Crossover sınıfının en önemli modellerinden olan Nissan Qashqai, birinci neslini 2007 yılında, ikinci neslini ise 2013 yılında tanıtmıştı. 2021 yılından itibaren de üçüncü nesliyle yollarda olan Qashqai şimdi ise isminden söz ettirmeye devam edecek bir elektrikli motor teknolojisiyle Türkiye yollarında.
Nissan Qashqai’nin 12V hafif hibrit teknolojili 1.3 DIG-T motoruna ek olarak şimdi de fiyat listesinde e-Power yer alıyor. Qashqai’nin ön tekerleklerine gücü 140 kW’lik elektrik motoru veriyor. Bu elektrikli motoru besleyen ise 1,9 kWh kapasiteye sahip olan 350 V’lik lityum iyon batarya. Alışıldık elektrikli otomobillere göre daha düşük kapasite batarya tercih edilmesinde hem maliyet hem de ağırlık sebepleri de söz konusu. Ancak daha büyük bir bataryaya ihtiyacı olmamasının da mantıklı bir sebebi daha var. Jeneratör görevindeki motor sürekli çalışmıyor. Bataryalarda yeterli güç varsa içten yanmalı motor uykuda bekliyor. Kablo ile şarj gerektirmeyen bataryaları doldurma görevini içten yanmalı bir motor, jeneratör üstleniyor. Bataryalardaki enerji azaldığında hemen 1,5 litrelik içten yanmalı motor çalışıp elektrik enerjisi üretiyor.
Bu teknolojinin seçilmesindeki sebep ise Nissan Qashqai müşteri kitlesinin elektrikli otomobil kullanmak isterken şarj istasyonlarında beklemek istememesi yatıyor. Bu sistem sayesinde sadece jeneratörün çalışması için akaryakıt istasyonunda benzin ikmali yapılıyor. Sistem kablo ile şarj etmeden kaynaklanacak dezavantajları özellikle zaman kaybını ortadan kaldırırken beklenen saf elektrikli sürüş sunuyor.
Önden çekişli olarak gelen Qashqai’nin hedeflendiği gibi akıcı ve pürüzsüz bir sürüş sunduğunu söyleyebiliriz. Otomobilin hızlanma pedalı sürücünün isteklerine net cevap verirken elektrikli Qashqai akıcı, pürüzsüz bir sürüş hissi yaşatıyor. Sessizlik konusunda ise Qashqai’nin EV modu kullanılarak bataryalarda yeterli güç varsa sessiz bir sürüş yapılabiliyor. Sistem otomatik olarak çalıştığında ise içten yanmalı motor olabildiğince az seviyede devreye girerek bataryaları dolu tutuyor. İçten yanmalı motor çalıştığında pürüzsüz sürüş hissi değişmezken sadece benzinli motorun gürültüsü ekleniyor.
Qashqai sürücüsüne tek pedalla sürüş seçeneği de sunabiliyor. e-Pedal isimli fonksiyon düğmesine basılıp aktif edildiğinde artık sürücü sadece hızlanma pedalına basarak yol alırken, yavaşlamak istediğinde fren pedalına basmadan ayağını hızlanma pedalından kaldırması yeterli oluyor. Elbette bu sırada da sürücü ayağını hızlanma pedalından kaldırınca otomobilin fren pozisyonuna geçmesiyle stoplar da çalışıp arkadaki araçları uyarıyor. 10 km/s hızdan itibaren çalışan e-Pedal, fren lambalarını yakmaya yetecek kadar 0,2 g kuvvet ile frenleyip tam durma yerine “oldukça yavaş” bir hıza indiriyor.
Otomobilin elektrik motoruyla kazanılan sessizlik ve pürüzsüzlük ile birlikte kolay yönlendirilebilen direksiyon sistemiyle de Qashqai’nin konfor seviyesi çok artıyor. Bununla birlikte karoser salınımlarını kontrol altında tutabilen sportif hissettiren süspansiyon süspansiyon sisteminin de konforu gözettiğini söyleyebiliriz. Genel olarak da Qashqai’nin güvenli hissettiren bir sürüş tecrübesi sunduğunu söyleyebiliriz.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer