Sağlam ve güvenli modelleriyle ün kazanmış iskandinav otomobilleri, farklı tarzlarıyla özel insanları n tercihi olmuştur. Volvo ve Saab'ın bu ününe gün geçtikçe konfor ve performans da eklendi. Özellikle Saab, aynı zamanda uçak üreticisi de oldu- ğundan dolayı havadaki tecrübesini yollara aktaran bir marka. Saab'ı n ürün gamında yenilenen son otomobillerinden biriyse 9-5 Sport Wagon. 1997 yılında tanıtılan 9-5 sedanın ardından bir yıl sonra piyasaya çıkarılan Wagon, 1999 yılında güçlü Aero modeliyle sportif karakterine de kavuştu. ilk çıktığında 230 HP olarak lanse edilen Aero, 2002 yılından itibaren 20 HP daha güçlenerek 250 HP güce ulaştı. Wagon ailesinin en güçlü üyesi olan 9-5 Sport Wagon 2.3 Aero, bu haftaki test konuklarımızdan biri.
Tasarım ve İç mekan
Sport Wagon'un tasarımı, klasik Saab çizgilerini taşıyor. Testini gerçekleştirdiğimiz 9-5 Sport Wagon modeli, 250 HP gücünde olduğunu sportif karoser kitinden belli ediyor. 3 hazneli, mercekli ve iri yapılı şeffaf farlar ve ikisi dik biri yatay olmak üzere üç ayrı bölümden oluşan havalandırma ızgarası, Saab karakterinin öndeki temsilcisi. Yuvarlak hatlı burun yapısı ve iri tamponu, sportif ve karizmatik bir yapıya sahip. Sedan versiyonuyla aynı dingil mesafesine sahip olan 9-5 Aero'nun can alıcı noktalarından biri de kuşkusuz 17 inç çapındaki alaşım jantları. Burun yapısı nedeniyle sedan versiyonundan farkı bulunmayan Sport Wagon, arkaya doğru ilerledikçe karakterini göstermeye başlıyor. Kalın C sütunundan arkaya doğru değişen Wagon, tavana doğru sivrilen arka cam yapısıyla farklı.
Bu sportif yapı, iç mekanda da devam ediyor. Deri döşeme, orta konsol ve kapı kollarında mat krom kaplamalar, direksiyon simidi ve vites topuzu atletik Aero'yu diğer versiyonlardan ayı- ran özellikler. Sürücüye doğru konumlandırılmış orta konsol, çok sayıdaki kontrol butonunu size doğru yöneltiyor. Gerçekten sanki bir uçak kabini gibi. Özellikle de gece, yeşil aydınlatmaları sayesinde çok komplike bir görünüme sahip oluyor. Tüm iskadinav otomobillerinde olduğu gibi 9-5'te de gece sürüşünde göz almaması amacıyla kokpit aydınlatmalarından çoğunu söndüren "Nightpanel" butonu bulunuyor. Orta konsolda bulunan geniş ekrandan yol bilgisayarı, ısı, saat ve radyo-CD bilgileri alınabiliyor. Orta konsolda yukarıdan aşağıya doğru sırasıyla üçgen tasarımlı havalandırma ızgarası, dijital bilgi ekranı, radyokaset- CD çalar, elektronik klima, koltuk ısıtma ve soğutma butonları yer alıyor. Radyo ve CD kontrolleri ayrıca direksiyondan da yapılabiliyor. Hafızalı ön koltukları n elektrikli olarak ayarlanabildiğ i 9-5 Aero'da ayrıca mekanik bel desteği yer alıyor. Sport Wagon'da öndeki ve arkadaki yolcular için yeterli baş ve diz mesafesi bulunuyor. 415 litrelik bagaj hacmi fazlasıyla yeterli olan Saab'da istendiğinde arka koltuklar da katlanarak bagaj hacmi 1490 lt'ye artırılabiliyor. Yalnız kapı içinde, kolçağın altında konumlandırılmış bagaj açma butonunun yeri kullanım açısından zorluk yaratabilir. Otomobilde alışılması gereken bir nokta da vites kolunun arkasında yer alan cam açma butonları.
Donanım
Saab 9-5 Sport Wagon'un donanım listesi bir hayli kalabalı k. ABS, TCS (çekiş kontrol sistemi), ESP, SAHR (Saab aktif kafa koruma sistemi), sürücü, yolcu, yan ve perde havayastıkları, tüm koltuklarda aktif gergili emniyet kemeri, ISOFIX, deri döşeme, alarm, bi-Xenon farlar, yol bilgisayarı, otomatik kararan iç ve dış aynalar, park sensörü, otomatik katlanan yan aynalar, uzaktan kumandalı merkezi kilit, uzaktan kumandalı cam ve tavan açma, immobilizer, Night Panel, sağ ve solda aydınlatmalı makyaj aynası, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon, gecikmeli sönen ön farlar, elektronik klima, elektrostatik kabin filtresi, ısıyı emen elektrikli camlar, elektrikli/ısıtmalı/soğutmalı ön koltuklar, hafızalı sürücü koltuğu, elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar, 7 hoparlörlü 150W Saab müzik sistemi, CD çalar, cep telefonu ön hazırlığı, yağmur sensörlü silecekler, far yıkama sistemi, hız sabitleyici, otomatik kararan dikiz aynası, park sensörü ve bardaklık bu listede yer alan aksesuarlar.
Performans
Saab 9-5 Aero'da kullanılan 2.3 litre hacmindeki 250 HP'lik motor, maksimum gücünü tam 5500 d/d'de veriyor. Bu motor 350 Nm'lik maksimum torkunuysa 1 ile 1.4 bar arası değişen yüksek basınçlı turbosu sayesinde 1900 d/d'den itibaren hissettirmeye başlıyor. Turboşarjlı, intercooler beslemeli, üstten çift egzantriğe sahip 16 supaplı, dört silindirli motor tüm devirlerde canlı bir karakter sergiliyor. Sport Wagon Aero 1540 kg'lik bir ağırlığa sahip. Sentronic olarak adlandırılan beş kademeli otomatik şanzıman aynı zamanda manuel olarak da kullanılabiliyor. Gücün yere aktarımında güç kaybı yaratan bu şanzıman, 9-5'in 0-100 km/s hızlanmasında fabrika verilerine göre 1.2 saniye kayıp yaratıyor. Manuel versiyonda bu değer 7.3 iken Sentronic ile 8.5 saniyeye çıkıyor. Sentronic şanzı- manlı aracımızla yaptığımız testler sonucu 0-100 km/s hızlanma değerini 7.8 sn olarak elde ettik. Otomobilin maksimum hızı ise fabrika verileri gibi testte de 240 km/s çıktı. Zaten kullanırken de otomobilin verilerinden daha hızlı olduğu anlaşılabiliyor. Sürekli hızlanma isteği, Sentronic şanzımanın uyumuyla daha da zevkli hale geliyor. Aslında Sentronic, manuel kullanımda vites komutları nı 1-2 saniye kadar geç algılıyor ve uyguluyor. Bu da özellikle hızlanma esnasında vites geçişlerinde zaman kaybına neden oluyor. Saab 9-5, turbo beslemeli ve performanslı bir motora sahip olmasına rağmen yakıt konusunda da çok bonkör davranmıyor. 100 km'de ortalama yakıt tüketimi 10.1 litre olarak belirtilen Sport Wagon, bizim kullanımımızda ortalama 11.4 lt/100 km yakıt tüketti. 75 litre hacminde bir yakıt tankına sahip olduğu düşünülürse Saab, bir depo yakıtla yaklaşık 658 km yol alabilir. Bu rakam uzun yol kullanımında turbo basıncını az tutmakla çok daha yukarılara çekilebilir. Buna dikkat etmek için de Saab'ın gösterge panelinde yer alan Turbo basınç göstergesini takip etmek yeterli olacaktır.
Sürüş Özellikleri
Hedef kitlesi, otomobillerinden ulaşım özelliğinden daha fazlasını isteyenler ve sürüş deneyimlerini gerçek bir keyfe dönüştürmek isteyen kişiler. Bunun yanında Wagon'un station karoserinin getirdiği kullanışlılık ve bagaj hacmi de onun en büyük avantajlarından. Sport Wagon, performansı kadar yol tutuşuyla da çok başarılı bir otomobil olduğunu kanıtlıyor. Oturma pozisyonu, özellikle yükseklik ve derinlik ayarı bulunan çok fonksiyonlu direksiyon simidi ve çok yönlü koltuk ayarı sayesinde mükemmele yakın. Saab, yoltutuş konusunda gerçekten yüksek bir performans sergiliyor. Çeşitli yol koşullarında, farklı hızlarda güvenli ve zevk veren bir yol tutuşa sahip olan Sport Wagon'un bu özelliğinin altında yatan birçok mekanik ve elektronik etken var. Mekanik etkenlerin başında kuşkusuz 17 inçlik jantlar ve lastik konusunda otorite sayılan Pirelli P Zero Rosso'lar geliyor. Ayrıca dört kollu süspansiyon sistemi de mekanik etkenlerin önemlilerinden. Tüm bu faktörlerin üzerine bir de TCS (Çekiş kontrol sistemi) ve ESP gibi elektronik denge sistemleri eklenince 9- 5'in yol tutmaması biraz zor. Tabii "elektronik sistemler bana karışmasın, otomobile ben hakim olayım" düşüncesine sahip olanlar için de Saab gereğini düşünmüş. Orta konsolda bulunan ESP butonu, sistemi devredışı bırakarak daha zevkli bir kullanım olanağı sunabiliyor. Yalnız otomobil kaydığında gerekli tepkileri veremeyeceğini düşünenlerin en azından belli bir süre bu butona dokunmamalarını tavsiye ederiz.
Sonuç
Saab, güvenlik, performans ve kaliteyi birarada sunabilen nadir otomobil üreticilerinden biri. Bu özelliğiyle kendini kanıtlamış olan Saab'ın 2003 model yılında ürettiği 9-5 Sport Wagon da, station karoserinin altında yatan bir aslan karakterine sahip bir otomobil. Prestij ve imaj konusunda da her geçen gün ününü artıran marka, yeni modeliyle BMW, Mercedes ve Audi gibi Alman otomobilleriyle mücadele ediyor. Bu markalara göre daha az sayıda bulunması ve fiyatının donanı m ve performansına göre daha makul olması, onu daha özel bir otomobil yapıyor.