otohaber_logo
Test Merkezi
Karşılaştırma - Audi Q5, BMW X3, Land Rover Discovery, Mercedes GLC, VW Tiguan 2.0 TDI
Audi Q5’in ikinci nesli modern teknik altyapısıyla rakiplerine sınıfının en iyisi olduğunu kanıtlamak istiyor. Bunun için de üç premium rakibinin ve kompakt sınıfın referans modeli VW Tiguan’ın karşısına çıkıyor.
Karşılaştırma - Audi Q5, BMW X3, Land Rover Discovery, Mercedes GLC, VW Tiguan 2.0 TDI

Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronicı 190 HP, 218 km/s, 7,9 lt /100 km

BMW X3 xDrive20dı 190 HP, 210 km/s, 8,1 lt /100 km

Land ROVER Discovery Sport TD4ı 180 HP, 200 km/s, 8,7 lt /100 km

Mercedes GLC 250 d 4MATICı 204 HP, 222 km/s, 7,5 lt /100 km

VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion BMTı 190 HP, 212 km/s, 8,2 lt /100 km

Audi, marka tarihindeki ikinci SUV modeli olan Q5 ile büyük bir başarı hikayesine imza attı. 2008 yılında yollara çıkan orta sınıf SUV, dünya genelinde yaklaşık 1,6 milyon adet satıldı. Bu hikayenin devamını yazma görevi verilen ikinci nesil Q5 selefinden farklı olarak Slovenya yerine Meksika'da üretiliyor. Audi tayfası yeni nesil Q5'in sınıfında zirveyi elde etmesi için işi sıkı tutmuş. Havalı süspansiyonlu adaptif amortisörler, gerektiğinde Q5'i sadece önden çekişli olarak tutan gelişmiş bir dört tekerlekten çekiş sistemi, park yerinden geri çıkışlarda yandan gelen araçlar için uyaran çapraz trafik asistanı ve bu yılın içinde seçenekler arasına eklenecek olan sıkışık trafik asistanı gibi donanımları yeni Q5'in zirvenin sahibi olması için otomobilde sunulan özellikler arasında yer alıyor. Ancak zirveye oturduğunuz yerden çıkamıyorsunuz. Öncelikle rakiplerinize üstünlük kurmak zorundasınız. Ve bu rakiplerin hiçbiri de öyle boş tipler değil. Aksine çok sıkı karakterler: BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Mercedes GLC ve Volkswagen Tiguan. Hemen bu noktada bir parantez açalım: Evet Tiguan orta sınıf bir SUV değil. Ancak bugüne kadar çıktığı kapışmalarda ve testlerde hep çok olgun özellikler göstererek kompakt sınıfı aştığına dair yorumlar yapıldı. O halde bu karşılaştırma Q5 kadar Tiguan için de bir meydan okuma anlamına geliyor.

Karoser

Yerini aldığı modele göre sadece 3 cm uzayarak 4,66 metreye ulaşan yeni Audi Q5, ön koltuklar söz konusu olduğunda VW Tiguan ile birlikte en geniş yaşam alanını sunuyor. BMW X3 ve Land Rover Discovery Sport özellikle bacak bölümünde rakiplerinden biraz daha dar. Q5, arka koltuklardaki dirsek mesafesinde Tiguan'ın bir adım önünde yer alırken, maksimum arka diz mesafesinde ibre Tiguan'dan yana dönüyor. Bu bölümde Mercedes GLC, tüm modeller arasında en kısıtlı yaşam alanını sunan model olarak dikkat çekiyor. Bu beş model de çoğunlukla aile otomobili olarak kullanıldığı için sundukları bagaj hacimleri değerlendirmede önemli bir rol oynuyor. Özellikle de arka koltukların dik konumda olduğu standart bagaj hacmi…

Standart bagaj hacminde alt sınırı Land Rover 541 litreyle belirlerken, Audi, BMW ve Mercedes'in bagaj hacimleri 550 litre. Karşılaştırmanın en kısa otomobili olan VW Tiguan, 615 litreyle bu konuda referans model olmayı başarıyor. Discovery Sport dışındaki tüm modellerde arkada üç parçalı katlanabilen bir koltuk sırtlığı bulunurken, dümdüz bir yükleme zeminini sadece X3 ve Tiguan sunabiliyor. Kızaklı arka koltuk Q5'te opsiyonel ancak Tiguan ve Discovery Sport bu yararlı donanımı standart olarak sunabiliyor. Buna ek olarak sadece Land Rover Discovery Sport'u 7 kişilik satın almak mümkün. İş taşınanların ağırlığına geldiğinde GLC,546 kg ile zirvede yer alırken römork çekme kapasitesinde, Land Rover, Mercedes ve Volkswagen 2,5 ton ile en iyi değeri sunuyor.

Kullanım kolaylığı değerlendirmesine Land Rover'ın dokunmatik ekranının her zaman ilk dokunuşta tepki vermediği görülüyor. Ayrıca otomobilin standart olarak sunulan navigasyon sisteminde net çizilmiş bir yönlendirme fonksiyonunun eksikliği hissediliyor. Girilen verilerin geç tepki bulması Britanyalı SUV'un donanım veya yazılım konusunda çok başarılı olmadığını gösteriyor. Navigasyondan bahsetmişken Audi'nin yön bulucusunda adres girişlerinde vites kolunun önündeki ünite kullanıldığı zaman harf seçiminin BMW'deki iDrive sistemi kadar pratik olmadığını da söylemeliyiz.

Aradan geçen yıllar BMW'nin iDrive sistemini tam olgunluğa ulaştırırken sistem çokça fonksiyon nasıl pratik ve gözleri yoldan çok ayırmadan kontrol edilebilir sorularına yanıt vermeyi sürdürüyor. Mercedes'in Comand adını verdiği kontrol sistemiyse daha basit ve kolay anlaşılır menülere ihtiyaç duyuyor.

Sürüş konforu

Karşılaştırmadaki tüm otomobiller yola büyük tekerleklerle basıyor. Daha açık söylemek gerekirse 5 SUV da opsiyon listelerindeki 19 ve 20 inçlik tekerleklerle donatılmış. Bu tercihin görselliği olumlu etkilediğine kuşku yok. Ancak yaylanmayan kütlenin artması yüzünden otomobillerin süspansiyon sistemlerini de zorluyor. Audi ve Mercedes opsiyon listelerinde yer alan havalı süspansiyon sistemleriyle bu tür için alışılmadık sürüş özellikleri sunabiliyor. Yol yüzeyindeki hataların büyük kısmı kusursuz bir biçimde ütülenebiliyor. Üstelik bu karakteri hem boş hem de yüklüyken sunabiliyorlar.

Ancak düşük hızlarda otomobillerin darbe emiş karakterleri biraz zaaf gösteriyor. Daha çok, yollardaki yamalar için geçerli olan bu durum, adaptif amortisörlü Tiguan'da biraz daha belirgin bir hal alırken, yine adaptif amortisörlerle donatılan X3 bu konuda Tiguan'dan bir adım daha dengeli. X3 ile Tiguan arasındaki durum araçlar tam yüklü konumda olduğundaysa tersine dönüyor. Karşılaştırmada geleneksel bir yürüyen aksamla donatılan tek model olan Land Rover Discovery Sport hem boş hem de doluyken kayda değer bir yaylanma potansiyeline sahip. Ancak bozuk yollarda otomobilin yolcular tarafından hissedilen gövde hareketleri çok fazla. İngiliz SUV'unun ön koltuklarındaki dolgu rahat ancak deri döşeme çok kaygan. Ve bu durum kısıtlı yan desteklerle birleşince virajlarda yolcular sağa sola kayıyor. BMW'nin standart koltukları bu konuda biraz daha iyi. Anatomik olarak ideale yakın koltukları Audi ve Mercedes sunuyor. Audi biraz daha fazla omuz desteği sunarak bir adım öne geçiyor.

Arka koltuklardaki en rahat yaşam alanı Tiguan'da karşımıza çıkıyor. Tiguan'ın arka koltukları Audi kadar iyi şekillendirilmemiş olsa da sundukları bacak desteği daha fazla. Bu tür SUV'ların doğal yaşam alanları genelde orman yolları veya asfalt dışı ortamlar yerine otoyollar olduğu için gürültü veya klima sistemi gibi disiplinler de puanlamada önemli rol oynuyor. Söz konusu gürültü yalıtımı olduğunda Audi ve Mercedes ön plana çıkarken, hem motor hem de rüzgar gürültüsüne karşı en korunaklı modeller ikisi. Isıtma ve soğutmaya sıra geldiğindeyse GLC ve Discovery Sport rakiplerinden bir adım önde. Bunda ikisinin standart olarak çift bölgeli otomatik klimalarla gelmesi de önemli bir rol oynuyor. Audi ve BMW'nin fabrika çıkışı hala tek bölgeli klimalar sunabiliyor olması bu fiyat kategorisinde göze batıyor.

Motor/şanzıman

Karşılaştırmadaki beş model de 4 silindirli dizelleriyle performans ve maliyet arasında başarılı bir denge sunabiliyor. Ancak motorlar arasında belirgin karakter farkları da var. Mercedes, 194 HP gücündeki OM 654 kodlu 2,0 lt'lik yeni nesil dizeli henüz GLC Serisi'nde sunmadığı için karşılaştırmaya 204 HP gücündeki 2143 cc'lik OM 651 kodlu eski nesil dizeliyle katılıyor. Motorun ürettiği 500 Nm'lik maksimum tork otomobili sadece performans testlerinde değil genel kullanımda da öne çıkartıyor. Zorlu kış şartları altında gerçekleştirilen yakıt tüketimi testinde de Mercedes, 7,5 lt/100 km'lik ortalama tüketim değeriyle beşlinin en tutumlusu olmayı başarıyor. 9 ileri vitesli otomatik şanzıman vites seçimlerinde doğruyu kolayca bulurken yapılabilecek en önemli eleştirilerden biri vites geçişleri arasındaki sürenin uzun olması. Audi'nin 190 HP gücündeki motoru rakibinden biraz daha fazla yakıt tüketiyor: 7,9 lt/100 km. BMW ve Volkswagen ile aynı olan 400 Nm'lik maksimum tork değeri, Mercedes'in yüksek çekiş gücüyle rekabet etmeye yetmiyor. Volkswagen'in 2,0 lt'lik motoru Audi'nin güç ünitesiyle aynı ancak daha gürültülü bir çalışma karakterine sahip.

Performans anlamında da Volkswagen'in hafifliği beklenen farkı yaratmıyor. Her iki otomobilde de görev yapan 7 ileri vitesli çift kavramalı otomatik şanzıman sabahları soğuk çalıştırmada vites geçişlerini hafif sarsıntılarla gerçekleştiriyor. Land Rover'ın 2,0 lt'lik dizeli 9 ileri vitesli bir otomatik şanzımanla eşleştirilmiş. Kickdown yapıldığında kısa bir düşünme süresine ihtiyaç duyan şanzımanın vites geçişleri sarsıntısız. 1975 kg ile karşılaştırmanın en ağır otomobili olan Discovery Sport bunun geri dönüşünü en düşük performans ve en yüksek yakıt tüketimiyle veriyor: 8,7 lt/100 km. Karşılaştırmada elde edilen tüketim değerlerine bakıldığında beş modelde de sakin bir sağ ayakla tüketimlerin daha da düşürülebildiği ve aynı şekilde motorlar tam yükte kullanıldığı tüketimleri iki katına çıkartmanın da mümkün olduğu görülüyor.

Sürüş Dinamikleri

Karşılaştırmadaki SUV'ların ağırlıkları dikkate alındığında mühendislerin yürüyen aksamları geliştirirken sürüş dinamizmi ve keyfi için bir hayli çaba gösterdikleri daha iyi anlaşılıyor. 5 SUV arasındaki en hafif model olan Volkswagen Tiguan, sürüş dinamiklerinde de en ön sırada yer alıyor. Rakipleriyle karşılaştırıldığında Tiguan neredeyse bir go-kart hissi veriyor. Progresif direksiyon sistemiyle donatılan test aracı çok iyi bir biçimde yönlendirilebiliyor. Otomobilin yarattığı yanal ivme seviyesi de çok yüksek. Kompakt Volkswagen virajlarda biraz gövde salınımı ortaya koysa da bu durumun ne tur zamanlarına ne de sürüş güvenliğine olumsuz bir etkisi var.

Tiguan karşılaştırmanın en çevik ve 100 km/s hızda da en çabuk duran otomobili. Tiguan ile aynı grup çatısı altında yer alan Audi Q5, kompakt kuzeninden 164 kg daha ağır ancak benzer bir denge ve nötr sürüş karakteri sunabiliyor. Elbette fazla kiloların etkisiyle Tiguan kadar çevik değil. Virajlarda daha fazla gövde salınımı ortaya çıkıyor. Direksiyona geçildiğinde, sürüş koşullarına bağlı olarak, dönüşlerde yeni quattro çekiş sisteminin çok diskli kavramasıyla daha iyi bir tutunma için gerektiğinde gücü arka tekerleklere ilettiği iyi anlaşılıyor.

BMW'de görev yapan değişken spor direksiyon sistemi en iyi yol bildirimi sunan ünite olarak dikkat çekiyor. Ancak, X3 limitlerine ulaştığında Alman rakiplerine göre daha düşük hızlarda ön tekerlekleri üstünde viraj dışına kaymaya başlıyor. Frenlerin dozlama performansı karşılaştırmanın en iyisi olmakla beraber fren mesafesi uzun: 36 metre! Mercedes GLC, yol tutuş parkurunda şaşırtıcı derecede dinamik bir portre çizerken otomobilin yönlendirilme kabiliyeti çok başarılı ve çevik bir his veriyor. Kısıtlı üst gövde hareketi ve gözde salınımı sürüş netliğine hizmet ediyor. Ancak GLC'de ESP sistemi bütün bu dinamik karaktere gölge düşürüyor. Otomobil sürüş dinamikleri konusunda çok yetenekli olmasına rağmen ESP tarafından frenleniyor. ESP sistemi aşırı koruyucu bir karaktere sahip.

Terrain Response adı verilen sürüş modu seçimine sahip olan Land Rover Discovery Sport asfalt yerine araziye daha uygun bir altyapıya sahip. Yol tutuş parkurunda istenen yöne dönülmesi için direksiyonu daha büyük bir açıyla çevirmek gerekirken bu durum birbiri ardına gelen virajlarda bir süre sonra direksiyonla boğuşmayı gerektiriyor. Otomobilin karoser salınımları da bıraktığı hantal izlenimi perçinlerken ESP'nin sert müdahale etme karakteri sürücüyü daha sakin bir sürüş için yönlendiriyor.

Maliyet

5 modelin Türkiye pazarındaki durumlarına bakıldığında en avantajlı olanın Tiguan olduğu görülüyor. Rakiplerinden bir alt sınıfta yer alan VW Tiguan, ülkemiz pazarında 2,0 lt'lik dizel motorun 150 HP'lik versiyonuyla ithal ediliyor ve fiyatı 185.373 TL'den başlıyor. Aradaki güç ve sınıf farkı dikkate alındığında Tiguan'ın en kelepir olması sürpriz değil. Q5'in gerçek üç rakibinden biri olan BMW X3, 331.700 TL ile dört premiumun en kelepiri. Audi için belirlenen başlangıç fiyatı 353.014 TL ve bu açıdan bakıldığın Q5 beşlinin tam ortasında yer alıyor. Rakiplerinden farklı olarak yüksek ÖTV'li (yüzde 160) bir motorla donatılan Mercedes GLC 250 d'nin başlangıç fiyatı 371.000 TL. Karşılaştırmanın en pahalısı olan Land Rover Discovery Sport'un Türkiye fiyatı 180 HP'lik versiyonda 414.836 TL'den başlıyor.

SONUÇ

Yeni Audi Q5 yerini aldığı modelin başarısını kolayca tekrarlayacak bir potansiyele sahip. Hiçbir disiplinde birinci olmasa da aynı şekilde hiçbir disiplinde de zaafı yok. Yüksek kalite seviyesi, süspansiyon konforu ve harika frenleri akılda kaldı. Audi'nin hemen arkasında ikinci sırayı elde eden Mercedes GLC Serisi için harika konfor özellikleri öne çıkıyor. Ayrıca otomobilin motoru da hem güçlü hem de rakiplerinin arasında en tutumlu olanı. Ancak yüksek ÖTV dilimine girmesi yüzünden satış fiyatı yüksek. Üçüncü sırada yer alan Volkswgen Tiguan geniş yaşam alanı ve bagaj bölümüyle dikkat çekip yüksek bir sürüş dinamizmi sunuyor. Fiyat konusunda da rakipsiz. Dördüncü sıradaki BMW X4, Mercedes'le birlikte en iyi güç aktarımını sunan ve karşılaştırmanın en iyi direksiyonuna sahip model olsa da genel yapısıyla artık eskidiğini belli ediyor. Arazi sürüşüne yönelik altyapısıyla diğerlerinden farklı bir yerde duran Discovery Sport, sempati puanlarının sahibi oluyor. Ancak sürüş dinamiklerinde ve performans konularında geride kalıyor.

Yazı: Elmar Siepen, Eray Özgür

Fotoğraflar: Daniela Loof

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.