Türkiye'de üretilen ve satılan Renault Fluence Z.E.'nin kısa süren öyküsünün ardından elektrikli sempatik Twizy ülkeye adımını attı. Özellikle yurtdışına çok çıkanların fazlasıyla gördüğü o minik, şehirli ve elektrikli otomobiller Türkiye'ye geliyordu. İngiltere'de 6.895 Sterlin, Fransa'da 8-9.000 Euro bandında satılan Twizy, Türkiye'ye "pili içinde" 14.400 Euro gibi oldukça yüksek bir fiyata geldi. Yaklaşık 40.000 TL'ye bir heyecanı satın almak yerine A veya B Segmenti ( Clio Joy 1.2 37.650 TL) bir otomobili almak risk almayı sevmeyenler açısından avantajlı gözüktü. Belki şu anda Twizy bu fiyatla dahi Türkiye'deki tüm hedeflerini yakalamış olabilir fakat, pilsiz fiyatla 9-10.000 bandında satılacak bir otomobilden koskoca Renault ne tür bir zarar edebilirdi ki? Araç başına birkaç bin Euro'luk sübvanse belki de sokaklarda şu andakinden çok daha fazla Twizy'nin görülmesine ve dolayısıyla marka kimliğinin, kazanılmayan birkaç bin Euro yerine kat kat değerlenmesi söz konusu olabilirdi. Bana sorarsanız (bu görüşüme katılan Renault yöneticileri tanıyorum) Nişantaşı'nda gezen, Porsche, Ferrari, Lamborghini yerine bir Twizy bu dönemde çok daha fazla ilgi çekerdi. Belki de Twizy ile bambaşka bir imaj yakalanacaktı.
Peki bu konuda Renault ne diyor? Twizy'nin aksine pilsiz bir şekilde normal bir fiyatla Türkiye'ye gelen ve markanın belki de gerçek anlamda en iddialı elektrikli otomobili Zoe'nin lansmanında markanın genel müdürü İbrahim Aybar'a "Twizy'deki fiyat hata mıydı?" diye sordum. Yanıtı; "hayır bu fiyat Fransa'dan alınan bir kararın sonucudur" oldu. Bence yine de Twizy için şans var. Renault'dan bir cevap gelirse de seve seve yayınlarım.
Filo Çok Zahmetli
Türkiye'ye yeni gelen otomobillerden bir diğeri de Citroen C4 Cactus. Sanki bir konsepti kullanıyormuşum hissini yaşadım. En son bu hissi Range Rover Evoque'da hissetmiştim. Sokakta bakanların, soranların haddi hesabı yok. Hem iç hem de dış tasarımı da Citroen'in o unutmaya başladığı radikalliğinin tekrar canlandığını gösteriyor. Zaten markaya farklılığını katan da buydu. Lansman sırasında sohbet etme imkanı bulduğum Citroen Genel Müdürü Bahattin Tatoğlu, ilk 8 ayda sattıkları yaklaşık 11.400 araç kadarını son 4 ayda satacaklarını söyledi. Bunda C1 ve C4 Cactus'ün de katkısı olacak. Filo kısmında biraz frene bastıklarını söyleyen Tatoğlu, "filo çok zahmetli, filodaki oranları çok yüksekte tuttuğunuz zaman bireysel müşterinin fikrini olumsuz etkileyebilirsiniz" dedi.
DS Bayileri Olacak
PSA Grubu'nun marka stratejisinin en üst halkasında yer alacak olan DS Avrupa'nın ardından Türkiye'de de marka olarak hizmet etmeye hazırlanıyor. Yine Bayraktar Grubu bünyesinde yapılanmasına başlanan DS'in Citroen ve Peugeot'un üstüne konumlandırılmasıyla marka büyüyecek. PSA Grubu'nun en büyük bayisi olarak yola devam ettiklerini ifade eden Bahattin Tatoğlu," rakamlar çok yüksek olmayacak olsa da DS kendi başına özgün bir marka olacak" dedi.