Ben İstanbul Barosu'na bağlı bir avukatım. Yaklaşık 12 yıldır derginizi ilgiyle takip ediyorum. Satın aldığım 2011 model Opel Astra III ile ilgili bir şikayetimden sizi haberdar etmek istedim. Bildiğiniz üzere zaman zaman servis bakım ücretlerinin fazla olduğu gündeme gelmektedir. Benim satın aldığım 2011 model (0 km) Opel Astra Classic III 5 kapı otomatik dizel aracım için ilk 15.000 km bakımına Opel Erdemir'e gittim. Araçta harici hiç bir sorun olmamasına rağmen tamamen standart bakım karşılığında benden 532 TL aldılar. Benzer araçların bakımları ise öğrendiğim kadarıyla 200-400 TL aralığında. Bu sebeple Opel merkezine başvuru yaptım ama bir netice alamadım. Size bu durumu haber vermekle başkalarının servis bakım maliyetleri hususunda haberdar edilmesini ve aldanmamasını düşünüyorum. Yardımcı olursanız sevinirim. İyi çalışmalar.
Sayın Aziz Bozdemir;
Öncelikle bu duyarlı davranışınızdan dolayı sizi kutlarım. Aracınızın periyodik bakımına dair adınıza düzenlenmiş fatura içeriği incelendiğinde olması gerekenden yaklaşık olarak yüzde 15 oranında bir fazlalığın olduğu kanaatindeyim. Faturanızı işçilik, yedek parçalar ve fiyatları, sarf malzemeleri olmak üzere üç yönden inceledim. Periyodik bakım işçiliği; bütün yetkili servislerde yapılan her işlem, üretici firma tarafından o işin nasıl yapılması gerektiğinin belirlenmesinin yanında ne kadar sürede yapılması gerektiği bir değerle belirlenir. Bu değer "birim" olarak adlandırılır. 100 birim 1 saattir (60 dakika). Sizin aracınızın periyodik bakımının 160 birimde yapılması belirlendiği halde size 180 birim uygulanmış. Bu değerlendirmeler herservis için aynıdır. Ancak 1 birimin ne kadar olacağı bölgelere ve şehirlere göre değişir. Her bölgede işyeri kiraları veya personel iderleri gibi parametreler büyük şehirlerde fazladır. Bu ifadeden hareketle İstanbul'da 100 birim 90 TL, İzmir'de 100 birim 72 TL olarak hesaplanmaktadır. Sizin faturanıza uygulanan 100 birim 90 TL'dir. Bu bakımdan doğrudur. Faturanızda görülen atık bertaraf bedeli normaldir. Çevre Bakanlığı'nın 2009 yılında yürürlüğe giren bir yönetmeliğine göre aracınızdan çıkan yağ, hava, yakıt filtresi gibi tehlikeli atıkları servis sizin için yetkili kuruluşlara bir ücret karşılığında vererek çevreye zarar vermeyecek biçimde yok edilmelerini sağlar. Faturanızda görülen "atık yönetim bedeli" olan 3.90 TL'nin açılımı budur. Ancak "balata spreyi, cam temizleme sıvısı" gibi malzemeler sarf malzemelerdir. Hem bunların ücreti ve hem de ayrıca "sarf malzeme" ücretinin alınması yanlıştır. Çift ücret yansıtılmış. Yedek parça fiyatlarına gelince; yetkili servislerde, müşteri memnuniyeti ve alım sırasında uygulanan çeşitli bonuslarla genel distribütörden olan yedek parça alımlarında her bayi için farklı iskontolar uygulanır. Bu nedenle her bayiinin yedek parça alım fiyatları da farklıdır. Bu neden satış fiyatlarının da farklı olması doğaldır. Bunun yanında aracınızda kullanılacak yağın özelliği konusunda genel distribütörün bir yaptırımı vardır ama ücreti konusunda aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Yaptığım araştırmalarda 55 ila 78 TL fiyat aralığında 4 litrelik yağ fiyatları gördüm. Sizin faturanızda 100 TL olması fatura tutarını yükselten etkenler arasında olmuş. Fakat aracınızı yetkili bir servise herhangi bir işlem için bıraktığınızda, periyodik bakım net ücreti ve diğer onarımlar için tahmini ücreti size bildirmeleri gerekirdi. Sıraladığım bu hususlar tüm yetkili servislerin çalışma standardında yer alır. Bu uygulamalar denetlenir, puan alırlar. Opel markasında da böyle olduğuna inanıyorum. Bütün bu değerlendirmelerden sonra gerçek değerlendirmelerle faturanızın düzenlenmesi durumunda aracınızın gamında diğer markalarla karşılaştırıldığında bir farklılığın olmadığını görebilirsiniz. Ancak hemen belirtmeliyim ki; satış sonrası müşteri memnuniyetine önem veren bir marka olan Opel GM yetkileriyle yapacağınız görüşmelerde size olumlu yaklaşacaklarına inanıyorum.