Asıl Motosiklet Kullanmamak çılgınlık kampanyasının fikri ortaya nasıl çıktı?
Derneğimizin kuruluş amaçlarının başında, ülkemizde motosiklet kullanımının yaygınlaştırılması ve insanımızın motosiklet konusunda bilinçlenmesini sağlamak geliyor. Türkiye'de motosiklet, halen tehlikeli bir ulaşım aracı olarak görüldüğü için biz böyle bir kampanya için yola çıktık. Farklı reklam ajanslarından teklifl er aldık. En beğendiğimiz fikir bu oldu. Çünkü herkes motosiklet kullanmanın çılgınlık olduğunu söylerken biz burada tam tersinin çok daha mantıklı olduğunu anlatıyorduk.
MOTED'in kuruluşu 2003'e dayanıyor. Neden böyle bir kampanya için 6 yıl beklendi?
2003 yılında ülkemizde motosiklet bu kadar çok satılmıyor, trafikte bu kadar çok görülmüyordu. Asıl büyüme 2006'da geldi. Ayrıca MOTED içerisindeki sistem de oturmaya başladı. Her işte olduğu gibi burada da doğru zaman ve doğru ekiple hareket edilmesi gerekiyordu. Bu da 2009'da mümkün oldu.
Kampanya ile ilgili hedefi nize ne kadar ulaştığınızı düşünüyorsunuz?
Bu kampanyayla ilgili hemen hemen tüm alanlardan çok iyi geri dönüş aldık. Otomotiv veya motosikletle ilgili hemen tüm alanlarda tartışıldı. Medyada ve internette geniş yer buldu. Dolayısıyla, ilk kez yapılan motosikletle ilgili bir bilinçlendirme kampanyası için büyük oranda hedefe ulaşıldığını düşünüyorum. Elbette çalışmalarımız bu kampanyayla sınırlı kalmayacak. Kampanya ve faaliyetlere devam edeceğiz. Basın toplantısında da bahsettğimiz bir "Kask Avcılığı" projemiz var. Bununla ilgili çalışıyoruz. Ardından bir de sosyal sorumluluk projesi üzerinde çalışıyoruz. Motosiklet konusunu gündemde tutmak için çalışmalara devam edeceğiz. Tabii tüm bu çalışmalar sırasında medyadan destek bekliyoruz.
2006'dan beri motosiklette uygulanan, yüzde 37'lik ÖTV ve ithal motosiklet için Fon Ödemesi gibi uygulamaların kalkması için hükümetle temas kurdunuz mu? Bu alanda bir çalışmanız var mı?
Tabii bu işler öncelikle çevre meselesi. MOTED üyesi olan olmayan tüm motosiklet sanayisi içindeki tüm firmalarla bu konuda işbirliği ve görüşmeler yapıyoruz. Hükümet nezdinde de girişimlerimiz oldu. Ancak henüz somut bir gelişme olmadı. Fon'un kaldırılması için son tarih 15 Ağustos 2009'du. Ancak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı fon uygulamasının 200 gün daha uzatıldığını bildirdi. ÖTV'nin tamamen kaldırılması için ise henüz herhangi bir olumlu sonuç alınabilmiş değil.
2009 sonunda Avrupa uyum yasaları çerçevesinde geçilecek olan Euro 3 emisyon uygulamasının sektörü nasıl etkileyeceğini düşünüyorsunuz?
Bu konuda bir gelişme var. Bazı yerli motosiklet üreticilerinin elindeki büyük motosiklet stoklarının Euro 3'e uyumsuz olması sebebiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın Euro 3'e geçişi 1 yıl ertelemesi söz konusu olabilir. Ancak bu konuyla ilgili itirazımızı Bakanlığa bildirdik. Hem çevre kirliliğini azaltması, hem daha da az yakıt tüketimine neden olduğu için Euro 3'e geçişin planlandığı tarihte uygulanması gerektiğini düşünüyoruz. Bakanlık nezdinde bu konuda elimizden geleni yapacağız. Euro 3'e geçildikten sonra motosiklet fiyatlarının bir nebze artacağını düşünüyoruz. Hele ki krizle beraber, 2009'da motosiklet pazarının bu kadar daralmasıyla pazar zaten dibe vurdu. 2010'a MOTED daha sıcak ve olumlu bakıyor. Bizim en büyük beklentimiz Türk basınının motosiklete "karşı" duruşunu değiştirmesi. Örnek olarak, bu kadar çok otomobil, otobüs, kamyon kazası olurken bir motosiklet kazası gazetelerde hep sansasyonel haber oluyor.
Yazı: Barkın Bayoğlu