Ferrari, Porsche veya Lamborghini gibi rüya markalara ulaşamayanlar için her zaman alternatifler vardı. Özelikle küçük sınıf otomobil üretiminde profesyonelleşen Fiat'ın, 1960'ların geliştirdiği roadster'ı X1/9 süperspor olmasa da "ekonomik spor" sıfatını hak ediyordu.
Tıpkı birçok otomobil kullanıcısını olduğu gibi Fiat'ın da istediği herkesin küçük bir Ferrari veya Lamborghini'ye binmesiydi. Bu amaçla İtalyan üretici model geliştirme çalışmalarına başladı. Marcello Gandini tarafından tasarlanan ilk konsept, 1969 yılında tanıtıldı. Bertone'nin tasarladığı 2 kişilik ortadan motorlu bu roadster, Lancia Stratos'a benzerliği ile dikkat çekerken 1972 yılında Torino Otomobil Fuarı'nda tanıtılarak üretilmeye başlandı.
Fiat; binek otomobiller için X1, ticariler için de X2 kodlandırdığı için bu modelin adını da konsept kodu alan X1/9 koydu. X1/9'da Fiat 128'de görev yapan motor ve şanzıman ile birlikte bir çok parça da kullanıldı. Karoseriyle dikkat çeken X1/9'un ön bölümünde büyük bir bagaj vardı, arkasında bulunan 2 kapağın birinde bagaj, diğerinde ise motor vardı. Kapaklı farlarıyla dikkat çeken X1/9'un, yedek lastiği ise sağ koltuğun arkasındaydı. Arkadan itişli olarak üretilen modelde, başlangıçta 75 HP gücündeki 1.3 lt'lik motor ve 4 ileri manuel şanzıman bulunurken X1/9'un şasisi takla barlı ve tek parçaydı. Bu da aracın sağlamlığını arttırıyordu.
Özellikle ön ve arka tekerleklerde kullanılan diskli frenler ve bağımsız süspansiyonlar ise sürüş güvenliğini dönemi için yüksek standartlarda sunuyordu. 1976 yılında küçük bir makyaj gören X1/9'un camı, panjuru ve çeşitli parçaları değiştirildi. 1977 yılında sağdan direksiyonlu olarak üretilmeye başlanan modelde, Amerika pazarına uygun olarak yenilemeler de yapıldı. Fiat, 1978 yılında Fiat Ritmo'da kullanılan 85 HP'lik motor ve 5 ileri manuel şanzımanı, X1/9'da da kullanmaya başladı.
Amerikan tampon olarak ta adlandırılan körüklü tamponlar alüminyumdan üretildi. X1/9'un tek parça olan sökülebilir tavanı sayesinde üstü de açılabiliyor ve 2 noktadan bağlantılı olan tavan kolayca takılabiliyordu. 1982 yılında Fiat, X1/9'un üretimini bitirirken tasarımcı Bertone ise devam etmek istiyordu. Fiat, Bertone'nin X1/9'u üretmesi için motor ve mekanik parçaları temin etti. Bertone kendi imkanlarıyla bu modeli 1989 yılına kadar üretti. Toplamda 200.000 adet üretilen X1/9, çoğu zaman küçük Ferrari olarak adlandırılıyordu.
Haberler
Küçük Ferrari
Otomobil tarihinde ilginç modeller mi arıyorsunuz? İşte Fiat X1/9 bunlardan biri. Ortasında bulunan motoru, kapaklı farları, 2 koltuğu ve uygun fiyatıyla zamane roadster tutkunlarının ilacı olurken bir çok markanın da küçük yol göstericisi oldu.
- 21 Ekim 2010
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.