Bu yarışmaya katılmaya nasıl karar verdiniz?
Mustafa Bekiroğlu: Uzun zamandır otomobil tasarımıyla ilgileniyordum. "Otomobil Komponentleri Tasarımı" yarışmasını duyduktan kısa bir süre sonra, sınıf arkadaşım Etem Çelik'i ikna etmemle başladı ve yarışmaya katılmak için çalışmaya başladık.
Projenizin detaylarından bahseder misiniz?
M.B.: Projemizin ismi "Kar Pençesi". Temel olarak, araçlardaki zincir takma zorluklarını ve bunun kullanıcıya olan etkisini düşünerek tasarladığımız bir üründü. Tasarımımız, kapalı halde, normal bir jant görünümünde iken, jantın kollarından açılıp, lastiğin üstüne gelen parçalar açıldığında kilitlenip kullanıma hazır hale gelmekte ve bu sayede gerekli görüldüğü durumlarda kullanıcıya kolaylık sağlamasını amaçladık. Muadil rakipleri ayrı parçalar halinde olup, janta montajını yaptırmanız ve de takılacak parçayı da bagajın stepne kısmında muhafaza etmenizi zorunlu kılıyor. Bizim tasarımımızdaki ana düşüncemiz de bu sorunları ortadan kaldırabilmek idi.
Daha önce otomotiv tasarımı alanında herhangi bir yarışmaya katılımınız oldu mu?
M.B.: Bu ilk otomobil tasarımı yarışması tecrübemiz.
Türkiye'deki otomotiv endüstrisi hakkında neler düşünüyorsunuz?
M.B.: Son zamanlarda çalışma alanımdan ötürü biraz uzak kalsam da gelişmeleri takip etmeye çalışıyorum. Türkiye, otomobil tasarımı konusunda henüz emekleme aşamasında ama eğer fırsat tanınırsa çok iyi işler çıkabileceğine inanıyorum. Açıkçası, bu konuda yetenekli ve de tecrübe sahibi bir çok tasarımcımız, mühendisimiz mevcut. Daha çok yatırım yapılması gerekiyor. Yurt dışındaki imkanları görüp de, Türkiye'de bunların üçte birini bile görememek beni çok üzüyor. Ama yine de son zamanlarda, ticari modellerde ufak da olsa birazcık umutlanacak seviyede işler çıkmaya başladı. Ben, daha da iyi olacağımızı düşünüyorum tabi izin verilirse…
Kazandığınız bu birincilikten sonra, kariyer planlarınızda bir değişiklik oldu mu?
M.B.: Şu sıralar kariyerim açısından çok önemli kararlar alma aşamasındayım. Tabi ki isteğim otomobil tasarımı konusunda ilerlemek. Bunu yurt dışında master yaparak ilerletmek istiyorum ama tabi bazı "duygusal" nedenlerden ötürü zorluk çekiyorum!
Bu proje hayata geçerse, otomotiv sektöründe ne gibi değişimler yaşanabilir?
M.B.: Bu proje hayata geçerse, siz bir otomobil alacağınız zaman, bunu opsiyonel olarak aracınıza bir kere taktıracaksınız ve jant, ömrünü tamamlayana dek kullanmaya devam edeceksiniz. Bu, bir markanın ürün gamında opsiyonel donanım listesinde de yer alabilir, özel bir jant markası tarafından üretilip, çeşitli lastik ölçülerinde de kullanıcıya sunulabilir. Sektörde bu konuda çok fazla bir ürün bulunmadığı ve de kışın, bunun büyük bir sorun olduğunu göz önüne alındığımızda, üreticiye ve de satıcıya fayda sağlayabilir. Ülkemizde üretilip ihraç edilebilir bir ürün de olabilir.
Otomotiv ya da otomobil konusunda kimlerden ilham alıyorsunuz?
M.B: Son dönemlerde otomobil dünyasının gittiği sert çizgiler ve bunlardan oluşan tasarımlar ne kadar kitleler tarafından beğenilse de, bir çok araç daha da fazla birbirine benzemeye başladı. Bu klişe gitgide artmakta. Ama ben bu durumdan çok sıkıldım ve özellikle son dönemlerde gerçek bir sanatçı ve tasarımcı olan Luigi Colani'yi ve de Ross Lovegrove'un tasarımlarını, fikirlerini çok beğeniyorum. Otomobillerdeki eski, duygu yüklü tasarımların, önümüzdeki dönemlerde tekrar popüler olacağını düşünüyorum.
En beğendiğiniz markalar hangileri?
M.B.: Son zamanlarda Alfa Romeo ve Citroen'i çok beğeniyorum. Gerek konsept gerekse seri üretim olsun, çok güzel modeller çıkarmaya başladılar.
En beğendiğiniz teknolojiler hangi markalarda?
M.B.: Teknoloji konusunda tabi ki Alman otomobil üreticileri daha iyiler. Diğer markalardan özellikle BMW'nin akıllı far teknolojisini çok beğeniyorum.
Keşke şunu ben keşfetseydim/geliştirseydim dediğiniz hangi otomobil teknolojileri var?
M.B.: Bazı kapı açılma sistemleri çok hoşuma gidiyor. Rusların Yo-Mobile markasının 3 numaralı konsept aracın kapılarının açılış şekli beni çok etkilemişti.
Yazı: Özerk Ihlamur
Mustafa Bekiroğlu'nun ilham aldığı tasarımcılar arasında, son olarak Renault için bir çalışma yapan Rose Lovegrove de var.
Bu yaratıcı tasarımın çalışma prensibi şu şekilde; kar paletleri kapalı haldeyken jantın kollarına güçlü mıknatıslar yardımıyla bağlı kalıyor. Kullanılacağı zaman ise açılıp lastiğe geçiyor. Bu konumda da mıknatısın çekim gücü kullanılıyor. Jant kollarına entegre edilmiş paletler, magnetler yardımıyla kolayca açılıp kapanarak gerekli hallerde kullanıcıya diğer ürünlerden çok daha kolay ve pratik bir kullanım sağlıyor. Kapalı haldeyken jant ile bütünleştiği için jantın görselliği de bozulmuyor. Diğer ürünlerdeki gibi depolama ve takma zorluğu da olmuyor.