklerde oluşan yuvarlanma direnci yakıt tüketimini arttırırken fren mesafesi de büyük oranda artar. Bu nedenle yaz mevsiminde yaz lastiği kullanılmalıdır. Yaz lastikleri ise hamur yapısıyla sayesinde 7 derecenin üzerindeki sıcaklıklarda yolu iyice kavrayarak sürüş güvenliği, fren ve viraj emniyeti konularında güvenlikten taviz vermezken oluklu desenleri sayesinde de ıslak zeminde de başarılıdırlar. Bu nedenle yazın yaz lastiği, kışın kış lastiği kullanmak yapılması gereken en mantıklı işlemdir. Buna paralel olarak yaz lastik satın alırken de 4 lastiğin aynı anda değiştirilmesi, üreticinin önerdiği ebatların tercih edilmesi ve ürünün üretim tarihiyle raf ömrünün kontrol edilmesi gerekiyor. Tüm bunlar göz önüne alındığında yeni nesil araçlar için lastik satın almakta zorlaşıyor Çünkü otomobillerin özellikleri gibi lastiklerde oldukça zengin model seçenekleri içeriyor ve her ürünün kendine ait bir teknolojisi bulunuyor. Farklı özellik teknolojilere sahip lastiklerde sürekli geliştirilerek farklı teknolojilerle karşımıza çıkıyorlar. İşte lastik üreticilerinin güncel teknolojileri arasında: Pirelli, ultra yüksek performanslı araçlar için Formula 1 teknolojisini PZERO modelleriyle yollara taşırken bu ürünün asimetrik desen yapısı sayesinde suda kızaklanma riski en aza inerken ıslak zemin performansı artıyor. PZERO ayrıca nano bileşenleriyle maksimum kvrama ve dengeyi özelliklerini sunuyor. Pirelli'nin İzmit'te üretilen Cinturato modeli ise yakıt tüketimini ve karbondioksit gibi zararlı gazların çevreye yayılmasını yüzde 4 oranında azaltırken 20 oranında azaltılan yuvarlanma direnci sayesinde yüksek performans ve güvenli sürüş özellikleri sunarken ıslak zemin fren mesafesini yüzde 11 oranında azaltılıyor. Continental'in ContiPremiumContact 5 modeli, 3 boyutlu kenar teknolojisi sayesinde sırt bloklarındaki çapraz oluklarla blokların içe doğru ezilmesini engelleyerek fren mesafesini azaltıyor. Bridgestone'un Formula 1 teknolojisini yollara taşıyan Potenza serisinde 4 ana kanalının 3' indirerek S001'in kenarında daha geniş bir blok oluşmasını sağlıyor. Bu, yeni "Multi-Performans Bloğu" ve "60 derece Eğimli Kanallar" ile ıslak hem de kuru zeminde gelişmiş yol tutuş ve fren performansı sağlıyor. Ayrıca hafif yapılı tasarımı sayesinde yuvarlanma direncini düşüren Potenza S001, yakıt tasarrufu sağlarken karbondioksit salınımını da azaltıyor. Bridgestone Turanza T001'in ses azaltıcı olukları, lastiğin gürültü frekansını kontrol ediyor ve sesi emerek gürültü seviyesini azaltıyor. Kullanılan Nano ProTech teknolojisi lastiğin yapısını oluşturan parçacıkların titreşimini azaltarak lastiğin ısısını düşürürken, yakıt verimliliğini arttırıyor. FCP (Düz Temas Alanı) ise emniyetten taviz vermeden düzensiz aşınmayı azaltıyor ve lastiğin ömrünü uzatıyor. Yokohama'da Advan ailesinin yeni Sport V105 lastiği, asimetrik taban deseni ve yakıt tasarrufu sağlayan yapısı sayesinde ıslak zeminde ekstra yol tutuş özelliği sağlarken lastiğin merkezindeki dalgalı oluklar tabana indikçe daralmaya başlıyor. Oluklardaki artan kenar efekti ıslak zemindeki performansın azalmasını önlüyor. 5 farklı eğime sahip taban deseni sessizliği de ön plana çıkartırken BluEarth'de geliştirilmiş iç astar, hava geçişini önleyen yapısıyla diğer konvansiyonel lastiklere göre hava kaybını yüzde 36'ya kadar azaltıyor. Kumho'nun ECSTA AST model serisi, yüksek dağılımlı silika bileşimi sayesinde lastik aşınmasını geciktirirken düşük yuvarlanma direnci sayesinde de sürüş güvenliğinden taviz vermiyor.
Cooper Tyre CS2 modelinde azaltılan yuvarlanma direnci sayesinde yakıt tüketimi azalırken asimetrik sırt deseni ve geniş omuz yapısıyla yol tutuş özelliklerinden taviz vermiyor.

LASTİK EBADI
Otomobil için yeni lastik alırken, üreticinin belirttiği ebatlar tercih edilmelidir. Lastik üzerinde yazılı olan bu ebatlarda örneğin, 205/55 R16 yazısındaki "235", taban genişliğinin milimetrik olarak ifade ederken "70", yüzde olarak yanak yüksekliğinin taban genişliğine oranıdır. "R", Radyal'i, "16" ise lastikte kullanılması gereken jant çapını inç biriminden gösterir. Ayrıca, 106 gibi bir rakam varsa bu da yük kapasitesinin kilogram olarak gösterimidir. Yük endeksinin yanındaki harfler de (T: 190 km/s, H: 210 km/s, V: 240 km/s) hız endeksini gösterir.

LASTİKLERİN ÖMRÜNÜ KISALTMAYIN
Yapısal özellikleriyle uzun ömürlü bir ekipman olan lastikler, özellikle bozuk yollarda, ani kalkışlarda, frenlemelerde, virajlarda ve hatalı park etmelerde deforme olmaya başlarlar. Bunlara birde ihmal edilen lastik hava basınçlarıyla rot ve balans ayarları eklenince lastiklerde düzensiz aşınmalar hızlanır. Bu aşınmalar lastik tabanında görülürken kırılmalarla birlikte bu parçanın yaşlanması hızlanır. Sürüş hataları, sürücünün ihmalleri ve yol hataları lastiğini yapısını standart kullanım süresinden daha da aşağıya çekeceği için bu asla ekonomik değildir. Bu nedenle bu parçaların genel durumunu belli aralıklarla kontrol etmekte yarar var.

LASTİK HAVA BASINCI
Lastik güvenliğine paralel olarak aracın performansı, sürüş güvenliği ve yakıt tüketimini direkt etkileyen bir konu olan lastik hava basınçları düzenli olarak 15 günde bir yapılmalıdır. Lastik hava basıncı, lastik soğukken yani yola çıkmadan veya kısa bir mesafe sonra yapılmadır. Bu kontrollerde lastik havası basınç değeri her model için değişkenlik gösterir ve doğru bilgi aracın el kitabında, yakıt deposunun kapağında veya torpido gözünde belirtilirken bu noktalarda ulaşamazsanız yetkili servis size yardımcı olur. Diğer tarafta lastik hava basınçları ihmal edildiği zaman lastik sırtın yere iyi basamayacağı için aracın yükü dengesi bir baskı yapar. Aracın mesela 1.5 ton olduğunu hesaba katarsak lastik başına düşen 375 kg, aracın hızlanmasıyla birlikte bu parçanın daha hızlı ısınmasına ve özellikle virajlarda sürüş güvenliğinin azalmasına neden olur.

LASTİK DİŞ DERİNLİĞİ
Lastiğin yani otomobilin sürüş özelliklerinde önemli bir kriter olan diş derinlikleri bu ekipmanın ömrünü gösteren kriterlerden biridir. Diş derinliği yasal olarak 1.6 mm'nin üstünde olmadır. Diş derinliği bu değerin altında ise hem para cezası, hem de ehliyete puan cezası kesilir. Ancak lastik üreticileri yaz lastiğinin diş derinliğinin 3 mm'nin altına düştüğü zaman değiştirilmesini tavsiye ediyorlar.

BRİSA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI LEVENT AKPULAT
Türkiye'de toplam lastik pazarı 2013 yılına hızlı bir giriş yaptı ve tahminlerimizin üzerine çıkarak ilk 3 ayda yüzde 29 oranında bir artış kaydetti. Yurt içi pazarın 2017 yılına kadar global lastik pazarına paralel bir büyüme göstererek 24 milyon adede çıkacağı tahmin ediliyor. Adetsel olarak lastik pazarının büyük bir çoğunluğunu otomobil lastikleri oluştururken, özellikle hafif ticari araç segmentindeki büyüme öngörüsü dikkat çekiyor. Brisa olarak, Lassa, Bridgestone, Bandag ve tarım grubunda Firestone markalarımız ile pazara paralel bir performans sergileyerek, ilk 3 ayda karımızı 2012 yılı aynı döneme göre 2 kat artırdık. Önümüzdeki dönemde ise, pazarın potansiyelini gerçekleştirmeyi ve ciromuzu 1 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz.

TÜRK PİRELLİ TİCARET DİREKTÖRÜ AŞKIN BEDÜK
Kış lastikleri kış aylarında performans ve güvenlik için geliştirilmiştir. Yapıları gereği +7 derecenin altında sunduğu kısa fren mesafesi ve yol tutuş özellikleri ile güvenliği garanti etmektedir. Yazın kış lastiği kullanmak sırt desenlerinden ve kauçuk bileşenlerinden dolayı yol tutuşunu zayıflatırken fren mesafesini uzatmaktadır, bunun anlamı ise yeni bir lastik olsa bile kış lastiği yaz aylarında görevini tam olarak yerine getirmemektedir. Mevsim dışı lastik kullanımının bir diğer olumsuz etkisi de enerji tüketimidir. Yaz aylarında kış lastiği kullanmak, lastiğin özelliğini kaybederek performans kaybetmesine yol açacaktır. Ayrıca yaz aylarında kış lastiği kullanmak lastiğin aşırı ısınmasına yol açarak dönme direncine etki ederek daha fazla yakıt tüketmesine yol açar. Yakıt tüketiminin yanı sıra yaz aylarında kullanılan kış lastiği kilometre performansını da önemli ölçüde etkilenecektir. +7 derecenin altındaki sıcaklıklarda kış lastiği, +7 derecenin üstündeki sıcaklıklarda yaz lastiği kullanarak güvenliğinizi sağlarken, ekonomi ve çevre açısından tasarruf elde etmiş olursunuz.

CONTINENTAL BİNEK LASTİKLERİ SATIŞ MÜDÜRÜ MEHMET AKAY
Yaz mevsiminin yaklaştığı şu günlerde, mevsimine göre doğru lastik kullanılmasında yarar var. Çıkartılan kış lastiklerinin yerine yaz lastiklerinin takıldığı bu günlerde, büyük sorun gibi görülen lastiklerin saklanması söz konusu, Continental kullanıcıları için hiç dert değil. Çünkü Continental Yetkili Satıcıları tarafından verilen "Saklama Hizmeti" sayesinde, kullanıcılar hem lastiklerini en iyi koşullarda saklayabiliyor hem de her an üst seviyede servis ve montaj hizmeti alabiliyorlar. Ayrıca lastik hava basıncı ve lastik diş derinliği konusunda da araç kullanıcılarının dikkatli olması gerekiyor.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.