Shell'in özellikle uzun yol sürücülerine yönelik Extra Mola projesi sektörde bir ilk mi?
Shell'in pek çok projesinden sadece bir tanesi Extra Mola. Shell, küresel anlamda ağır vasıta sürücüleri için yoğun aktivitelerde bulunuyor. Bu anlamda Türkiye'de ilk defa Extra Mola ile bu sürücülere bu tipte bir hizmeti sunan ilk markayız.
Extra Mola nasıl ortaya çıktı?
Yaptığımız pazar araştırmaları sonucunda, toplam satışlarımızın yüzde 70'inin ağır vasıtalara ve bunun yüzde 75'lik oranının da yüksek kükürtlü yakıt kullanan araç sahiplerine olduğunu gördük. Bu yakıtları kullanan ağır vasıta sürücüleri bizim için çok önemli bir grup. Shell zaten hem binek hem de ağır vasıta gruplarında pazar lideri. Bu tek bir proje değil. Daha az yakıt tüketimi sağlayan Dizel Extra'yı pazara sunmuştuk. Geçen yıl ağır vasıta sürücülerinin yoğunlukta olduğu 20 lokasyona gittik ve bu bölgelerde aktiviteler yaptık, ürünlerimiz tanıttık. Aynı zamanda ihtiyaçlarını konuştuk. Bunun ismi Extra Mola idi. 20.000 müşterinin bilgisini topladık. Hem bayilerimiz hem de müşteriler bu aktivitelerimizi beğenince Extra Mola ismi sürekli hayatta kalacak olan yeni uygulamamızın da ismi oldu.
Extra Mola noktalarında müşteriler neler bulacaklar?
2008'de çalışmalarımız sonrasında 50 Shell bayisinin Extra Mola özelliklerine sahip olmasına karar verdik. Bütün bu bayilerde standart özellikler olacak. Yemekler farklılık gösterebileceği gibi, duş, berber, mescit, özel güvenlik kameralı park alanları, bekçilerin beklediği kamyon parkları gibi hizmetler sunacağız. Ayrıca daha hızlı yakıt ikmali yapılan pompalar yerleştirdik. Ağır vasıtaların depoları büyük, vakitleri de sınırlı olduğu için bu aranan bir özelliktir. Sürücüler bekleme alanlarına araçlarını çektiklerinde önemli yüklerleri arkalarında bırakıyorlar. Onlar dinlenme alanlarında uyurken bu yüklerin güvenliğinin sağlanması söz konusu. Bu sayede sürücülerin rahatlığını sağlayacağız. Veya yemeklerini yerken kamyonları ekranlardan izleyebilecekler. İletişim panolarından haberleşebilecekler. Bayinin internetini kullanabilecekler. Marketlerde en fazla ihtiyaç duydukları, çorap, iç çamaşırı, yedek parça, oto kokusu gibi ürünleri ön cephelere taşıdık. Çok fazla model kamyon olduğu için ağır bakım hizmeti veremiyoruz ancak hayati önem taşıyan bütün servis hizmetleri Extra Mola servislerinde mevcut. Bir de yolda dinlesinler diye Müslüm Gürses'in sunumuyla "Anadolu Türküleri" adındaki müzik CD'lerini Shell Smart Club puanlarıyla alabilecekler.
Bu uygulamalar için ücret alınacak mı?
Extra Mola uygulamasında sürücülerden ücret talep edilmeyecek.
Shell Smart Card'ın bir artısı olacak mı?
Ağır vasıta sürücüleri arasında Shell Smart Card'tan en fazla tercih edilen hediyemiz gergi idi. Yoğun olarak bu kartı kullanıyorlar. Bu yüzden Extra Mola istasyonlarında Shell Smart Card ile lokantadaki ödemelerini yapabilecekler. Bu da yeni bir uygulama. Shell Smart Card ile artık KGS'den geçilebiliyor veya biriken puanlarınızla akaryakıt da alabiliyorsunuz.
Bayiler arasında adaptasyon yapıldı mı?
Evet. Bir bayimizin lokantası iyiyse onun bu özelliğini diğer bayilerimize de adapte ettik. Araştırma yaptığımız yerlerde menülere kadar incelemelerde bulunduk. Yeni binalar ve altyapı geliştirmelerinde bulunduk.
Extra Mola uygulaması ne zaman başlıyor?
Pilot bölgelerde başladık ancak gerçek anlamda uygulamalarımız önümüzdeki bir hafta içerisinde başlayacak.
Extra Mola, ağır vasıta sürücülerini duygusal olarak da yakalayacak mı?
Yaptığımız araştırmalarda bu sürülerin her zaman ikinci plana atıldığını, öncelikli olarak binek otomobil kullananlara hizmet verildiğini saptadık. Oysa ki; ağır vasıta sürücüleri en fazla bu istasyonları ziyaret edenler ve kendilerini evlerinde gibi hissetmek en çok onların hakkı. Ön saha elemanlarımıza eğitimler veriyoruz. Sürücü geldiği zaman, "Hoş geldin Kaptan", "Çay alır mısın?" gibi karşılamalar yapmaları gerektiğini öğretiyoruz. Güven bu sürücüler için çok önemli. Aracı kilitlemeden hatta çalışır vaziyette dahi elemanlarımıza bırakanlar oluyor. Bunların güvenliğini sağlamalısınız. Bazı istasyonda zaten bu sağlanıyordu. Biz bunu Extra Mola adı altında genişletiyoruz.
Bu projeye ne kadar yatırım yaptınız ve altyapı çalışmalarını bayiler ile nasıl paylaşıyorsunuz?
20 milyon dolar civarında bir yatırım yapıyoruz. Bayilerin değişiminde bayi ile beraber masrafları paylaşıyoruz.
Binek otomobil kullanıcıları da bu hizmetlerden yararlanabilecekler mi?
Elbette. Bütün istasyonlarımızda verilen hizmetin elbette ki en üst düzeyde olmasını hedefliyoruz. Extra Mola uygulamasının olduğu istasyonlarımızdaysa belirli standartlar uygulanarak alışkanlık yaratacağız.
SHELL EXTRA MOLA
İlk etapta Türkiye genelinde Ankara, İzmir, Balıkesir, Adana, Mersin ve Samsun gibi şehirlerdeki kamyon tarifinin yoğun olduğu yollarda bulunan 50 Shell akaryakıt istasyonunda başlayacak uygulamanın gelen talepler sonrası tüm Türkiye'ye yayılması hedefleniyor. Shell Extra Mola Projesi için bir yıldan bu yana çalışmalarını aralıksız sürdüren Shell, yine bu projenin oluşturulmasında 1.000 adet kamyon sürücüsü ile görüşüp, 5.000 km yol yaparken, yaklaşık 200 adet istasyon ziyareti gerçekleştirdi. Shell Extra Mola akaryakıt istasyonlarında uzun yol şoförlerinin yararlanacağı özel hizmetler ise şöyle:
• Shell Club Smart Card'da biriktirilen puanların, "Extra Mola" istasyonlarının temiz, sağlıklı ve uygun fiyatlı lokantalarında kullanım olanağı.
• Güvenli araç park yeri (kamera sistemi, tel çit ve güvenlik personeli)
• Berber salonu
• İnternet bağlantısı
• Restoran içerisinde temiz ve ısıtmalı duş, tuvalet ve mescit
• Hızlı pompalar ile daha çabuk akaryakıt dolumu
• Kolay manevra ve park için genişletilmiş ön saha
• Restoran içerisinde güvenlik kamerası monitörleri
• Restoran içerisinde online bilgi monitörleri (hava-yol durumu, haberler, sektör haberleri)
• Yedek parça ve aksesuar dükkanı
• Temel ihtiyaçlar dükkanı (temel kişisel temizlik ve giyim malzemeleri)
• Lastik servisi
• Yıkama ve yağlama servisi
• Motor Emisyon oranlarını düzenleyen AdBlue katığı satışı (Euro3 ve üzeri motorlar için yutdışında kullanımı mecburi)
Pınar Mavituna kimdir?
1973 yılında Erzurum'da doğan Pınar Mavituna, 1995 yılında Marmara Üniversitesi İngilizce Ekonomi Bölümü'nden mezun oldu. Aynı yıl Yale Üniversitesi'nde işletme programına katıldı ve bir taraftan da Royal Dutch Shell Grubu'nda çalışmaya başladı. Shell'de sırasıyla, Pazarlama Finans analisti, Deniz Yağ ve Yakıtları Satış Koordinatörlüğü ve Otomotiv Yağları Ürün ve Pazarlama Müdürlüğü görevlerinde bulundu. Mavituna, 2000-2001 döneminde yurtdışına tayin edildi. Sırasıyla Tayland, Malezya, Vietnam, Houston ve Londra bazlı değişik görevlerde bulundu. Shell Doğu Bölgesi E-Ticaret Müdürlüğü, Global Yönetim Danışmanlığı görevlerinde çalıştı. Bu görevleri sırasında; Amerika, Avrupa, Afrika ve Avustralya'da farklı iş geliştirme, uzun dönem strateji ve birleşme projelerini yönetti. 2006 yılında, Shell ve Turcas birleşmesinin ardından Shell & Turcas Petrol Şirketi'nin Perakende Satışlar Pazarlama Müdürü pozisyonuna atandı. Mavituna, bu pozisyonda, 5 ana pazarlama birimini yönetiyor.
Yazı: Birkan Demir Çalışkan
Fotoğraf: Ersan Sezer