Ford'un güncel modellerine 1.0 ve 1.6 lt'lik hacimlerle katılan EcoBoost ailesinin son ferdi olan 2.3 lt'lik benzinli motor, düşük emisyon değerleri ve yakıt ekonomisi sayesinde Mustang'in Avrupa pazarında da başarılı olması için çalışacka. Bu yeni motor, malzeme ve mühendislik özellikleri sayesinde EcoBoost motor ailesinin arasından sivriliyor.
Mustang'in 2.3 EcoBoost motorunda direkt püskürtmeli yakıt sistemi, emme ve egzoz supaplarında bağımsız çalışan değişken supap zamanlaması ve turbo görev yapıyor. Bu motorun pistonlarında, krank milinde, segmanlar ve yataklarında yüksek dayanımlı malzemeler kullanılırken, yağlama ve soğutma sistemi de motorun geniş tork eğrisini karşılıyor. Yeni 2.3 lt'lik motor, 309 HP'lik güç ve 407 Nm'lik tork üretirken manuel şanzımana ek olarak direksiyondan da kumanda edilebilinen otomatik şanzıman seçeneğini sunuyor. EcoBoost motorun en dikkat çekici noktasında ise turbo görev yapıyor.
Ford, Peugeot ve BMW ortaklığı ile 2006'da kullanılmaya başlanan twin-scroll turbo teknolojisini ilk kez yeni 2.3 lt'lik motorunda kullanmaya başlıyor. Twin scroll turbo standart bir turbo gibi çalışırken arada birkaç fark var. Twin Scroll turboda silindirlerden çıkan gazlar bölünerek turboya gidiyor. Yani birinci ile dördüncü silindir ve ikinciyle üçüncü silindirlerin egzoz manifoltları ayrı. Düşük motor devirlerinde egzoz manifoltuna giren gazlar turbonun küçük olan türbinini çeviriyor. Bu sayede türbinle birlikte dönen turbonun kompresör kısmı da motora hava desteği sağlar.
Motor devri arttıkça ise egzoz gazları turbonun iki girişini de açarak türbini hızlandırıyor ve bu sayede turbonun kompresör kısmı da daha devirli dönerek motorun tüm hava ihtiyacını karşılyor. Bu sayede egzoz kayıpları da en aza indirilirken turbonun düşük devirlerden itibaren ürettiği tork ile birlikte sürücünün performans beklentileri anında karşılanıyor. Ayrıca motorun çevrimi sırasında özellikle egzoz zamanının sonunda oluşacak yaklaşık yüzde 1'lik özgül yakıt tüketimi kayıpları azalarak oluşacak pompalama kayıpları da en aza indiriliyor.
Ford'un bu yeni motorunun çok sayıdaki özelliği sayesinde performanstan ödün vermeyeceği belirtilirken aynı zamanda her zaman hırçın bir model olan Mustang'in de daha fazla müşteri potansiyeline ulaşması hedefleniyor. Ayrıca yaklaşık 4 ay sonra 50 yaşını kutlayacak olan Mustang'in 2015 model yılında yollara çıkacak bu yüzünde 2.3 lt'lik EcoBoost ve 5.0 lt'lik V8'e ek olarak bir de 3.7 lt'lik V6 görev yapacak.
Yazı: Baturhan Boyacılar
Ford Mustang GT
V8'siz Mustang olmaz diyen Ford, 5.0 lt'lik motorunu tamamen revize etti. Yenilenen V8'de hava yakıt karışımının dolgu miktarını arttırmak için emme supaplarını büyüten Ford, buna paralel olarak da egzoz supaplarının çaplarını genişleterek gaz çıkışının hızlanmasını sağladı. Supaplarda olduğu gibi değişken geometrili kam milinin de tasarımını geliştirerek yanma odasındaki sirkülasyon hızlandırdı. Ayrıca supapların kapanmasında görev yapan supap yaylarının sertliği de arttırılarak motorun yüksek devirlerinde daha kolay kapanması sağlandı. Silinidir kapağının parçalarını tamamen yenileyen Ford, ayrıca biyel yani piston kollarını daha hafif ve dayanıklı dökümden imal etti. Piston tepeleri ve yanma odaları yeniden tasarlayan Amerikalı üretici, krank milinin de mukavemeti arttırarak motorun ömrüne katkı sağladı. Diğer tarafta motorun artan emiş yeteneğini destekleyecek bir emme manifoltu geliştirerek hava akışının girdabının hızlanmasını sağlıyor. Bu yenilikler sayesinde Mustang GT'nin gücü 420 HP'den 426 HP'ye, torkuysa 390 Nm'den 529 Nm'ye yükseltildi. Ayrıca yakıt tüketimi ve emisyon değerlerinde de azalma olacağı açıklanan bilgiler arasında.
2.3 lt'lik EcoBoost motoru, Mustang için aslında 2.0 lt'lik bekliyorduk !
Hafifletilerek dayanımı arttırılan EcoBoost motorda minimum yakıt tüketimi hedeflenirken Mustang'in ardından diğer modellerde de olacak.