Dünyanın en pahalı akaryakıt satın alan tüketici grubunu oluşturan Türk tüketicileri, yaşanan ekonomik krizle birlikte, doğal olarak tasarrufu gündemlerine daha fazla aldılar. 2009 yılında toplam otomotiv yakıtları tüketimi 2009 yılına göre yüzde 2.3 azalarak 18 milyon ton oldu. Motorin tüketimi yüzde 3.9 azalarak 15.9 milyon m3'e gerilerken, benzin tüketimi de yüzde 2.7 azalarak 2.9 milyon m3 oldu. Akaryakıt sektörü daralan pazara rağmen 2008'e göre yüzde 3.5 daha fazla dolaylı vergi yarattı ve maliyeye 29.5 milyar TL vergi kazancı sağladı. Devletin krizin üstüne bir de benzin ve dizel fiyatlarında yaptığı ek ÖTV yükleri zaten Türkiye'de çok fazla rağbet gören LPG satışlarını patlattı. LPG tüketimi 2009 yılında ilk kez benzin satışlarını geride bırakmayı başardı ve 2008'e göre yüzde 9 oranında artarak 2.3 milyon ton oldu. LPG tüketiminin benzin tüketimini geçeceği, aslında LPG dönüşümlerinde yaşanan patlamadan belliydi. Ancak benzindeki talebin azalması Türkiye açısından sıkıntılı bir durumun da habercisi olacak gibi. Rafineriye gelen ham petrolün rafine erilmesi işleminden sonra, her durumda belli seviyede benzin ortaya çıkıyor. Türkiye'nin motorin ihtiyacı bulunurken, benzin ihtiyacının azalması, yapılması planlanan yeni rafinerilerden akaryakıt ihraç etmeyi planlayan Türkiye'de arta kalan benzinin nereye ihraç edileceği sorusunu gündeme getiriyor. Çünkü Türkiye'nin yakın çevresinde benzin talebi olan ülke neredeyse yok ve en yakın sayılabilecek ülke ABD. Motorin piyasasında dikkat çekici gelişmelerden biri de kırsal motorin tüketimindeki yüzde 9.4'lük düşüşe rağmen düşük kükürtlü motorin tüketiminin 2008'e göre yüzde 17.3 artarak 4 milyon m3 seviyesine ulaşması. Düşük kükürtlü motorinde zaten yıllardır sistemli bir yükseliş varken kırsal motorindeki bu denli düşüşü uzmanlar 10 numara motor yağının kullanımındaki artış patlamasına bağlıyor. 10 numara motor yağındaki düşük ÖTV, ekonomik sıkıntı çeken kırsal motorin kullanıcılarını -ki bu kullanıcı kesimi toplam akaryakıt tüketiminin yarısını oluşturuyor motorinden 10 numara motor yağına kaymasına neden oluyor. PETDER raporundaki tahminlere göre; baz yağ ve atık yağların akaryakıta karıştırılması nedeniyle ortaya çıkan piyasa faaliyetleri 500.000 tondan fazla ve bu durumun yarattığı vergi kaybı yıllık 600 milyon TL'nin üzerinde.
Haberler
LPG tüketiminde artış
Ekonomik krizden nasibini alan akaryakıt sektörü, 2009’da 2008’e göre yüzde 2.3 daralırken yapılan ÖTV artışları yüzde 3.5 daha fazla dolaylı vergiye neden oldu. ÖTV artışları ve kriz LPG piyasasını patlatırken, ilk kez LPG tüketimi benzini geride bıraktı
- 12 Nisan 2010
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.