otohaber_logo
Haberler
LPG tüketiminde artış
Ekonomik krizden nasibini alan akaryakıt sektörü, 2009’da 2008’e göre yüzde 2.3 daralırken yapılan ÖTV artışları yüzde 3.5 daha fazla dolaylı vergiye neden oldu. ÖTV artışları ve kriz LPG piyasasını patlatırken, ilk kez LPG tüketimi benzini geride bıraktı
LPG tüketiminde artış



Dünyanın en pahalı akaryakıt satın alan tüketici grubunu oluşturan Türk tüketicileri, yaşanan ekonomik krizle birlikte, doğal olarak tasarrufu gündemlerine daha fazla aldılar. 2009 yılında toplam otomotiv yakıtları tüketimi 2009 yılına göre yüzde 2.3 azalarak 18 milyon ton oldu. Motorin tüketimi yüzde 3.9 azalarak 15.9 milyon m3'e gerilerken, benzin tüketimi de yüzde 2.7 azalarak 2.9 milyon m3 oldu. Akaryakıt sektörü daralan pazara rağmen 2008'e göre yüzde 3.5 daha fazla dolaylı vergi yarattı ve maliyeye 29.5 milyar TL vergi kazancı sağladı. Devletin krizin üstüne bir de benzin ve dizel fiyatlarında yaptığı ek ÖTV yükleri zaten Türkiye'de çok fazla rağbet gören LPG satışlarını patlattı. LPG tüketimi 2009 yılında ilk kez benzin satışlarını geride bırakmayı başardı ve 2008'e göre yüzde 9 oranında artarak 2.3 milyon ton oldu. LPG tüketiminin benzin tüketimini geçeceği, aslında LPG dönüşümlerinde yaşanan patlamadan belliydi. Ancak benzindeki talebin azalması Türkiye açısından sıkıntılı bir durumun da habercisi olacak gibi. Rafineriye gelen ham petrolün rafine erilmesi işleminden sonra, her durumda belli seviyede benzin ortaya çıkıyor. Türkiye'nin motorin ihtiyacı bulunurken, benzin ihtiyacının azalması, yapılması planlanan yeni rafinerilerden akaryakıt ihraç etmeyi planlayan Türkiye'de arta kalan benzinin nereye ihraç edileceği sorusunu gündeme getiriyor. Çünkü Türkiye'nin yakın çevresinde benzin talebi olan ülke neredeyse yok ve en yakın sayılabilecek ülke ABD. Motorin piyasasında dikkat çekici gelişmelerden biri de kırsal motorin tüketimindeki yüzde 9.4'lük düşüşe rağmen düşük kükürtlü motorin tüketiminin 2008'e göre yüzde 17.3 artarak 4 milyon m3 seviyesine ulaşması. Düşük kükürtlü motorinde zaten yıllardır sistemli bir yükseliş varken kırsal motorindeki bu denli düşüşü uzmanlar 10 numara motor yağının kullanımındaki artış patlamasına bağlıyor. 10 numara motor yağındaki düşük ÖTV, ekonomik sıkıntı çeken kırsal motorin kullanıcılarını -ki bu kullanıcı kesimi toplam akaryakıt tüketiminin yarısını oluşturuyor motorinden 10 numara motor yağına kaymasına neden oluyor. PETDER raporundaki tahminlere göre; baz yağ ve atık yağların akaryakıta karıştırılması nedeniyle ortaya çıkan piyasa faaliyetleri 500.000 tondan fazla ve bu durumun yarattığı vergi kaybı yıllık 600 milyon TL'nin üzerinde.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.