Çok özel ve değerli bir organizasyona imza attığınızı düşünüyoruz. İstanbul'da bir Concours d'Elegance düzenleme fikri nasıl ortaya çıktı?
Haberler
Paha Biçilemez Otomobilleri Getiriyoruz
22-23 Haziran’da Küçüksu Kasrı’nda Türkiye, ilk defa bir Concours d’Elegance’a evsahipliği yapmaya hazırlanırken, organizasyonun başında, otomobil sevdalısı bir isim, Uğur Işık var.
- 23 Mayıs 2013
Uğur Işık: Biz bunu 3 yıldır düşünüyorduk. Aydın Harezi, Klasik Otomobil Kulübü Başkanımız iken görüşmelere başlamıştık. Epey bir süre üzerinde konuştuktan sonra bu işi yapmak isteyenlerin diğer işleri, bu organizasyonun belki de biraz gecikmesine neden oldu. 4 aydır üzerinde çalışıyoruz. Konusunda uzman isimlerle çalışıyoruz.
Cengiz Artam da işin içinde sanırım...
U.I.: Evet kesinlikle. Epey bir yol aldık. Concours d'Elegance'a katılacak olan otomobilleri seçecek jüri hazır durumda.
Jüride kimler var?
U.I.: TOSFED (Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu) Başkanı Demir Berberoğlu, spor otomobil tasarım ve üretimleri yapan Onuk Taşıt A.Ş CEO'su ve Kaan Onuk Hücum Botlarının tasarımcısı Ekber Onuk, Klasik Otomobil Kulübü Başkanı Saydun Gökşin, 45 yıllık klasik otomobil deneyimi olan ve dünyadaki en önemli concours'larda jüri üyeliği ve danışmanlık yapan, Concorso d'Eleganza Villa d'este ve Mille Miglia hakemi, FIVA (Antika Otomobil Federasyonu) üyesi Dominik Fischlin, DK Engineering kurucusu İngiliz David Cottingham, İsviçre'deki Oldtimer klasik otomobil galerisi sahibi Reinhard Schmidlin ve Monterey California'dan otomobil tarihçisi ve Pebble Beach Concours d'Elegance hakemi Vaughn Andraco.
Bu isimleri duyunca insan daha da heyecanlanıyor...
U.I.: Bu işi ciddi başlatıp, devam ettirmek istedik. Onlar da İstanbul'un adını duyunca memnuniyetle kabul ettiler. Hatta fazladan İstanbul'da kalmak isteyenler oldu. Bu konularda olan seçim oldukça ciddi bir iştir. Bana, "sen seç" deseniz ben seçemem!
Yurtdışındaki Concours d'Elegance'ları düşününce, katılan araçların değerleri adeta paha biçilemez. Biz de durum nasıl olacak?
U.I.: Bizdeki otomobiller de paha biçilemez olacak!
Bu yarışmaya katılacak kaç otomobil çıkacaktır?
U.I.: Öyle demeyelim de, Türkiye'deki otomobil stoğundan kaç yıl böyle bir yarışma düzenleyebilirizi konuşalım. Çok çıkar! Genellikle koleksiyonerlerin otomobilleri ortaya çıkıyor. Bazı katılımcıların kendilerine ait müzeleri var ve bu araçları orada görebiliyorsunuz. Aslına bakılırsa Türkiye'de inanılmaz bir koleksiyon var.
Anadol konusunu anlatabilir misiniz?
U.I.: Bu tip yarışmalarda genellikle, "Featured Brand" adı altında bir bölüm açılır. Bu bölümde, o yılın kategorilerinden bağımsız bir marka belirlenir ve onlar kendi aralarında yarışır. Biz de ilk senemiz için, ilk Türk otomobili saydığımız Anadol'u uygun gördük. İkinci ya da üçüncü yılda Anadol olmazdı.
Kategoriler nasıl?
U.I.: 1945 ve öncesi için "Antiques", 1946-1960 yılları için "Classics", 1961-1970 yıllarında "Collectables", 1971 ve üzeri "Exotics" kategorileri var. Olay sadece eski otomobillerle ilgili değil, ilerleyen yıllarda prototipler de olacak. Hatta "Restomod" denilen, restorasyondan geçmiş modifiyeli otomobiller de yarışacak. Eski bir otomobilin içine modern bir motor konanlar olacak bunlar, mesela! Her kategoride 6 otomobil yarışacak.
6 otomobil az değil mi?
U.I.: Bu iş için önce katılım için başvurursunuz, derken kurul aracınızı inceler ve davet edilirsiniz.
İnsanlar bu tip bir yarışmayı duyunca hemen katılmak isteyeceklerdir. Türkiye'de bugüne kadar yapılmış güzellik yarışmalarından farklı mı olacak bu sayede?
U.I.: "Invitation Only" denilen de aslında budur! Otomobil sahipleri davet edilirler. Her geleni yarışmaya davet etmemiz mümkün değil. Benim de kendi otomobillerim var katılmak istediğim. Ancak seçici kurul bu gelenlerin arasındaki en iyi altıyı seçecek yarışma için. Gelen otomobilleri gördükçe benim şansımın azaldığını düşünüyorum. Mesela Mille Miglia'da yarışmak üzere Amerika'dan yola çıkan bir Ferrari, yarıştan sonra İstanbul'a gelecek. Ingrid Bergman'ın Ferrari'sidir bu gelen. Mesela bu tip yarışmalarda ödülleri olan bir Alfa Romeo da başvurdu.
Yarışmaya katılım Türkiye'yi değil dünyayı kapsıyor anlaşılan…
U.I.: Elbette. Biz tanıtım faaliyetlerimizi tüm dünya ile paylaşıyoruz. Klasik otomobillerle ilgili ünlenmiş bütün kurumlara ilanlar verdik. Gören yavaş yavaş geldi. 15 mayısta sonlandırdık başvuruları. İki tane İngiltere'den, iki tane İsviçre'den, iki tane İtalya'dan ve bir tane de Kıbrıs'tan araç geliyor yarışmaya. Bu bahsettiğim araçlar zaten ilk altının içine girmesi yüksek ihtimalli olanlar. Katılım güzel olacak yani!
Nasıl bir ilgi ya da izleyici kitlesi bekliyorsunuz?
U.I.: Organizasyonu düzenlediğimiz tarihi ne yazık ki değiştiremedik. 14 Haziran haftası okullar kapanmış ve aradan geçen bir haftanın sonunda bu tip bir organizasyonla ilgilenebilecek olan insanların tatile çıkmasına denk geliyoruz.
Concours d'Elegance nerede yapılacak?
U.I.: Küçüksu Kasrı'nda yapılacak. Bence büyülü bir yer ve bu tip bir organizasyon henüz yapılmadı. Bizim amacımız, dünya çapındaki yarışmaları aratmamak. Bu yüzden, ilk andan itibaren olayı ciddiye alıyoruz. Organizasyon olarak eksik bir yanımız olmayacaktır ancak içerik anlamında eksiklerimiz olabilir.
Bu çok doğal değil mi? Sonuçta bahsettiğiniz diğer yarışmaların hepsi onlarca yıldır düzenleniyor.
U.I.: Aynen öyle, 1920'lerden beri yapılanlar var. Ancak Como Gölü güzel bir yerse, İstanbul Boğazı da bir o kadar güzel! Bunu tartışan olamaz.
Senede bir mi düzenlenecek?
U.I.: Evet.
Kazana ödül var mı?
U.I.: Hayır, sadece kupa ve onur var. Otomobile takılacak madalya da var.
Yarışmada yerli katılımın artması için bir kategorizasyon yapılabilir mi?
U.I.: Aslına bakarsanız, yarışmada biz 6 araçlık sınır koyduk ancak bu rahatlıkla 8'e çıkabilirdi. Bahsettiğimiz kategorilerden farklı olarak "Restomod" açabiliriz. Restomod'lar denilen, klasik görünümlü, motoruyla ya da altyapısıyla modifiye edilmiş araçlar. Bu sayede çok orijinal olmayan ancak bir şekilde kendini göstermek isteyenleri de bu işe dahil edebiliriz. İleride, seneleri daraltıp kategori sayısını arttırabiliriz.
O gün orada neler olacak?
U.I.: Otomobil kulüpleriyle görüşüyoruz. Pek çoğu stand açmaya hazırlanıyor. Anadol Kulübü de getirecek otomobillerini. Benim de dahil olduğum Top Wheels grubumuz da, otomobilleriyle orada olacak. Radyo Voyage ile antlaştık. Yemek alanları da olacak.
Giriş ne kadar?
U.I.: Günlük, kişi bası 25 TL.
Yazı: Birkan Demir Çalışkan
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.