otohaber_logo
MULTIMEDYA
Mini John Cooper Works Rally
SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally
1 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Son 5 yılda 4 Dakar Rallisi birinciliği elde etmiş olan Mini JCW Rally, iyileştirilmiş teknik özellikleri ile Peru, Bolivya ve Arjantin'de düzenlenecek 2018 Dakar Rallisi'nde X-Raid Takımı'na yeni bir birincilik kazandırmayı hedefliyor.

Motorsporlarına ilgisi olan okuyucularımızın bildiği gibi Mini'nin ralli macerası 1964'te Paddy Hopkirk pilotajında bir Mini Cooper'ın Monte Carlo Rallisi'ni kazanmasıyla başlar ve Mini Cooper, 1965 ve 1966'da da Monte Carlo Rallisini kazanarak Dünya Ralli Şampiyonası'na adını altın harflerle yazdırır.

2011 ve 2012'de Prodrive tarafından hazırlanan Mini John Cooper Works ile Dünya Ralli Şampiyonası'na katılan Mini günümüzde halen özel takımlar tarafından tercih edilen bir ralli otomobili olarak başarılı sonuçlar almaya devam ediyor. Mini Türkiye'nin davetlisi olarak katıldığımız Mini John Cooper Works Çöl Testi organizasyonunda ise Dakar Rallisi'nde yarışmak üzere tasarlanmış Mini JCW ralli otomobilini deneyimleme şansı bulduk.

2 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Her tekerlekte bulunan iki adet amortisör aşırı bozuk zeminlerde bile maksimum tutunma sağlıyor.

1977 yılında Thierry Sabine isimli bir motosiklet yarışçısının Nice-Abidjan Rallisi sırasında kaybolduğu esnada geçtiği yollardan çok etkilenmesi ve gördüğü efsanevi yol ve manzaraları tüm diğer yarışçılarla paylaşmasından sonra ilk defa gerçekleştirilen Dakar Rallisi halen dünyanın en zorlu ve efsanevi yarışları arasında gösteriliyor.

Son 5 yılda, Stephane Peterhansel, Nani Roma ve Nasser Al-Attiyah pilotajında 4 kez zafer kazanmış olan Mini John Cooper Works ralli otomobilleri, Almanya'da bulunan ve Sven Quandt'ın sahibi olduğu X-Raid takımı tarafından hazırlanıyor. Karbon ve kevlar elyafı kullanılarak üretilen Mini Countryman gövdesine adapte edilen otomobilin kalbinde 3,0 litre hacminde 340 HP güçü ve 800 Nm tork üreten BMW TwinPower Turbo motoru bulunuyor.

3 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Test sürüşünde otomobili ralli etabı benzeri bir parkurda kullanmamız, hızı ve otomobilin sürüş dinamiklerini daha iyi anlamamızı sağladı.

Otomobilin altyapısı ise tübüler şasiden oluşuyor. X-Raid takımı mühendisleri tübüler şasiye sahip diğer yarış otomobillerinde sıkça kullanılan 4130 ve CDS kalitesinde çelik borular yerine akma dayanımı daha yüksek ve askeri projelerde tercih edilen 1.7734 kalitesinde çelik borular kullanmayı tercih etmiş. Otomobilin geliştirilmesinde BMW'nin rüzgar tünelinden de faydalanılmış ve aerodinamik bastırma kuvvetinden (downforce) ziyade, soğutma, yakıt tüketimi ve aerodinamik sürüklenme (drag) konuları optimize edilmiş.

Bu noktada çöl şartlarında 45 derece sıcaklıkta günde ortalama 300-400 kilometre tam performans hizmet vermesi gereken otomobilde tam 12 adet radyatör bulunduğunu da belirtmeliyim. Bunun dışında yedek lastiklerin otomobilin orta altına ve radyatörlerin de eskisine göre daha aşağıya konumlandırılması ile otomobilin ağırlık merkezi yere oldukça yaklaştırılmış.

4 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Sürüşten alınan keyif yüzlerden okunuyor.

Ayrıca motor yazılım haritası 4000 metre yükseklikte daha iyi performans vermesi için optimize edilmiş. Kurallara göre 250 mm tekerlek-süspansiyon hareketine izin verilen süspansiyon sisteminde her tekerlekte iki adet ve toplam 32.000 Euro değerinde Rieger marka amortisör tercih edilmiş.

Fren sistemi ise AP Racing marka, arkada su soğutmalı, önde hava soğutmalı kaliper ve çelik disklerden oluşuyor. X-Raid takımı Dakar Rallisi'ne 700 adet lastik ile birlikte şasi ve motor bloğu dışında tüm parçalardan oluşan bir yedek parça stoğu ve 110 kişilik bir ekip ile katılıyor.

Paraguay'dan start alıp Arjantin'de son bulan 2017 Dakar Rallisi'nde Mini JCW ile yarışmış olan pilotlardan Dünya Ralli Şampiyonası'ndaki başarılı kariyeri ile tanıdığımız pilot Mikko Hirvonen, iki defa motosiklet ve altı defa otomobil kategorisinde start almış pilot Orlando Terranova ve 1993 yılından beri 15 defa Dakar Rallisi'ne katılmış tecrübeli co-pilot Michel Perin ile sohbet etme fırsatı bulduk.

5 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Otomobilin boru tipi şasisinde askeri kalitede çelik malzeme kullanılmış.

Tüm pilotların üstünde durduğu en önemli nokta yarış öncesi fiziksel hazırlık. 15 gün içinde toplamda yaklaşık 9 bin kilometre, özel etap olarak ise yaklaşık 4 bin kilometreye yakın yol kateden pilotlar, otomobilin içinde zaman zaman 65 dereceye varan sıcaklıklarda konsantrasyonlarını koruyabilmek için ciddi bir fiziksel hazırlık programı yapıyor. Mikko Hirvonen, yarıştan 2 ay önce evindeki saunaya yerleştirdiği kondisyon bisikleti ile antrenman yaparak aynı sıcaklık şartlarını sağlamaya çalışırken, Orlando Terranova bisiklet antrenmanı ağırlıklı olmak üzere, kürek antrenmanı ve bazı fiziksel egzersizler yapıyor.

6 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Kokpitte otomobille ilgili tüm anlık verileri görebileceğiniz ekran ve göstergeler mevcut.

Michel Perin ise 4 bin metre rakımda azalan oksijen seviyesi ile baş edebilmek için benzer sıcaklık ve oksijen değerlerini yaratan, iyi izole edilmiş bir çadırda 6 hafta boyunca günde 8 saat geçiriyor; ayrıca fiziksel antrenmanlar da yapıyor. Dakar Rallisi organizasyonunun yeni patronu Marc Coma yarışta kazananın son ana kadar belli olmaması ve seyirci ve basın ilgisini artırmak için start sıralaması ve navigasyon kuralları dahil bir çok konuda değişikliğe gidilmesi kararı almış. Bu da co-pilotların işini daha da zorlaştırıyor.

7 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Mini John Cooper Works Rally Çöl Test Sürüşü organizasyonu Marakeş'te gerçekleşti.

Bir çöl rallisinde yarışmak için bu kadar antrenmana ve acı çekmeye ne gerek var dediğinizi duyar gibiyim ancak bu soru otomobilin direksiyonuna geçip etapta gazlamaya başladığınızda aklınızdan uçup gidiyor. Kurallarla sınırlandırılmış minimum değer olan 1952,5 kg ağırlığındaki Mini JCW, 800 Nm tork değerinin etkisiyle etaplarda çok daha hafif hissettiriyor ve 170-180 km/s hızlarda tepelerin üstünden zıplarken bile süspansiyonun sönümleme kabiliyeti sayesinde yolcularına beklenmedik bir yol tutuş ve konfor sunuyor. 6 ileri Sadev sıralı şanzımanın vites geçişleri oldukça hızlı; ayrıca debriyaj pedalını yalnızca otomobile ilk hareketi vermek için kullandığınızdan ve pedal dozajı oldukça kolay olduğu için freni sol ayağınızla da yapabiliyorsunuz.

8 / 8

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

SÜRÜŞ İZLENİMİ · Mini John Cooper Works Rally

Yeni geliştirilen direksiyon sistemi sayesinde ise viraj içinde otomobilin ağırlığını dışta bulunan ön tekerleğe yükleseniz bile direksiyon hafifliğinden ve hassasiyetinden hiçbir şey kaybetmiyor. Sonuç olarak vergiler hariç 850.000 Euro değerindeki Mini JCW ralli otomobili pilotuna milyon Euro'luk süper spor otomobillerin asla veremeyeceği hisleri ve adrenalini tattırıyor. Dakar'da bilinmez mekanlarda yarışmanın verdiği macera hissi de cabası.

Yazı: Ahmet Köseleci

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.