Otomatik şanzımanın sadece konfor anlamına geldiği yılları çoktan geçtik. Artık hem hızlanma hem de yakıt ekonomisi sağlayan otomatik şanzımanlar üretiliyor. Peugeot da otomatik şanzıman konusunun uzmanlarında Aisin ile yaptığı işbirliği sonunda bu konuya iddialı bir ekleme yapıyor. EAT6 (Eff icient Automatic Transmission) isimli yeni şanzıman, 208, 2008, 308, 3008, 5008 ve 508 modellerinde kullanılıyor. EAT6, düşük yakıt tüketimi ve CO2'nin yanı sıra akıcı yapısıyla da 308 1.2 e-THP'ye çok yakışmış. Otomatik şanzımanın birçok tipi olmasına rağmen geleneksel tork konvertörlü olan otomatik şanzımanlar hala çok tercih ediyor. 308 1.2 e-THP ile sunulan otomatik şanzıman da geleneksel tipte. Kimi rakiplerine göre vites geçişleri daha hızlı ve akıcı olan EAT6, sürüş kalitesini arttırıyor. Hızlı çalıştığı kadar yerinde vites geçişleriyle de 130 HP'lik motor gücünün verimli olarak kullanılmasını sağlıyor. İstenildiğinde vites koluyla manuel olarak da vites değişimine izin veren otomatik şanzıman, vites kolu yanındaki "S" yani sport tuşuyla daha keskin bir karaktere bürünebiliyor. Test aracımızda bulunmayan Sport Pack opsiyonu ile birlikte bu tuşa basıldığında daha hassas gaz tepkisi, daha sportif motor sesi ve kırmızı renkli göstergeler aktif oluyor.
1.2 e-THP'nin manuel şanzımanlısı otomatiğe göre 60 kg'lik ağırlık avantajına sahip. Ancak test verilerini kıyasladığımızda manuel şanzımanlı 1.2 e-THP (9,9 sn) ile otomatiğin (10,0 sn), neredeyse aynı hızlanma değerleri sunduğunu görüyoruz. Aradaki ağırlık farkını otomatik şanzıman hızlı vites geçişleriyle etkisiz kılıyor. 308'in yeni nesil motoruna çok yakışan yeni şanzımanı, bu sınıft aki rakipleri arasında referans olabilecek ideal bir ikili ortaya çıkartmış.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer