Amaçlar aynı olsa da bu amaca giden yollar farklı olabilir. Örneğin sıkışık trafikte daha az yorulmak ve debriyaj pedalı yerine sadece fren ve gaz pedalıyla meşgul olmak isteyenlerin otomatik şanzımanlı bir otomobile yönelmesi gerekiyor. Ancak bu noktadan sonra farklar ortaya çıkıyor. Kimi üreticiler tork konvertörlü otomatik şanzımanlara görev verirken kimi üreticilerse hidrolik debriyajlı otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlar kullanıyor. Karşılaştırmamızda karşı karşıya gelen Hyundai i20 ve Peugeot 208'de de durum böyle. Karşılaştırmadaki otomobiller sınıfl arı içinde özgün ve çekici görünme konusunda öne çıkan modeller arasında yer alıyor. Hyundai'nin tasarımında daha keskin çizgilerle daha güçlü görünmesi amaçlanmış. Otomobilin C sütunundaki siyah kaplama ve farların hem alt hem de üst kısımlarını çevreleyen LED'ler otomobilin tasarımındaki belirgin bölümler arasında. Hayatının makyaj döngüsünü yaşayan Peugeot ise daha yumuşak ve zarif hatlarıyla dikkat çekiyor. Otomobilin tasarımının bütününe bakıldığında, markanın efsane küçüğü 206'nın halefiyle karşı karşıya olduğumuzu söylemek mümkün.
Küçükler liginin iki şık üyesinin iç mekanlarına bakıldığında 208'in kendine özgü detaylar konusunda i20'nin önünde olduğu görülüyor. Peugeot'nun son dönemdeki kokpitlerinin odağını oluşturan küçük direksiyon simidi, dokunmatik ekranlı multimedya sisteminin kullanıldığı ilk otomobil olan 208, açıkçası bu kombinasyonla ergonomi konusunda geleneksel tasarımlara göre net bir avantaja sahip değil. Çünkü uzun boylular, göstergeleri tam olarak göremeyebiliyor. Hyundai i20 ise farklı görünmek yerine faydası yıllardır bilinen daha geleneksel bir kokpite sahip. Otomobillerin işçilik ve malzeme kalitesindeki farklar fazla olmasa da i20 bir adım önde yer alıyor. Ayrıca i20'nin daha büyük tutulan koltukları da uzun boylulara daha fazla konfor vadediyor.
Hyundai, küçük sınıft aki temsilcisi i20'de gücün aktarımı için tork konvertörlü bir otomatik şanzımana görev veriyor. 100 HP gücündeki 1,4 lt'lik benzinli motorla işbirliği yapan şanzıman, sarsıntısız ve akıcı vites değişimleriyle konfor konusunda üstüne düşeni kolayca yerine getiriyor
Sadece 4 ileri vitesli olması nedeniyle aslında motorun gayet iyi olan çekiş gücü ve yakıt ekonomisi potansiyeli tam olarak gösterilemiyor. Vites kolu üzerinden vites değişimlerini manuel olarak gerçekleştirmek de mümkün. Ancak en iyisi şanzımanın seçimlerine güvenmek.
Hyundai'den farklı olarak ağırlık ve maliyet tasarrufu sağlayan otomatikleştirilmiş bir manuel şanzımana güvenen Peugeot'nun ETG5 adını verdiği şanzımanında manuel vites değişimlerini hem vites kolundan hem de direksiyonun arkasındaki büyük kulakçıklardan gerçekleştirmek de mümkün. Türünün olgunlaşmış örnekleri arasında olsa da, sarsıntılı ve yer yer kararsız vites değişimleri ETG5'te de karşımıza çıkıyor. Performanslı kullanımda otomobilin yığılmasının önüne geçmek için manuel olarak vites değiştirmek işe yarayabiliyor. Özellikle de yokuşlarda...
Performanslı demişken, performans ne i20'de ne de 208'de öncelikli bir konu. i20 kağıt üstünde yaklaşık %20 daha güçlü olsa da sahip olduğu bu avantajı sırtındaki 174 kg fazla ağırlığı taşımakta kullanmak zorunda kalıyor. Kısacası bir yanda daha güçlü ancak daha ağır, öbür yandaysa daha zayıf ancak aynı zamanda da daha hafif bir otomobil var. Peugeot'nun 3 silindirli motoru yaydığı ses ve devir çevirmeyi seven yapısıyla daha canlı hissettiriyor. Ancak hızlanma testinde ortaya çıkan verilere göre ibre çok küçük bir farkla da olsa Hyundai i20'den yana. 208'in daha düşük olan ağırlığı virajlarda rakibine göre daha çevik olmasını sağlarken, yoldaki tümsekler ve çukurlarsa i20'ye göre daha fazla hissediliyor. i20'nin daha yumuşak tutulmuş olan süspansiyon sistemiyse bozuk zeminlerde daha huzurlu bir sürüş sağlıyor. i20'nin bolca eşya gözü sunulan kabini kullanışlılık konusunda otomobile puan kazandırırken, küçük Hyundai'nin daha sessiz yapısı da başka bir konfor artısı.
Karşılaştırdığımız iki küçük sınıf otomobilin satış fiyatlarına baktığımızda 208'in başlangıç fiyatının 53.700 TL ve i20'nin de 57.600 TL olduğu görülüyor. Testteki 208'de bulunan Sky Pack paketinde kablosuz internet erişimi, cam tavan, geri görüş kamerası sunuluyor ve karşılığında da 2.876 TL talep ediliyor. Multimedya sistemini standart olarak sunan i20'deki en pahalı opsiyonsa 2.750 TL'lik açılabilir cam tavan. Ayrıca test otomobilinde bulunmasa da otomatik klima, geri görüş kamerası, yağmur sensörü ve otomatik kararan dikiz aynasını da kapsayan 2.000 TL'lik Smart paket opsiyonu da mevcut.
Sonuç:Kalabalık şehirlerde önemi gittikçe artan otomatik şanzımanlı küçük sınıf modellerin en ulaşılabilir olanlarından ikisinin rekabetinde farklı karakterlerle karşılaştık. Peugeot daha kıpır kıpır ve canlı bir otomobil olduğunu hem motoru hem de sürüş özellikleriyle ortaya koyuyor. Hyundai ise stresten uzak ve akıcı bir işbirliği sunan motor-şanzıman ikilisiyle konfor beklentisine daha iyi yanıt veriyor. Puanlar bir yana, sosyal bir tipseniz canlı 208, dengeyi seven bir karakterseniz i20 sizi mutlu edecektir.
Yazı: Eray Özgür Fotoğraflar: Ersan Sezer