Birçok parçadan ve sistemden meydana gelen otomobilde, parçaların bir kısmı hareketli diğerleriyse sabittir. Bu parçalar, sürekli koordineli çalıştıkları için ömürleri de birbirlerini etkiler. Tıpkı dişimizdeki çürüğün baş ağrısına neden olduğu gibi, otomobilde de bir parçanın bozulması orkestradaki bir çok sesin değişmesine neden olur. Yetersiz hava, ateşleme sisteminin arızalanmasına yol açar, pis benzin çekişi azaltır. Bunlara yol açmamak için periyodik bakım adı altında araçlarda bir takım kontrol ve değişimler sonucu otomobilin parçaları soluk almış olur.
Adından da anlaşılacağı gibi periyodik bakım olarak nitelendirilen düzenli kontrol işlemlerinde, her markanın kendine ait bakım tablosu bulunur. Markaların modelleri arasında da farklılık gösterebilen bu uygulamalarda sadece değişmesi gereken parçalar değişmez; otomobil çeşitli kontrollere de tabi tutulur. Motor test cihazında ayarlar ölçülür; başta farlar olmak üzere tüm ışık tertibatı kontrol edilir. Otomobilin alt kısmında bulunan şasi bağlantı cıvataları kontrol edilir. Bu avantajlarına rağmen "yaptırmasak da gider" diye düşünüp ihmal edilen bakımlar sonucu yakıt ile hava akışı ve ateşleme sistemleri olumsuz etkilenir, bu da yakıt tüketimini arttırır.
Motorda ömrü dolmuş bir filtrenin ilk büyük darbesi, yanma odalarına gidecek havada oksijen miktarının azalması olur. Ayrıca miktarı ve akış hızı azalan havanın, yakıtla istenen oranda karışamaması sonucu motorda zengin karışım denen bol miktarda yakıt kullanımı meydana gelir ki bu da fazladan yakıt tüketimi demektir. Yakıt, motora giderken temizlenmek için girdiği filtreye tortular bırakır. Dumanla biriken bu tortular, yakıt filtresinin tıkanmasına sebep olur. Tıkalı bir yakıt filtresiyse, motora giden yakıt miktarını azaltır ve içinde bulunan pislikleri de silindirlere girecek yakıta dahil ederek enjektörlere zarar verir.
Filtrenin diğer tarafındaysa silindirlere yakıt göndermek isteyen yakıt pompası ve dizel motorlu araçlarda besleme pompası zorlanarak hasar görebilir. Tüm bunların sonucunda yakıt akışının tıkanması sonucu motorda fakir karışım olur ve motor verimi düşer. Yüksek basınçlı dizel motorlu araçlarda enjektör basınçları mutlaka ölçtürülmelidir. Yaşlı otomobil lerin motorlarında hava-yakıt karışımı için kullanılan karbüratör tertibatında da başta jigle tertibatı olmak üzere karbüratörün bakımı mutlaka yapılmalıdır. Özellikle şehiriçinde ve yoğun trafikte otomobilin farklı devirde kullanılmasından dolayı bujiler kolayca kurum bağlar. Elektrot uçları ve ateşleme, kısmı kirlenen bujiler sebebiyle hava-yakıt karışımı zamanında ve istenen verimde ateşlenemediği için motor verimi düşer. Otomobilinizi uzun süre ilk günkü performansında kullanmak istiyorsanız, periyodik bakımını mutlaka zamanında yaptırın.