İkinci nesliyle tam anlamıyla kullanışlı bir SUV olarak rakipleri karşısında yer alan X5, yeni nesilde bu boyutları koruyup, donanım ve motor seçeneğiyle ileri doğru bir adım atmış.
Selefiyle aynı dingil mesafesine sahip olan X5'in yeni neslinde uzunluğu 32 mm arttırılırken, genişliğindeki fark 5 mm. Yeni X5, 4 mm daha yüksek bir karoser sunarken, 620 litrelik bagaj hacminde 30 litrelik bir artış gösteriyor. X5'in silüeti aynen korunduğu için tasarımda çok büyük bir fark yokmuş gibi algılanabilir. Ancak, motor kaputu, panjuru, tamponlar, çamurluklar, far ve stopları değiştirilen aracın "yeni" görünmediği söylenemez.
Kabin içerisinde de yeni direksiyon, gösterge grubu ve orta konsol tasarımıyla üçüncü nesle geçmek için iyi gerekçeleri olan otomobil selefine göre daha kaliteli hissettiriyor. Orta konsol ve ön koltukta oturanların ayak alanlarını kapsayan ambiyans aydınlatma seçeneği de yeni donanımlardan biri. Orta konsolun yeni tasarımındaki renkli ekranın çözünürlüğü ve kullanımı da daha başarılı bir hale getirilmiş. Ekran çözünürlüğünün yüksek olması, çevre görüş kamera sisteminin de yüksek çözünürlüklü kameralarını adeta bir film edasında takip etmeyi sağlıyor.
Vites konsolundaki, merkezi kumanda sistemi iDrive üzerinde artık dokunmatik bir kontrol paneli de yer alıyor. Biraz alıştıktan sonra bu panelin de pratik kullanıldığını fark ediyorsunuz. Bu panel olmasa bile iDrive, benzerleri arasındaki en kolay kullanılan sistemlerden biri.
Yeni nesilin getirdiği en güzel değişiklerden biri de yeni turbo dizel motor seçeneği. Daha önce, 2012 yılında otohaber'in test sayfalarında yayınladığımız 525d xDrive'da aynı, 218 HP'lik turbo dizel motor bulunuyordu. Bu motorun X5'te nasıl bir tecrübe yaşatacağını biz de çok merak ettik.
Size, motor kaputu altında 2,0 lt'lik, dört silindirli bir motor olduğu söylenmedikçe X5 xDrive25d'nin neye sahip olduğunu anlamanız mümkün değil. 1500 ile 2500 d/d arasında ulaşılan 450 Nm'lik maksimum tork ile iki tonu aşkın ağırlığı kompakt bir spor otomobili hızlandırır gibi ivmelendiren motor, çift turbonun bir mucizesi. Test ölçümlerinde otomobilin dört tekerleğindeki güç aktarımın da ne kadar başarılı olduğunu gördük.
Fabrika verisine çok yakın çıkan, 0-100 km/s testi için yapılan kalkış testinde, tekerlekler patinaja düşmeden, bu koca kütle asfalt üzerinde beklemediğimiz bir dinamikle hızlandı. Esneklik testlerinde elde ettiğimiz verilerle de kısa süreli ve mesafede ihtiyaç duyacağınız hızlanmalarda etkileyici sonuçlar ortaya koyuyor. Hızlanmadaki bu başarıda 218 HP'lik dizel motorun olduğu kadar, steptronic şanzıman ve xDrive da etkili. Üstelik sadece hızlanmada değil, yakıt tüketiminde benzer bir başarı var. Biz 10,0 lt/100 km'lik ortalama test tüketimi verisini makul bulmayı beklerken, 8,0 lt/100 km civarlarında dolaşan ortalama test tüketimi bizi şaşırtmayı başardı.
8 ileri vitesli, geleneksel tork konvertörlü otomatik şanzımanla alınabilen X5'in Steptronic isimli şanzımanı çift kavramalılar kadar seri hissettiriyor. Sarsıntısız vites geçişleriyle birlikte vites seçimleri de manuel kullanıma gerek bırakmıyor. Dört tekerlekten çekişli olan otomobilin yol tutuş konusunda bir SUV'dan çok 5 Serisi gibi, orta üst sınıf bir sedanı andırdığını söyleyebiliriz.
Test aracımızda, opsiyonel olarak alınabilen adaptif süspansiyon sistemi bulunuyordu. Havalı süspansiyon sistemini istediğinizde kendi sürüş karakterinize uygun sertlikte seçebilme özgürlüğü sunulması sürüş eğlencesini arttırıyor. Süspansiyonları en sert seçeneğe getirdiğimizde neredeyse 525d xDrive'a yakın bir viraj alma kabiliyetiyle karşılaştık. Yerden yüksek karoserine rağmen X5'in ağırlık transferlerine güvenliği koruyan cevaplar vermesi adaptif süspansiyon sisteminin başarısı. İstenildiğinde konfor moduna getirilebilen sistem, özellikle bozuk zeminlerde kabin içerisine daha yumuşak geri dönüşler yansıtıyor. Direksiyon sistemi yeteri kadar hassas çalışırken, gerektiğinde şaşırtıcı derecede çeviklik sağlıyor.
Güvenlik sadece virajlarda ve yüksek hızlarda stabil bir sürüş tecrübesiyle sınırlı tutulmamış. Ardı arkasına yapılan fren testlerimizde de X5, izini bozmadan güvenli fren mesafesi içerisinde durmayı başardı. Üstelik fren pedalını dozlaması da sizi şaşırtacak bir boşluk yaratmıyor.
Artık otomobillerin boyut ve ağırlıklarına göre silindir hacmi sunulması gerektiği önyargısı iyice kırıldı. İki tonu aşan ağırlık ve beş metreye yakın uzunluğuyla X5'in 2,0 lt'lik motoruyla bile çok tatminkar bir seçenek sunduğunu görüyoruz. X5 xDrive25d ile hızlanma, yol tutuş ve yakıt tüketimi konusunda çok başarılı bir kombinasyon ortaya çıkartılmış.
Premium rakipler arasında akla ilk gelen Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC, 2143 cc'den 204 HP güç üretiyor. 393.300 TL'lik başlangıç fiyatıyla X5 xDrive25d'nin başlangıç fiyatının epey üstünde yer alan ML 250'nin yıllık MTV'si de 1313 TL daha fazla.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer