Hafif ticari araçlar segmentinde hatırı sayılır bir mevkiye sahip olan Fiat Doblo, özellikle Türkiye'de üretiliyor olması- nın da verdiği avantajla küçük esnaf ve filo araçları arasında beğenilen bir otomobil. fiirket kullanımları dışında, özellikle kalabalık nüfusa sahip aileler için bu tarz otomobiller revaçta. Hem fiyatları, hem yakıt ekonomileri, hem de kullanı m rahatlığı bakımından di- ğer otomobillere göre çok daha avantajlı olan bu segmentin en önemli üyelerinden biri olan Fiat Doblo, tüm Avrupa'ya Türkiye'den ithal ediliyor. Fiat Doblo, hem yurtiçi hem de yurtdışı satış rakamları nda da iddialı. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.fi'nin Bursa'daki fabrikalarında üretilen Doblo, son satış rakamları na göre hem Fiat markasının hem de kendi segmentinin en çok satan otomobili.
Doblo'nun farklı amaçlarla kullanılması ve çok sevilmesi, Tofaş'ın farklı versiyonları üretmesini de kamçıladı. Doblo; şu an için standart binek versiyon haricinde Cargo Van, Kombi Van, Malibu, VIP, Natura, Taksi gibi farklı karakterlerle ve motor seçenekleriyle satılıyor. Satı- lan toplam Doblo adedinin büyük çoğunluğunu Cargo adı verilen kapalı kasalı ve iki kişilik oturma kapasiteli versiyon oluşturuyor. Ancak bu araçlar, satın alındıktan sonra cam açmak ve koltuk yerleştirmek suretiyle binek Doblo'ya da çevrilebiliyor. işlemlerin tamamlanmasından sonra yapılan değişiklik ruhsata işleniyor. Tüm bunların nedeni, Cargo versiyonun fiyatının, aynı motora sahip binek versiyondan daha uygun olması. Otohaber'in uzun dönem testine konuk olan Fiat Doblo 1.9 JTD SX AB AC ise fabrika çıkışlı bir binek versiyon. fiu anki satış fiyatı 41 milyar 10 milyon TL olan araçta 1910 cc'lik, 4 silindirli, common-rail turbodizel motor bulunuyor. Bu motor, sürücüsünün hizmetine 101 HP güç ve 200 Nm tork sunuyor. Fiat Doblo'da 1.9 JTD'nin dışında; 1.2 16V 65 HP ve 1.6 16V 103 HP benzinli motorlar ile 1.9 D 63 HP dizel motor da satışa sunuluyor.
Doblo serisi, kullanışlı ve pratik kullanım özellikleriyle, otomobil pazarında başarılı bir çizgiye sahip. Son yıllarda hafif ticari segmentte artan talepler karşısında; tasarım anlayışı da göz önünde bulundurulduğunda bir MPV yaklaşımıyla ortaya çıkarılan Doblo modelleri, yerli pazarda olduğu kadar yurtdışında da rağbet görmeye devam ediyor. Fiat, ürettiği Doblo adedinin yaklaşık yüzde 90'ını yurtdı şına ihraç ediyor.
Tasarım ve İç mekan
Fiat Doblo, hem yük taşıma hem de ailenizle birlikte uzunkı sa yolculuk yapmaya elverişli bir yapıya sahip. Aracın geniş iç mekanı ve büyük bagajı, Türk aile yapısının ihtiyaçlarını fazlası yla karşılıyor. Doblo, kullanıcı- sına aydınlık ve ferah bir iç mekan sunuyor. Beş kişilik oturma alanına sahip olan aracın uzunluğ u 4159 mm, genişliği 1714 mm ve yüksekliği 1832 mm olan Doblo 1.9 JTD'nin ağırlığı 1290 kg. Geniş plastik ızgarası ve kare karakterli büyük farlarıyla dikkat çeken Fiat Doblo 1.9 JTD'nin tüm yüzeylerinde kullanı lan geniş camlar, iç mekanda da son derece aydınlık bir hava yaratıyor. Gövde rengi aynalara ve hafif alaşım jantlara sahip olan aracın ön tarafta yer alan sürücü ve yolcu kapılarının hemen arkasında iki adet sürgülü kapı bulunuyor. Arka köşelerde yer alan stop grupları dikine konumlandı rılmış. Doblo 1.9 JTD'nin en arka kısmındaysa yukarıya doğru açılan büyük bagaj kapağı bulunuyor. Bu kapak, Otahaber çalışanları tarafı ndan olumsuz eleştirilere maruz kalıyor. Çünkü büyük ve ağır bagaj kapağının kullanımı pek pratik değil ve açıp kapamak için, park sırasında aracın arkasında büyük bir alan bırakılması gerekiyor. Öte yandan bu kapağın tasarımının bir de olumlu yönü bulunuyor. Bu sı- nıftaki bazı araçlarda yer alan kısıtlı arka görüş, Doblo'da söz konusu bile olmuyor.
Doblo 1.9 JTD iç mekanda tam anlamıyla ferah ve rahat bir atmosfer sunuyor. Yüksek oturma konumu ve köşeli tasarı m, kullanıcıda güven duygusu yaratıyor. Dayanıklı plastik malzemenin yaygın olarak kullanı ldığı kokpitte dashboard üzerinde tam orta kısma radyokasetçalar yerleştirilmiş. Kokpitin genel tasarımına bakıldığında bu şekilde MPV tarzına daha yakın bir çizgi izlenmiş. Çok amaçlı kullanıma yönelik, fakat binek konforuna sahip bir sürücü mahali oluşturulmak amacı yla kapı içleri, direksiyon ve koltuklarda renkli ve sevimli bir dizayn anlayışı kullanılmış. Doblo 1.9 JTD'de orta konsola entegre edilen vites kolu, kullanı m sırasında büyük avantaj sağlıyor. Bu tasarım özelliği sayesinde sürücü, uzun süreli yolculuklarda bile yorulmuyor. Vites topuzunun hemen üzerinde havalandırma ve klima kumandaları ile bir üstte dörtlü şaşörler, sis farlarının kumandaları, rezistans kumandası ve ön camların elektrikli kumandaları yer alıyor. Fiat otomobillerinde genellikle kapı içlerine yerleştirilen cam açmakapama butonlarının orta konsolda bulunması, bu markanın müşterileri tarafından ilk etapta yadırganı yor. Ancak bu duruma kısa sürede alışılıyor.
Hemen sürücünün kafası- nın üst kısmında, iç tavanın en ön bölümünde evrak ve küçük eşya koymak amacıyla yerleştirilen tavan rafı, son derece iyi düşünülmüş bir ayrıntı. Aracın fonksiyonelliğini önemli ölçüde artıran bu raf, bu sınıftaki araçlara örnek teşkil eden bir özellik. Orta konsolda ayrıca, vitesin hemen ön kısmında 12 voltluk bir güç kaynağı yer alıyor. Aracın kapı içlerinde yer alan geniş cepler de çok fonksiyonel. Bu geniş ceplere, istenildiğinde bir buçuk litrelik su şişesi bile konulabiliyor. Aracın arka oturma bölümüne üç yetişkin rahat bir biçimde sığıyor. Sürgülü yan kapılar, iniş-binişlerde ve dar park alanlarında büyük kolaylık sağlıyor.
Donanım
Doblo 1.9 JTD'nin donanım listesi tatminkar bir çizgide ayarlanmış. SX AB AC donanı m seviyesinde; iki adet sürgülü kapı, metalik boya, katlanabilir arka koltuklar, arka koltuk baş dayanağı, kapı içlerinde cepler, güneşlik üstü çok amaçlı raf, hidrolik direksiyon, radyo-kasetçalar ve altı hoparlör, yükseklik ayarlı hidrolik direksiyon, elektrikli ön camlar, Fiat CODE immobilizer, uzaktan kumandalı merkezi kilit, far yükseklik ayarı, klima, 12 volt güç kaynağı, okuma lambası, bagaj aydınlatma, arka havalandırma tünelleri, yükseklik ayarlı aktif gergili ön emniyet kemerleri, arkada üç adet üç noktalı emniyet kemeri, FPS yangın önleme sistemi, kapı içi güvenlik barları ile sürücü ve yolcu havayastığı, ABS ve EBD standart olarak sunuluyor. Bu zengin donanım, hafif ticari araç sınıfında yer alan bu araca binek otomobil konforunu taşıyor.
Performans
1910 cc'lik common-rail enjeksiyon teknolojisi ile geliştirilmiş turbodizel motor, standart dizel motorlara göre daha sessiz ve konforlu bir sürüş sağlayan yeni nesil bir ünite. Motorun maksimum gücü 4000 d/d'de 101 HP. Motor, maksimum tork kapasitesi olan 200 Nm'ye 1500 d/d'de ulaşıyor. Önden çekişli olarak üretilen Doblo 1.9 JTD, normal 1.9 dizel motorlara göre yüzde 17 daha ekonomik olarak tasarlanmış. Yeni teknoloji ürünü olan motor; sessiz çalı şma yapısı, yeterli performansı ve ekonomik tüketim değerleriyle dikkat çekiyor. Doblo 1.9 JTD, 0-100 km/s hızlanmasını fabrika verilerine göre 12.4 saniyede, Otohaber test verilerine göre ise 12.7 saniyede tamamlıyor. Doblo 1.9 JTD, 200 Nm'lik tork kapasitesiyle ara hızlanmalarda da başarılı bir grafiğe sahip. Aracın maksimum gücü yine fabrika verilerine göre 168 km/s. Bu rakam Otahaber test verilerine göre düz yolda 180 km/s'nin üzerinde.
Önde disk, arkada kampana olan fren sistemiyle Doblo 1.9 JTD, 100 km/s hızla giderken yapılan ani frende 41 metrede durmayı başarıyor. Yakıt tüketimine gelince; 1.9 litrelik common-rail turbodizel motor; fabrika verilerine göre 100 km'de şehiriçinde 8.2 lt, şehirdışında 5.3 lt, ortalamadaysa 6.7 lt motorin tüketiyor. Test verilerine göre ortalama tüketim değeri 6.9 lt/100 km dolaylarında. 60 litrelik yakıt deposuna sahip olan Fiat Doblo 1.9 JTD, standart kullanımda dolu depoyla yaklaşık 850 km'lik bir menzile sahip. Tüm bu değerlerin sonucunda Doblo'nun motorunun, hem performans hem de ekonomiklik açısından son derece başarılı olduğu ortaya çıkıyor.
Sürüş Özellikleri
Yüksek tasarımı ve ferah iç mekanı sayesinde keyişi bir sürüş karakterine sahip olan Doblo 1.9 JTD, pratik kullanı mlı bir araç olarak dikkat çekiyor. 5 kişilik iç mekan son derece konforlu ve rahat. Tasarı mı ve fiyatına göre başarılı bir çizgiye sahip olan Doblo 1.9 JTD'nin dizel motor sesinin rahatsı z edici boyutlarda olmaması da aracın artı puanlarından. Önden çekişli aracın geniş iz açıklığı nedeniyle yola dengeli basması, kullanım anında güven veren özelliklerinden biri. Yine de Doblo 1.9 JTD ile viraj giriş ve çıkışlarında dikkatli olmak gerekiyor. Köşeli- yüksek tasarım ve zaten üstün yol tutuş amaçlanmadan geliştirilen gövde, sert ve hızlı girilen virajlarda sürücüyü zorlayabiliyor. Kullanışlı sürgülü yan kapılar, araca iniş-binişlerde sorunsuz bir yapı sergiliyor. Doblo serisinin tüm modellerinde olduğu gibi 1.9 JTD'de de yer alan yüksek tavan, hem yükleme hem de uzun yolculuklar sırasında iç mekanın kullanılmasında avantaj sağlıyor.
40 bin km geride kaldı
Uzun dönem test aracımız olan Doblo 1.9 JTD SX AB AC, şimdiye kadar yapmış olduğu 40 bin km boyunca tüm Otohaber çalışanları tarafından farklı amaçlarla kullanıldı. Uzun yolculuklarda, günlük haber koşularında ve test çekimlerinde kullanılan araç, artık bu sayede bir Otohaber çalışanı haline geldi. Tüm bu süre içinde, Doblo'da henüz hiçbir olumsuzluk yaşanmadı. 10 bin km'de servise götürülen otomobilin rot-balansı yapılıp, yağı, yağ filtresi ve hava filtresi değiştirilmişti. Normal periyodik bakımlar, Doblo modelinde 20 bin km'de bir yapılıyor. Bu da tüketicinin cebine olumlu olarak yansıyan bir özellik. Biz her 10 bin km'de nelerin yaşandığını sayfalara taşıdığımız için bu aralıklarla servise götürüyoruz. Daha önceki dönemde 20 bin km'ye ulaşan Doblo'muzu yetkili servise götürdüğümüzdeyse, yine periyodik bakım haricinde ekstra bir problemle karşı laşmadık. Doblo'nun 20 bin bakımında motor yağı, yağ filtresi ve hava filtresinin haricinde değişen tek parçası ise ön fren balatalarıydı.
Daha sonra, 30 bin km'de servise tekrar götürülen araçta aynı işlemler tekrar edildi. Yağ, yağ filtresi ve hava filtresi değişen Doblo, bu bakımdan çıkar çıkmaz Antalya ve Kemer çevresine doğru yola çıktı. Bu bölgede yer yer 45 derecelere ulaşan hava sıcaklığında dahi, kendisine ve yolcularına hiçbir sorun çıkarmayan Doblo'yu, Türkiye'nin her türlü yol ve iklim koşullarında test etme olanağı nı yakaladık. Fiat Doblo şu an 42 bin km'yi devirmiş durumda ve birkaç hafta önce 40 bin km bakımı için her zamanki gibi sorunsuz bir şekilde servise girmişti. Bu bakımda da arka fren balataları haricinde yağ, yağ filtresi ve hava filtresinden oluşan klasik periyodik bakımı- nı gerçekleştiren Doblo, şu ana kadar Ankara, Bolu, Bursa ve Antalya ile birlikte Ege, Trakya ve Karadeniz Bölgesi'ne birkaç kez gitti ve geldi. Tüm bu veriler gösteriyor ki; Fiat Doblo 1.9 JTD SX AB AC, satış adetlerindeki başarının ne kadar haklı olduğunu gözler önüne sergiliyor. Her hafta birçok test aracı- nın konuk olduğu OTOHABER otoparkında, hem performanslı hem de ekonomik motoruyla göz dolduran Doblo, en gözde araçlardan biri. Fiat Doblo 1.9 JTD SX AB AC'yi daha Türkiye'nin dört bir yanında 60 bin kilometrelik zorlu yollar bekliyor.