Neva Şarj firmanız ile ürünleriniz ve çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Recep Bora Atlıhan: Şirketimiz Neva Şarj, 2020 yılında enerji sektörüne güneş enerjisi santrali ve enerji depolama tesisleri kurulumu ile yönetimi konularında faaliyet göstermek amacıyla giriş yaptı. 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve ilgili mevzuat uyarınca Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun 06/07/2022 tarihli ve 11059-1 sayılı kararı ile Neva Şarj, 49 yıl süreyle ülke genelinde şarj ağı işletmeciliği faaliyeti göstermek üzere lisans sahibi olmuştur. 2022 yılından günümüze Ankara ilinde özel ve halka açık iki yüzden fazla şarj istasyonu kurulumu yapan Şirketimiz, 2023 yılında Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin şehrin farklı noktalarında elektrikli araç şarj istasyon ağı kurulmasına yönelik açtığı ihaleyi kazandı. Neva Şarj, Genel Merkezinin de bulunduğu Ankara’da yaygın bir şarj ağı kurmayı büyüme hedefindeki ilk aşaması olarak kabul etmektedir.
Neva Şarj'ın gelecekteki planlarından bahseder misiniz?
Atlıhan: Neva Şarj, özel kullanıma yönelik şarj istasyonu kurulumu sunduğu müşterilerine ek olarak sektöründe sürekli gelişen yenilikçi şarj ağı hizmeti ile lider kuruluş olmak için kararlılıkla çalışmaya devam etmektedir. Şirketimiz, 2024 yılı itibariyle başta otoyollar olmak üzere toplam 41 önemli noktaya şarj istasyonu kurarak şehirlerarası yollardaki hizmet ağını genişletmeyi iş planına dahil etmiştir. Önümüzdeki beş yıl içerisinde ise Türkiye’nin 81 ili ve yavru vatanımız Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yüksek teknolojiye sahip modern ve hızlı şarj istasyonu kurarak hizmete almayı hedeflemektedir. Ayrıca toplu konut alanlarında kısıtlı kullanıma yönelik şarj hizmeti sunma çalışmaları önümüzdeki yıl pazarlama ve satış faaliyetlerimizde önemli bir yer tutacaktır.
Neden Neva Şarj ünitelerini tercih etmeliyiz? Sizi diğerlerinden farklı kılan özellikleriniz nelerdir?
Atlıhan: Neva Şarj olarak dürüst ve içten iletişim ile güçlü yazılım desteği sunarak, kaliteden taviz vermeden müşterilerimize ulaşmaya çalışmaktayız. Neva Şarj için önemli olan sadece gelirini artırmak değil, müşterilerimiz nezdinde güvenilir ve saygın bir isme sahip olmaktır.
Kaç noktada hizmet veriyorsunuz ve gelecekteki hedefleriniz nedir?
Atlıhan: Neva Şarj kısıtlı kullanımlar hariç şu anda 63 noktada aktif olarak şarj hizmeti vermektedir. Devam eden kurulumların tamamlanmasının ardından 2023 yılının sonuna kadar toplam 116 noktada hizmet verecektir. Gelecekte ülkemizin tüm şehirlerinde, yavru vatan Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde ve belirlediğimiz otobanda bulunan 41 önemli noktada en az dörder adet hızlı şarj istasyonu ile müşterilerimize ulaşmayı hedefliyoruz.
Alternatif akım ile doğru akım şarj cihazları arasında hangisine daha fazla yatırım yapıyorsunuz?
Atlıhan: DC ve AC cihazlara yönelik yatırımımız şu an dengeli şekilde ilerliyor. Zira genelde şehir içinde ve özel kullanıma yönelik AC cihaz kurulumu gerçekleştiriyoruz. Karayolları ve otobanlarda ise şarj ağımızı DC şarj cihazları ile genişletiyoruz.
Elektrik şarj istasyonu kurmak için nasıl bir yol izliyorsunuz?
Atlıhan: Özel ve halka açık şarj istasyonu kurulumlarında süreç biraz farklılaşıyor ama en genel hatlarıyla belirtmem gerekirse şarj istasyonu kurulacak noktanın yasal, mali ve teknik gereksinimlerinin belirlenmesi gerekiyor. Buna bağlı olarak da kurulacak yerin sahibi ile anlaşma yapılarak kurulum çalışmalarına geçilmesi şeklinde devam ediyor.
Elektrikli otomobil gibi şarj teknolojileri sürekli gelişiyor. Neva Şarj olarak AR-GE biriminizin çalışmaları hakkında bilgi verir misiniz?
Atlıhan: AR-GE ekibimiz ulusal ve beynelmilel gelişmeleri, katılım sağladığımız fuarlar, takip ettiğimiz yayınlar ve internet aracılığıyla düzenli olarak yakından izliyor. Özellikle elektrikli araç teknolojisi ile şarj istasyonlarının gelişiminin paralel olduğu göz önünde bulundurulursa bu süreç oldukça geniş bir görüş açısına sahip olmanızı zorunlu kılıyor.
Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de elektrikli otomobil pazarı büyüyor. Yerli aracımız Togg’un da pazar payı her geçen gün artırıyor. Sizce ülkemizdeki elektrikli araçlara yetecek kadar elektrik enerjisi üretiliyor mu? Bu konuda yapılan yatırımlar hakkında bilgi verir misiniz?
Atlıhan: Öncelikle Togg’un ülkemiz için büyük bir atılım olduğunu belirtmek isterim. Biz de şirket olarak sipariş kurasına katıldık ama maalesef şanslı hak sahiplerinin arasına giremedik. Neva Şarj olarak elektrikli araç filomuzu yerli ve mili aracımız Togg yapmak isterdik. Şimdilik olmadı. Umarım ileride olacağı günleri de görürüz.
Elektrik üretimi kapasitesini artırmak Türkiye’nin Strateji Eylem Planında da yer alan bir husustur. Bu konuda ülkemizde yapılan yatırım sayısı da her geçen gün artıyor. Biz de Neva Şarj olarak, önümüzdeki üç yıl içinde enerji üretimi ve depolama konularında ülkemize yeni tesisler kazandırmayı hedefliyoruz. Bu konuda yatırım planlarımızı detaylı şekilde hazırladık ve şarj ağımızın gelişimine paralel olarak kısa bir süre içinde bunu eyleme çevireceğiz.
Türkiye'de bir akaryakıt istasyonu gibi tam donanımlı (marketi, lokantası ve diğer imkanları olan) bir şarj istasyonunun tahmini olarak ne zaman faaliyete geçmesini bekliyorsunuz?
Atlıhan: Çok uzun süreceğini zannetmiyorum çünkü bizim de yakın zamandaki planlarımız arasında var.
Yeni batarya teknolojileri (katı bataryalar) geliştikçe, şarj istasyonlarının da yenilenmesi gerektiğini düşünüyor musunuz?
Atlıhan: Mutlaka, değişime ayak uydurmak var olmanın bir gerekliliği. Bence katı bataryaların seri üretime geçmesi için biraz daha zaman var. Bu süreyi en az 10-15 yıl olarak tahmin ediyorum. Büyük ihtimalle bu gelişim elektrikli araçların menzilini arttıracak ve çok daha hızlı şarj olanağını tüketicilere sunacaktır. Neva Şarj, o gün geldiğinde bu yeni batarya teknolojisine eminim hazır olacaktır.
Elektrikli araç kullanıcılarına neler önerirsiniz?
Atlıhan: Şarj cihazı seçiminde aracın ihtiyaçlarını değerlendirerek şarj istasyonu seçmelerini öneririm. Örneğin aracın AC girişi 11 kW ise 11 kW cihaz seçimleri hem altyapı hem de cihaz masrafını azaltacaktır. Ayrıca halka açık alanlarda hızlı şarj istasyonu kullanırken aracın DC alış gücünün şarj süresini belirleyen temel unsur. Elektrikli araçlar, fosil yakıtlı araçlara göre daha az bakıma ihtiyaç duyarlar. Bununla birlikte, lastik hava basıncı, frenler ve sıvı seviyeleri gibi temel bakımlarına dikkat edilmesi önemlidir.