- 10 Haziran 2016

Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Sabah saat 8:30, Hockenheim’da bir akaryakıt istasyonundayız. Dört kompakt sporcu, istasyondaki tek yüksek oktanlı pompada sıraya girmiş, motorları için en uygun iksiri yutmak için bekliyorlar. Birkaç yüz litre yüksek oktanlı benzin, birkaç paket kahve ve çikolatanın ödemesini yaptıktan sonra hızlıca otomobillerin yağ seviyelerini ve lastik hava basınçlarını kontrol ediyoruz. Her şey yolunda.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Pistteki bir keyif gününün ön hazırlığı işte böyle başlıyor. Hockenheimring Pisti’nde sahnelenecek büyük dramanın başrol oyuncuları birbirinden ancak bu kadar farklı olabilirdi. Kompakt sınıfa ait olup güç için turboya güvenmeleri dört otomobilin de ortak noktasını oluşturuyor: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45 ve Subaru WRX STI. Ortalıkta daha fazla boş vakit geçirmeden eşyalarımızı kutulardan birine düzgünce istifliyoruz. Mıknatıslı anteni tavana yapıştır, vantuzu ön cama sabitle ve test cihazını çalıştır.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

370 HP gücündeki 2 Coupe’de yoğun M tecrübesi
Bugünkü referans modelimiz, daha doğrusu sahnede ışıkların en çok üstüne yöneldiği model, kısa bir süre önce yollara çıkan ve büyük övgü toplayan BMW M2. Böylesine şişkin çamurluklar, keskin M spoylerleri ve çift kollu büyük jantlar karşısında ilk izlenim bu otomobilin övgüyü hak ettiği yönünde. İç mekana bakıldığındaysa dışarıdaki farklı atmosferin yerini BMW’nin kompakt standardı alıyor: Siyah, siyah, siyah... Ergonomi ve kullanışlılık konusunda eleştirilecek çok nokta yok. Ancak böylesine duygulara hitap eden bir otomobilde insan daha fazlasını aramıyor değil. Yükseğe konumlandırılmış ve biraz da sıkıcı görünen spor koltuklar da içerideki havayı daha neşeli bir hale getirmiyor. M2’de hareketsizken bu kez aklımıza acaba otomobille yapılan övgüler biraz abartılı olabilir mi düşüncesi geliyor. Durun bir dakika, enseyi karartmaya gerek yok. Sonuçta bir M2’nin direksiyonundayız. Basın bülteni, fiyat listesi ve teknik özellikler gibi teorik konuları daha önce ezberimize aldığımız için motoru çalıştırdıktan sonra iç mekanın sıkıcılığı da uçup gidiyor. Bu arada bir konunun da altını çizelim: BMW, pek çok üretici gibi 2,0 lt’lik 4 silindirli motoruna daha fazla turbo dopingi pompalayıp araya bir de ses jeneratörü sıkıştırıp bize sanal bir sıralı 6 silindirli motor sunabilirdi. Ama M2’de bunu yapmamış.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Markanın tarihinde çok önemli yer tutan sıralı 6 silindirli motor, elbette en modern hallerinden birinde, kompakt performans canavarında da görev yapıyor. Arka taraftan, egzozun derinliklerinden gelen bas tonları eşliğinde attığımız ilk turda Michelin Pilot Super Sport’ları ideal ısılarına getiriyoruz. Kısa bir pit molası ve lastik hava basıncını tekrar ayarlıyoruz. BMW yarış pistinde önde 2,2 bar arkada da 2,4 bar basıncı öneriyor. 3, 2, 1 ve ateş! Sport modunu seçtiğimizde motor, direksiyon ve yürüyen aksam en aktif haline bürünürken, ESP de kısa bir molaya çıkıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Aynı şekilde klima da kapalı. Sonuçta M2’nin yanma odasında ortaya çıkan enerjinin her zerresini sürüş için kullanmak istiyoruz.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Henüz iki, üç viraj sonrasında neyi, ne zaman ve nasıl yapmamız gerektiğini öğreniyoruz. Otomobilin limitleri çok yüksek ve ortaya çıkarttığı yanal ivme de yüzünüzde kırışıklar oluşturacak kadar fazla. Tüm bu aktif yapıya karşın sürücü ne zaman kaymaya veya ağırlık transferlerine hazırlıklı olması gerektiğini biliyor. Sürücü ve otomobil arasındaki etkileşim iki çok sıkı dostu hatırlatıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Fren yap, direksiyonu çevir ve gaza bas. Çok mu erken oldu? Sorun değil, çok diskli diferansiyel kilidi otomobili viraj içine doğru çekiyor. Bu kez motorun ürettiği 500 Nm maksimum overboost torkunun tamamını ilerlemek için kullanmalıyız. 7500 d/d çevirebilen motor, sportif sürücülerin kalbini çalıyor. Opsiyon listesindeki çift kavramalı otomatik şanzıman vites büyütürken güçlü bir itiş ortaya çıkartıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Saf sürüş keyfi tekrar karşımızda. M2’nin yaptığı gibi hesaplanabilir, net ve işbirlikçi bir sürüşü uzun zamandır yaşamadık ve açık konuşmak gerekirse böylesini çok özledik. Aklınıza hemen M4 gelebilir. Ama hayır, M2’de farklı bir şey var. Daha büyük ve güçlü olan M4, kompakt kardeşi kadar çevik ve heyecanlı bir viraj dansı yapmıyor. M4’ten transfer edilen yürüyen aksam, daha kompakt boyutlu otomobilin canlı karakterine daha yüksek bir uyum göstermiş
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

En iyi önden çekişlilerden biri ve aykırı tasarım
Honda da Civic Type R’da değişken sertlik ayarına sahip amortisörlere yer veriyor. Ancak adaptif amortisörlerin bulunması akıllara konfor ayarını getirmesin. Otomobil ya sert ya da daha sert bir hale getirilebiliyor. Honda’nın tasarım departmanının ortaya koyduğu işi genç kuşak sevecektir: keskin tampon altı eklentileri, devasa arka spoyler ve geniş marşpiyeler, en iyi önden çekişli spor otomobillerden birine işaret ediyor. Honda’nın arka spoylerdeki “ekstra büyük” tercihinin yanında 19 inçlik tekerlekleri otomobilin büyük tekerlek yuvalarının içinde biraz kayboluyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

7000 d/d ve yarış otomobillerindeki gibi vites değişim ışıkları
Bir hayli yüksekte kalan, çok dar, yarış tipi koltuklara gömüldükten sonra Honda’nın koltuğun üst kısmında kask için yeterli boşluğu bıraktığını görüyoruz. 310 HP gücündeki 2,0 lt’lik motoru uyandırdıktan sonra R düğmesine basarak aklımızda neler olduğunu ortaya koyuyoruz. Özet geç diyenler için: Type R bugün yarış pistinde en fazla keyif veren önden çekişli otomobil tanımını hak ediyor. Motorun 3000 d/d altındaki sağırlığı, daha önceki atmosferik Type R modellerini kullananlara tanıdık gelecektir. Bu seviye aşıldıktan sonra değişken supap kontrollü motor 7000 d/d’ye kadar sürecek bir kasırga kopartıyor. Dijital gösterge tablosunun üstündeki LED’ler kırmıza dönünce bir sonraki vitese geçme zamanı geliyor. Debriyaja bastıktan sonra wastegate supabından yükselen ıslık sırasında motorun devri sabit kalarak bir sonraki viteste de tam basıncın korunması amaçlanıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Direksiyon orta konumda belirgin bir direktlik sunarken, yapay bir his vermiyor. Ön akstaki diferansiyel kilidi kompakt Japon sporcunun viraj içindeki giriş apeksine net bir biçimde yönlendirilmesini sağlıyor. Önden çekişli otomobillerin büyük bir kısmında virajdan hızlanmak yoğun bir patinajla karşılık bulur. Honda’da değil: Kilitli diferansiyel ve ContiSportContact 6 lastikler, sürücünün bir hayli erken gaz vermesine ve yavaşça direksiyonu açmasına izin veriyor. Keskin virajdan önce bir kez daha vites düşürüyoruz: Beş, dört, üç, iki... Bu esnada sağ ayak ucuyla frene dokunup, sağ topukla kısa ara gazlar veriyoruz. Type R bağımlılık yapıyor ve sahip olduğu 310 HP’nin tamamına hükmetmesiyle dikkat çekiyor. 270 km/s
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

4x4 hem denge hem de inanılmaz bir hız katıyor
Zehir yeşili A 45’e geçme zamanı. 381 HP’lik motor dünyanın en güçlü seri üretim 4 silindirli motoru unvanına sahip. A 45 makyajla birlikte donanım konusunda da hanesineartılar ekledi.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Tasarım konusuna çok girmeden yola çıkalım: Sürüş modu düğmesini Race (yarış) moduna getirdiğimizde yürüyen aksam taş sertliğine geçerken, şanzıman şimşek hızına, direksiyon da neşter keskinliğine bürünüyor. A 45 ilk kalkışta şaşırtıcı bir biçimde biraz hantal bir izlenim bırakıyor. Ancak kısa bir ısınma fazından sonra ortaya gerçek bir patlama çıkartıyor. Supap kontrollü opsiyonel egzoz sistemi otomobilin sürücüsüne verdiği sportiflik hissini kayda değer biçimde arttırıyor. Bu arada küçük bir hatırlatma yapmayı da unutmayalım: Egzoz sistemi doğal ve mekanik sesleriyle büyük bir şov efekti yaratsa da, motorun sesini takviye etmek için bir ses jeneratörü kullanılmış.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Saf sürüş keyfine odaklananlar sanal ses takviyesi uygulamasına burun kıvırabilirler. Ancak otomobilin sürüş özellikleri bunu hemen unutturuyor: İnanılmaz bir tutunma ve her koşulda sorunsuz hızlanma. Çift kanallı turbo, maksimum 1,8 bar basınca çıkabiliyor. Launch Control (kalkış yardımcısı) sayesinde 0-100 km/s hızlanması için 4,1 saniyeye ihtyaç duyan en küçük Mercedes-AMG modelindeki 7 ileri vitesli çift kavramalı otomatik şanzıman vites düşürürken ara gaz vererek iç gıcıklıyor. Makyajla birlikte otomobile eklenen özelliklerden biri olarak artık şanzımanı manuel olarak kullanırken birden fazla vites düşürmek mümkün oluyor. Hızlı girilen virajlarda hafifçe önden kayan A 45’te küçük bir düzeltme hareketinden sonra yola kaldığımız yerden devam ediyoruz, Arka kısım yola yapışmış gibi hareketsiz kalıyor. Sadece ön aksta hareket hissedilmesi açıkçası sürüş eğlencesinden biraz çalıyor. Sonuçta her şey sadece mükemmel güç aktarımı değil. Gücün en az yüzde 50’sini sürekli olarak alan ağır ön aks, çok verimli çalışan diferansiyel kilidine rağmen biraz huzursuz hissettiriyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

A Serisi için ideal viraj reçetesi şöyle: Fren yap, vites düşür, freni bırak ve sonra direksiyonu çevir. Viraj girişinde sabırlı davranıp tekerlekleri düz bir konuma getirmeye konsantre olanlar 235 mm’lik Dunlop lastiklerin ideal tutunmasını sağlayarak gerçek anlamda hızlı olabiliyorlar.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

Taş ve toprak yerine asfalta çıkan bir ralli otomobili
Subaru WRX, devasa bagaj spoyleri ve motor kaputundaki büyük hava girişiyle Japonlar’ın Dünya Ralli Şampiyonası’nda McRae, Burns ve Solberg ile zirvede olduğu günleri hatırlatıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

WRX, bünyesinde o dönemlerin karakterini hala barındıran bir otomobil. Sert ayarlanmış çelik helezonlarıyla altında ne var ne yoksa ezip geçmek için bekleyen otomobilin yürüyen aksamı hız arttıkça daha parlak bir hale geliyor. Hockenheimring’in dümdüz asfaltı Subaru’nun ideal oyun alanı değil ve dar virajlara çok da gönüllü olmadığı anlaşılıyor. Provokatif ağırlık transferleriyle otomobilin arkasını bir kez kaydırdıktan sonra gaz verdiğinizde tekrar topluyorsunuz. Çok kademeli ayarlanabilen merkezi diferansiyel de bu durumu değiştirmiyor. Motorun ürettiği güç değişken oranlı olarak ön ve arka aks arasında dağıtılıyor. Ancak bu dağıtımın sınırı 41:59 (ön:arka) olarak belirlenmiş. Alternatif olarak 50:50’lik sabit bir oran da tercih edilebiliyor. Subaru’nun direksiyon sistemi viraj savaşlarında fazla hafif ve hissiz kalırken, park manevralarındaysa “Acaba servo desteği devre dışı mı kaldı?” dedirtecek kadar ağır.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

300 HP gücündeki 2,5 lt’lik motor yavaş yavaş havasını buluyor. 4 silindirli boxer, 3000 d/d’ye kadar atmosferik hissi verirken, bu noktadan sonra güçlü bir turbo itişine kavuşuyor. 6 ileri vitesli manuel şanzımanla hızlı vites değişimleri mümkün ama şanzımanda sükunet ve netlik eksikliği hissediliyor. Turbo destekli boxer’ın keyfi en çok üst devirlerde yerine gelirken, bu sayede vites değişimlerinde zaman kaybı yaşanmıyor.
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

WRX STI’ın rakipleriyle daha iyi rekabet edebilmesi için belki de yeni ve daha modern bir motorun zamanı gelmiştir. Mantık ve maliyet kaygılarıyla böylesi bir karakter oyuncusunun üzerinin çizilmesi çok yazık olur. Subaru WRX STI, ralli geleneğini asfalta taşıyan son “harbi” otomobillerden biri. Otomobili kendi özellikleriyle değerlendirdiğimizde etkileyiciliği daha da artıyor: 5,3 saniyelik 0-100 km/s hızlanması, 255 km/s maksimum hız ve gerektiğinde tüm günlük kullanım görevlerini yerine getirebilmek.
Yazı: Paul Englert, Eray Özgür Fotoğraflar: Frank Ratering
Karşılaştırma: BMW M2, Honda Civic Type R, Mercedes-AMG A 45, Subaru WRX STI

SONUÇ: İş mutlak sürüş keyfine geldiğinde BMW M2’ye yaklaşabilecek model sayısı çok az. Virajdan viraja dansın ustası çok hızlı, çok direkt ve önceden tahmin edilebilir bir sürüş karakterine sahip. Önden çekişli otomobiller arasındaki keyif makinesi Honda Civic Type R: pistte de ışıldayan otomobil, arkadan itiş fanatiklerinin aklını başından alacak kadar etkileyici bir otomobil. Mercedes- AMG A 45’i tercih edenler her koşul altında ideal çekişi ve çok yüksek bir hızlanma potansiyelini sunan bir kompakt rokete sahip oluyorlar. Ayrıca otomobilin özel egzoz sistemi ve ara gaz senfonisi de şov faktörünü destekliyor. Subaru WRX STI, asfalt üzerinde ideal çizginin korunacağı bir performans otomobili değil. Bir zamanların ralli efsanesinin günümüzdeki temsilcisi, kendisini toprak zeminli özel etaplarda çok iyi hissediyor.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.