
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Artık işler değişti. W 207 kodlu, yani bir önceki nesil, E Serisi tanıtıldığı 2009 yılında çok da dinamik görünmeyen ve ağır takılan bir tarzla doğmuştu. Ve araç bundan dört yıl sonrasında, Mercedes için çok da alışkın olunmayan bir tarzda neredeyse yeni nesil tanımını hak edecek biçimde çok pahalı ve kapsamlı bir makyaj geçirmişti. W 213 kodunu alan yeni E Serisi ise daha en baştan, bugüne kadar hiçbir E Serisi’nin olmadığı kadar dinamik bir tarza sahip.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

E Serisi yeni neslinde dört gözlü karakteristik yüzüne veda edip C ve S serilerinden esintiler sunsa da şu bir gerçek ki, bu tarz orta üst sınıf Mercedes’e yakışmış. Yeni E Serisi, görsellikten fazlasını da sunduğunu ispatlamak için en önemli iki rakibinin, Audi A6 ve BMW 5 Serisi’nin karşısına çıkıyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Karoser
Dengeli karoser oranları ve seçkin bir tarz: Yeni E Serisi yakışıklı bir otomobil. Ancak az önce de bahsettiğimiz gibi, özellikle C Serisi’ne olan benzerlik kimilerince risk almaktan kaçış olarak da görülüyor. W 207 nesliyse daha barok ancak kesinlikle daha özgün görünen bir otomobildi. Yeni E Serisi, dış tasarımla ilgili yapılabilecek eleştiri göğüsleme görevini aslında içine saklamış. Şöyle ki, C ve S serilerinin bir karışımı olan iç mekanda, iki büyük çok fonksiyonlu ekranla gelecek, loca ambiyansıyla da zamansız seçkinlik yansıtılıyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Büyük kapılar yolcularına yeterli genişliği kolaylıkla sunan kabine erişimi kolaylaştırıyor. Kabin demişken, E Serisi’nden daha geniş bir yaşam alanı sunan olmadığını da hatırlatalım. Ancak bu demek değil ki, Audi ve BMW’de yer darlığı yaşanıyor. Aksine uzun boylular için hem önde hem de arkada kesinlikle yeterli yaşam alanı mevcut. Aradaki fark detaylarda saklı. Bunlardan biri de düz motor kaputu ve donanıma göre motor kaputunun ucunu süsleyen Mercedes yıldızının otomobile hakim olmayı kolaylaştırıyor olması.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Bu özellikler yeni neslin yenilikleri arasında değilken, elden geçirilen kumanda felsefesindeyse tam tersi geçerli. Otomobilin fonksiyonlara erişim için yine iki düzleme dağılmış menüler gerekse de, direksiyondaki dokunmatik yüzeyler sayesinde, kısa bir alışma süresi sonrasında, yeni Comand sistemine adapte olmak kolaylaşıyor. Yeni E Serisi’nde BMW’nin sezgisel mantıkla kurulmuş menülerinin kolaylığına rastlanmadığı da başka bir gerçek. İşin mantık yönüne bakıldığında A6’nın da Mercedes’ten daha kolay anlaşılır bir menü düzenine sahip olduğu görülüyor. Mercedes’te soldaki ekranın kişiselleştirme ayarları bas-çevir kumandası veya direksiyonun sağındaki dokunmatik panelden ayarlanırken, diğer fonksiyonlar için soldaki dokunmatik paneli ve sağdaki ekranı kullanmak veya takip etmek gerekiyor. Kısacası 5 Serisi’nde iDrive sistemiyle elde edilen “tüm fonksiyonların merkezi” felsefesi E Serisi’nde sağlanamamış.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Audi bu konuda biraz geride kalıyor. İşçilik konusundaysa Ingolstadt referans olmayı sürdürüyor. Göz önünde olmayan bölümlerde dahi çok özenle yerleştirilmiş parçalar ve kullanılan çok kaliteli malzemeler detaya olan özenin ispatı. BMW ve Mercedes’te özellikle montajda biraz daha özen gösterilmesinden zarar gelmez. Test otomobillerinde, Mercedes’in sol arka kapısındaki ahşap kaplama kalkık ve BMW’nin ön kapılarındaki tiz hoparlörler yerine tam olarak oturmamış.Büyük bagaj, opsiyonel olarak üç parça katlanabilen arka koltuk sırtlığı ve en yüksek çekme kapasitesi E Serisi’ne ilk bölüm birinciliğini kazandırıyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Sürüş konforu Bu karşılaştırma, lastik ölçüsünün konforu ne denli etkileyebileceğini açıkça gösteriyor. Mercedes ve Audi, opsiyon listelerinde yer alan havalı süspansiyon sistemleriyle donatılmış olsa da, geleneksel tipte çelik helezon yaylı süspansiyon sistemiyle donatılan BMW yüksüz konumda verdiği daha yumuşak ve akıcı tepkileriyle öne çıkıyor. Yoldaki yamalar veya tümsekler tamamen huzur içinde filtre ediliyor. Jant-lastik kombinasyonu sırasıyla 19 ve 18 inç olan Audi ve Mercedes ise düşük hızda ve araçta bir kişi varken daha sert ve huzursuz tepkiler sunuyor. Havalı süspansiyon sistemleri yük ve hız arttıkça sahip oldukları konfor potansiyelini göstermeyi başarıyor. 5 Serisi’nin helezonlarının limitlerine ulaştığı noktada rakipler ve özellikle de E Serisi yoldaki en kaba dalgalanmaların veya pürüzlerin üzerinde adeta süzülüyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Mercedes’in opsiyonel olarak sunduğu konfor koltukları bir önceki nesildekilere göre özellikle sırtlık bölümündeki büyümeyle daha konforlu hale gelmiş. E Serisi’ndeki bu koltuklar karşılaştırmadaki rakiplerinde yer alan ve opsiyonel olarak sunulan spor koltuklara göre daha fazla uzun yol konforuna sahip. Mercedes’in kabinine hakim olan düşük gürültü seviyesi konfor seviyesini arttırırken, bu durumda opsiyonel olarak sunulan ek gürültü yalıtımı da pay sahibi. Bu opsiyona Audi’de de sahip olmak mümkünken, özellikle A sütunu çevresindeki rüzgar gürültüsünün kendini belli ettiği BMW’de bu tarz bir yalıtım opsiyonu yok.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Motor/Şanzıman VW Grubu’nun en çok, ancak genel anlamda otomotiv endüstrisinin etkilendiği dizel skandalı sonrasında tahmin edilenin aksine dizel motorlara olan talep düşmüyor. Öyleki, Audi, BMW ve Mercedes’in Almanya’da satılan orta üst sınıftaki modellerinin yüzde 90’ından fazlasında dizel motorlar görev yapıyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Mercedes de bu türe olan ilgiden daha büyük bir pay kapmak için 2,0 lt’lik silindir hacmine sahip yeni bir dizel motor geliştirdi. 194 HP gücündeki yeni motorun sesinde tipik dizel notalarını duymak zor değil. E 220 d’yi kalkıştan itibaren iştahlı bir biçimde hızlandıran motor, ara hızlanmalarda ve maksimum hızda da ibreyi Mercedes’ten yana çeviriyor. Bu noktada küçük bir hatırlatma yapalım: Mercedes 1833 kg, Audi 1761 kg ve BMW 1730 kg ağırlığında. E Serisi’nde eksik olan şey 520d’nin motorunun nazik çalışma karakteri ve ZF tarafından üretilen 8 ileri vitesli otomatik şanzımanın vites değişimlerindeki akıcılığı. Audi bu konuda bazı zaaflara sahip: 7 ileri vitesli çift kavramalı otomatik şanzımanın vites değişimleri rakiplerine göre daha belirgin ve yüksek hızlarda motorun çevirdiği devir sayısını düşürecek ekstra bir vitesin eksikliği de kendisini hissettiriyor. Audi ve Mercedes’in büyük çaplı ve geniş tabanlı lastikler kullanması yakıt tüketimine de olumsuz etki ediyor: E 220 d’nin 6,3 lt/100 km’lik ortalama tüketim değeri A6 2.0 TDI ultra’dan 0,4 lt/100 km daha tutumlu ancak küçük lastikli 520d 6,2 lt/100 km ile karşılaştırmanın en tutumlusu olmayı başarıyor. E Serisi’nde standart olarak sunulan 50 litrelik yakıt deposu (66 lt opsiyonu da var) rakiplerinin 70 litrelik depolarının karşısında sürüş menzilinin 300 km civarında kısalmasına neden oluyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Sürüş dinamikleri Münihli BMW’nin mütevazı lastiklerinin sürüş dinamiklerine olumsuz etki etmemesi otomobilin çok iyi bir şasiye ve yürüyen aksama sahip olması sayesinde mümkün oluyor. Her koşulda şeridini koruyan otomobilin opsiyonel olarak sunulan “integral aktif yönlendirme sistemi” arka tekerleklerin hıza bağlı olarak ön tekerleklerle uyumlu bir şekilde aynı veya ters açıda dönmesini sağlıyor. Bu gelişmiş yönlendirme sistemi harika bir geri bildirimi de beraberinde getirirken arka aks da çok yüksek bir mekanik tutunma sağlıyor. 5 Serisi seri virajlar arasında çok kıvrak ve dengeli bir karakter ortaya koyarken, sırtına yük olabilecek ağırlık transferleri otomobile yabancı ve bu sayede güvenli bir biçimde izini de koruyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

A6 ve E Serisi ise bu konuda biraz daha farklı performanslar sergiliyor. A6’da ön aks hem 400 Nm’lik torku harekete çevirmek hem de direksiyondan gelen yönlendirme emirlerini karşılamakla görevli. Ingolstadtlı A6 özellikle dar dönüşlerde ön tekerlekleri üzerinde viraj dışına doğru kayıyor. Ön tekerleklere etki eden gücün direksiyon üzerinden sürücüye hissettirilmemesi için Audi direksiyonla ön aks arasına sanki bir çeşit filtre kurmuş. Daha konforlu bir sürüş için direksiyonun biraz da bilinçli bir biçimde sterilize edilmesi geri bildirim zayıflığına yol açıyor. Ayrıca Audi’nin ESP’si BMW’dekine göre daha sert müdahalelerde bulunuyor. Sürücü, sistemi devre dışı bıraktığı zamansa bu kez otomobilin verdiği yanıt ağırlık transferinde dışa doğru açılan bir arka kısım oluyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Yeni E Serisi de netlik söz konusu olduğunda BMW ile boy ölçüşemiyor. Selefiyle karşılaştırıldığında çok daha çevik bir “sürücü otomobili” haline gelse de, limitlere ulaşıldığında ortaya belirgin bir önden kayma eğilimi çıkıyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

ESP’nin ince ayarlı bir çalışma karakterinin olması sürüş akıcılığını destekleyerek otomobili çizgisinde tutuyor. E 220 d ESP devre dışı bırakıldığında Audi’ye benzer bir biçimde ağırlık transferine arkadan kaymayla yanıt veriyor. Büyük lastiklerin olumlu etkisi fren performansında ortaya çıkıyor: 33 metre ve altına inen 100-0 km/s fren mesafesi BMW’den çok daha iyi. BMW’nin küçük boyutlu lastikleri fren mesafesinin 35 metrenin üstüne çıkmasına neden oluyor.
Karşılaştırma: Audi A6 2.0 TDI ultra, BMW 520d, Mercedes-Benz E 220 d

Maliyet
Bir önceki nesilde dizel motor tarifesini 2,1 lt’lik dizelle açtığı için Türkiye’deki başlangıç fiyatı 2,0 lt’lik dizel motorlu rakiplerinin bir hayli üstünde olan Mercedes E Serisi, yeni neslinde yüksek hacimli motor dezavantajından kurtulmuş olsa da pahalı olmayı sürdürüyor. Otomobillerin Türkiye’deki başlangıç fiyatlarına baktığımızda BMW 520d’nin 260.955 TL ile en kelepir model olduğu görülüyor. BMW’yi takip eden Audi A6 2.0 TDI 266.716 TL ile benzer fiyat aralığında kalıyor. Karşılaştırmanın en yenisi ve moderni olan Mercedes E 220 d ise 285.300 TL ile rakiplerinden yaklaşık yüzde 10 daha pahalı. Bu sınıftaki otomobillerin fiyatlarında opsiyon listesi de çok belirleyici oluyor. Her üç model de bütçesi el verenlere çok zengin seçenekler sunarken, Mercedes E Serisi’nin konfor ve güvenlik donanımlarında sınıfının yeni referansı olduğu da bir gerçek. Yazı: Michael Godde-Eray Özgür Fotoğraflar: Daniela Loof
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.