Nisan 1994'te kurulan MCC AG (Micro Compact Car) ilk otomobilini 1997 Frankfurt Otomobil Fuarı'nda tanıttığında bu kadar çok tutulacağını tahmin etmiyordu. Küçük boyutları, düşük hacimli motoru ve şirin tasarımıyla satılmaya başlandığı andan itibaren büyük rağbet gören smart city-coupe, kısa bir süre sonra, ortağı olduğu DaimlerChrysler'in eline geçti. Türkiye'ye Mercedes-Benz Türkiye tarafından ithal edilmeye başlanan smart, city-coupe'nin yanı sıra yeni modelleri roadster ve roadster-coupe'den oluşan ürün gamıyla satılıyor. 0.7 lt 61 ve 82 HP'lik turbo motorlarla satışa sunulan roadster-coupe, güçlü ve en donanımlı versiyonuyla Otahaber 'in konuğu oluyor. 17 bin 198 Euro'luk baz fiyatı bulunan roadster-coupe, tüm donanımlar eklendiğinde, test aracımıza dönüşüyor. Bu otomobilin fiyatı 32 bin 105 Euro.
Tasarım ve İç mekan
Bu otomobil, nerede ve ne açıdan görürseniz görün mutlaka içinizde kıpırtı yaratan bir karaktere sahip. Tebessümle başlayan bu kıpırdanmalar, ona yaklaştıkça yerini heyecana ve sevgiye bırakıyor. smart; canlı renkleri ve farklı tasarımıyla gerçekten hem çok şirin hem de atletik bir yapı sunuyor. Koyu bir zemin üzerinde üst üste konumlandırılmış mercek farları, sis farı ve havalandırma ızgarasıyla birlikte gülümseyen bir ağzı andırıyor. Bu koyu arkın dışında kalan kaslı çamurluklar ve kaputsa otomobilin atletik yönünü dışa vuran başlıca ayrıntılar. Bu çamurlukları dolduran 16 inç'lik ve üç kollu alaşım jantlarıysa 205/45 R16 boyutlarındaki sportif lastiklerle çok şık bir görünüm sergiliyor. Otomobilin yanındaki görüntüyse gerçekten müthiş. Yatay bir "L" harfini andıran, B sütunundan başlayarak marşpiyeleri oluşturan krom rengindeki yapı TRIDION güvenlik kafesi olarak da adlandırılıyor. Otomobilin dikkat çeken bir kısmı da arka çamurluk ile kapının arasında dikey olarak yer alan havalandırma ızgarası. Bu yapı, otomobilden anlayanlara bir ipucu veriyor: Arkadan motor! Evet smart roadster-coupe arkadan motorlu ve arkadan itişli bir otomobil. Bu motora ulaşmaksa biraz zor. Orta konsoldaki ya da kumandadaki butonla açılan bagaj kapağı, arka camla birlikte kalkıyor. Bunun altında geniş, kumaş kaplı pandizot açığa çıkıyor. Bu pandizotun arka kısımda yer alan bölüm kaldırıldığında ortaya metal bir kapak çıkıyor. Kilit mekanizması açılarak bu kapak kaldırılıyor ve motor ortaya çıkıyor. Bu bölümdeki hacim 189 lt. Otomobilin asıl bagajı ysa önde. Torpido kapağının altındaki kol yardımıyla açılan kaputun altındaki bagaj hacmiyse 59 litre. Bu bölme, aynı zamanda otomobilin üzeri açıldığında, çıkarılan üst direkler için iki adet yuvayı barındırıyor. Otomobilin üstünü açmaksa gayet kolay ve hızlı. Orta konsolda yer alan buton, kumaş tavanının katlanarak arka pandizotun üstüne kapanması nı sağlıyor. Bu şekilde geniş bir sunroof havası yaratan otomobil, üst direklerin manuel olarak çıkarılmasıyla bir roadster'a dönüşüyor.
smart'ın içi, dışından da anlaşılacağı gibi dar. Fakat yine de gömülü oturma pozisyonu sayesinde, uzun boylular bile bu otomobili kolaylıkla kullanabilirler. Üç kollu deri direksiyon simidinin herhangi bir pozisyon ayarı bulunmuyor. Bunun arkasında yer alan iki ayrı kadran, hızı, yakıtı ve motor devrini gösteriyor. Gelelim otomobilin orta konsoluna: Üstte biri turbo basıncı, biri hararet olmak üzere iki adet analog gösterge bulunuyor. Bunun altındaysa radyo-CD çalar, havalandı rma, bardaklık ve kül tablası gibi ekipmanlar bulunuyor. Kalorifer butonlarının, havalandırma ızgarasının iki kenarında dik bir biçimde konumlandırılmış olmasıysa ilginç. Otomobilin kontak anahtarıysa vites kolunun hemen arkasında. El freninin aynı zamanda kol dayama görevi de görebildiği smart'ta sürücü koltuğunun arkasında CD değiştirici bulunuyor.
Donanım
smart roadster-coupe'nin 17 bin 198 Euro'luk (ÖTV ve KDV hariç) standart donanım paketinde; sürücü ve yolcu havayastı kları, uzaktan kumandalı merkezi kilit, ABS, immobilizer, ESP, yokuşta kalkış yardımı, EBD, deri direksiyon simidi ve vites topuzu, alaşım jantlar, elektrikli camlar, klima, ısıtmalı arka cam, 12 volt'luk priz, temiz hava şalteri ve radyo-CD çalar bulunuyor. Test otomobilimizdeyse, buna ek olarak birçok donanım sunuluyor. Bunlar da şöyle sıralanı- yor: 862 Euro'luk Spor Paket (direksiyon simidinden vites değiştirme, 205/45 R16 Spikeline jantlar), 543 Euro'luk Ek Güvenlik Paketi (sis farları, elektrikli ve ısıtmalı dış aynalar, yan havayastı kları), 107 Euro'luk Ses Sistemi (2 tiz + 2 bas hoparlör, crossover), elektrikli açılabilir softtop (862 Euro), Radyo-CD çalar (396 Euro), 6'lı CD değiştirici (301 Euro), 3'lü CD kutusu (43 Euro), turbo basınç ve hararet göstergesi (116 Euro) ve metalik renk farkı (301 Euro). Bu sayede liste fiyatı 20 bin 733 Euro'ya çıkan smart, ÖTV ve KDV eklendiğinde 32 bin 105 Euro'luk bir fiyat etiketine ulaşıyor.
Performans
smart roadster-coupe'de 698 cc'lik üç silindirli bir motor kullanılıyor. Üstten tek egzantrikli ve silindir başına 2 supap teknolojisinin kullanıldığı bu motor, yüksek basınçlı SUPREX turbo beslemesi ve intercooler sayesinde 5250 d/d'de 82 HP güç üretiyor. Motorun maksimum tork değeriyse 3000 d/d'de 110 Nm. Mercedes-Benz imzalı bu motor, 1.0 bar'lık basınç sunabilen turbosu sayesinde 810 kg'lik smart'ı 10.9 saniyede 0'dan 100 km/s'ye ulaştırabiliyor. Otomobilin maksimum hızıysa fabrika verilerine göre 180 km/s. Arka tekerleklere güç aktarımını 6 ileri sequential şanzımanla sağlayan smart, bizim test ölçümlerimizde de sözünde durarak katalog verilerine yakın rakamlar yakalamayı başardı. 11.2 sn'lik 0-100 km/s hızlanma ve 180 km/s'lik maksimum hız değerleri bunu kanıtlıyor. smart, 0.7 lt'lik motorunun verdiği hacim avantajıyla ortalama 5.1 lt/100 km'lik, düşük bir yakıt tüketimi sunuyor. Turbonun etkisiyle artan tüketim değeri, bizim kullanım şartlarımızdaysa 6.8 lt/100 km olarak kayıtlarımıza geçti. 35 litrelik bir yakıt deposuna sahip olan smart'ın maksimum menziliyse 515 km.
Sürüş Özellikleri
Smart, iç hacmine rağmen sürüş pozisyonu açısından pek sorun yaratmıyor. Çukur oturma pozisyonu ve yüksekliği ayarlanmayan direksiyon simidi bu etkiyi yaratan öğeler. smart, sesli bir motora sahip. Motorun kullanıcının hemen sırtında yer alması bunun en önemli etkeni. Bu aslında bir dezavantaj sayılamaz. Çünkü roadster'larda, özellikle de arkadan motorlularda görülen bu karakter çoğu otomobilseverin hoşuna gider. smart'ın turbosundan gelen ve WRC'leri andıran müthiş seseyse hiçkimsenin hayır diyeceğini sanmıyoruz. Ortada, vites kolunun hemen ardında yer alan kontak anahtarının yeri Saab modellerini andırıyor. Otomobil çalıştırıldıktan sonra vites kolunu sola çekerek "A" yani otomatik konuma geçiliyor. Bu konumda otomatik olarak kullanılan smart, vites kolunu ileri veya geri itmek suretiyle manuel konuma geçebiliyor. Bu konumda, vites kolunun yanı sıra direksiyon simidinin arkasında yer alan kulakçıklardan da vites değiştirmek mümkün. Artarken çok seri olmayan şanz man, vites küçültürken bir hayli hızlı davranıyor. Üç adet dişliden oluşan şanzıman iki farklı son dişli yardımıyla 6 kademeli olarak çalışıyor. 810 kg'lik ağırlığı sayesinde 0.7 litrelik bir motordan çok daha üstün bir performans sunabilen smart gerçekten keyişi hızlanabiliyor. Yere çok yakın oturuyor olmak da bu hız duygusunu artırıyor. smart'ın tekerlekleri iyice köşelere alınmış. Bu sayede otomobilin yerle temas eden kısımları, geometrisini bir kareye benzetiyor ki, bu kağıt üstünde ideal yol tutuş sağlayabilen bir yapıyı oluşturuyor. Bu, smart'ta da kendini gösteriyor. Fakat çoğu ağırlığın arkada konumlandırılmış olması sayesinde, özellikle düşük hızlarda, gaz pedalına yüklenildiğinde, otomobilin arkadan kayması beklenirken, smart kafadan kaymaya başlıyor. Fakat yüksek hızlarda, hava akımının otomobilin burnuna uyguladığı basınçla bu problem ortadan kalkıyor.
Sonuç
Hobi otomobili olarak adlandırabileceğimiz smart roadster-coupe, modern-marjinal yapIsı , küçük boyutları ve performansıyla göz dolduruyor. Sokaklarda farklı olmak isteyen spor otomobilseverler, sunduğu özelliklerine göre uygun bir fiyat etiketine sahip bu otomobili çok beğenecekler.