Geçtiğimiz yıla göre 2014 yılındaki otomotiv satışları hem hafif ticari hem de otomobilde azalma gösterirken, aralık ayında satışların yine bir önceki yılın aralık ayına oranla yükselmesi yüzleri güldürdü. ÖTV'nin artma ihtimaliyle otomobil alım kararını hızlandıran tüketiciler aralık ayında satışların artmasında rol üstlenirken, artan satışlar sayesinde otomotiv sektörü 2015'e umutlu girdi.
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) bu yıl 5'incisini düzenlediği ODD Gladyatörleri'nde açıklanan rakamlara göre 2014 yılı aralık ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 146.989 adede ulaştı. 129.718 adet olan 2013 yılı aralık ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 13,31 oranında artarken, 2014 yılı aralık ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 8,75 artarak 110.054 adet olarak gerçekleşti. 2014 yılı aralık ayında hafif ticari araç pazarı 2013 yılının aralık ayına göre yüzde 29,51 artarak 36.935 adet seviyesine ulaştı.
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2014 yılında bir önceki yıla göre yüzde 10,04 azalarak 767.681 adetle yılı kapattı. 2013 yılı on iki aylık dönemde 853.378 adet toplam pazar gerçekleşmişti. Otomobil satışları, 2014 yılı Ocak-Aralık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11,63 azalarak 587.331 adete geriledi. 2013 yılında 664.655 adet satışa ulaşılmıştı. Hafif ticari araç pazarı, 2014 yılı on iki aylık dönemde geçen yıla göre yüzde 4,44 oranında azalarak 180.350 adete geriledi. Geçen yıl 188.723 adet satış gerçekleşmişti.
Yılın son iki aylık döneminde, motor hacmi 1600cc ve altındaki otomobil satışlarında yüzde 10,71, 1600-2000cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında yüzde 30,89 ve 2000cc üstü otomobillerde yüzde 3,6 daralma görüldü. 2014 yılı on iki aylık dönemde, 85kW altı 22 adet, 121kW üstü ise 25 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşti. 2014 yılında, otomobil pazarında ortalama emisyon değerlerine göre en yüksek paya yüzde 39,52 oranıyla 100-120 gr/km arasındaki otomobiller 232.129 adet ile sahip oldu. 2014 yılı on iki aylık dönemde, dizel otomobil satışlarının payı yüzde 61,5'e, otomatik şanzımanlı otomobillerin payı ise yüzde 45,78'e yükseldi. 2014 yılı Ocak-Aralık döneminde otomobil pazarı segmentinin yüzde 84'ü yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu. Segmentlere göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adedine yüzde 52,27 pay alan C (307.020 adet) segmenti ulaştı. Karoser tiplerine göre değerlendirildiğinde ise, en çok tercih edilenler yine sedan otomobiller (yüzde 47,42 pay, 278.534 adet) oldu. Otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2014 yılı ilk çeyreğinde yüzde 24,46, ikinci çeyreğinde yüzde 25,12 ve üçüncü çeyreğinde yüzde 8,78 daralırken, dördüncü çeyreğinde yüzde 10,17 arttı.
Otomotiv sektöründe gelecek yıl ise toplam pazarının 775-825 bin adetlik bir satış öngörülüyor.
ÖDÜL ALAN GLADYATÖRLER
En Hızlı Büyüyen Hafif Ticari Araç Markası: KIA
En Çok Satılan Hafif Ticari Araç Modeli: Fiat Doblo
En Çok Satılan Hafif Ticari Araç Markası: Fiat
En Hızlı Büyüyen Otomobil Markası: Maserati
En Çok Satılan Otomobil Modeli: Renault Fluence
En Çok Satılan Otomobil Markası: Renault
En Çok Satılan Otomobil ve Hafif Ticari Araç Markası: Volkswagen
İLETİŞİM ÖDÜLLERİ
Yılın Televizyon Uygulaması: Fiat / Yeni Fiat Ducato "Pişmanlar Korosu"
Yılın Gazete Uygulaması: Jeep / "23 Nisan - 4x4 ? Jeep"
Yılın Radyo Uygulaması: Doğuş Otomotiv / "Trafik Hayattır"
Yılın Dergi Uygulaması: Audi / "Audi A4"
Yılın PR/Etkinlik Uygulaması: Ford / "Courierball"
Yılın Dijital ve Sosyal Medya Uygulaması: Renault / "Bırak R-Link Cevaplasın"
Yılın Outdoor Uygulaması: Opel / "Yeni Insignia"
Yılın Sosyal Sorumluluk Projesi: Renault / "Sizin Fikriniz Sizin Projeniz!"
Yılın Entegre İletişim Kampanyası: Mercedes-Benz / Yeni GLA
Yılın Basın Lansmanı: Renault Twizy Lansmanı
Yılın Jüri Özel Ödülü: Ford / "Yeni Tourneo Courier''
Yılın Turkcell Teknoloji Ödülü: Subaru