otohaber_logo
Haberler
İşte İstanbul'daki Hız Koridorları
Yaklaşık 6 yıl önce ( 2007) ilk olarak kırmızı ışık ve emniyet şeridi ihlallerini azaltmak için devreye sokulan Elektronik Denetleme Sistemleri (EDS), özellikle İstanbul’da uyanık sürücülerin korkulu rüyası haline geldi.
İşte İstanbul'daki Hız Koridorları
EDS sistemine fazlasıyla alıştık. EDS'nin ardından "Hız Koridoru" da hayatımıza girdi. Son olarak hız koridoru sistemi İstanbul'da Ataköy sahilyolu, Bağdat Caddesi, Sarıyer Çayırbaşı, Kağıthane ve Dolmabahçe tünellerinde faaliyete geçirildi. E-5 üzerinde de denetimlerine devam eden sistem, iki nokta arasındaki hız ortalamasını ölçerek, hız limitlerine uymayan sürücülere ceza uygulanmasını sağlıyor. Sistem ortalama hızı ölçtüğü için, radarı görünce hız kesme yöntemi de işe yaramıyor. Sistem, maksimum hız limiti 70 km olacak şekilde değişik hızlarda kontrol sağlıyor. Belirtilen hız limitlerini ne kadar geçerse sürücünün cezası o oranda artıyor. Hız limiti 50 km verildiğinde; 55-65 km/s arası 154 TL, 65 km/s'yi geçerse 319 TL, hız limiti 70 km/s olarak belirtildiğinde ise 78-91 km/s arası 154 TL, 91 km/s'yi geçerse 319 TL ceza kesiliyor. EDS sisteminin İstanbul'da devreye sokulduğu 2007 senesinde, kırmızı ışık ve emniyet şeridi ihlali yapan 70.306 kişiye ceza kesildi, yine aynı senede ceza kesilen sürücülerden 5.342.464 TL tahsil edildi. 2009 senesinde 362.614 sürücüye ceza kesilirken, hız ihlali cezalarının eklendiği 2010 senesinde 418.298 sürücü ceza. Son olarak 2011 yılında da park ihlallerini yakalayan denetleme sistemi devreye sokuldu. Şu an İstanbul'da, 120 kırmızı ışık, 22 emniyet şeridi, 15 tramvay yolunda, 13 hız koridoru, 4 park yasağı, 2 ters yön ve 23 adet şerit ihlali kamerası olmak üzere toplam 184 noktada faal olarak elektronik denetim yapılıyor. Gelecek günlerde de 116 adet daha sistemin devreye sokulması planlanıyor.
Peki bu kadar yatırım yapılan bu sistemler trafik kazalarını önlemede ne kadar etkili? Bu sorunun cevabını size rakamları vererek vermeye çalışacağız. İstanbul'da 2010 senesinin sonunda 195 adet ölümlü kaza meydana geldi, 2011 yılı sonunda bu rakam yüzde 9 azalarak 177 kişiye adete düştü. Kazalardan yaralı olarak kurtulan sayısı yine aynı yıllar arasında yüzde 21 artış gösterirken, sadece maddi hasarla atlatılan kazalarda da yüzde 8 gibi bir artış söz konusu.
EDS sisteminin yararları ya da zararları tartışılmaya devam ediyor. Özellikle hız koridoru sisteminin, hız limitlerini çok düşük bulan sürücüler bu düşük hızların kazalara daha fazla davetiye çıkardığını savunuyorlar. Sistem tartışılmaya devam ederken, yetkililer bu denetimleri daha da sıklaştırmakta kararlı gözüküyor.
Yazı: Özerk Ihlamur

EMNİYET ŞERİDİ İHLALLERİ
Emniyet şeridi ülkemizde ne yazık ki hala trafikten kaçma şeridi olarak algılanmaya devam ediyor. Emniyet şeridinin gereksiz kullanımı trafik açısından da tehlikeli durumlar yaratabiliyor. İstanbul'da ilk kurulan Elektronik Denetleme Sistemleri'nden biri olan Emniyet şeridi ihlalini denetleyen kameralar, şerid ihlalini ciddi oranda azaltmışa benziyor. 2010 yılında 146.546 adet ceza kesilirken, 2012 senesinde bu adet ,95.928 cezaya kadar düştü.

KIRMIZI IŞIK İHLALİ
Medyaya da yansıyan bir çok kazanın sebebi olan kırmızı ışık ihlali, bir çok insanın hayatını kaybetmesine sebep olmaya devam ediyor. İstanbul'da bu ihlalleri azaltmak en fazla denetleme sistemi kırmızı ışık ihlallerini önlemek için kullanılıyor. 120 adet kırmızı ışık ihlal kamerasıyla, bu oldukça tehlikeli kural ihlalinin önüne geçilmeye çalışılıyor.


İstanbul trafiğini keşmekeş içine sokan, sıklıkla yapılan bir diğer ihlal de yasak park ihlali. Bu sorunu engellemek için 2011 senesinde devreye sokulan EDS'ler hala çok yetersiz. İstanbul'da toplam 4 adet olan bu sistem, şu ana kadar 3.408 adet ceza kesti. Klasik yöntemimiz olan araç çekme ise, trafiği açan mı yoksa daha da kilitleyen bir uygulama mı, tartışmaya açık!


Hız limitini yüzde 10 aştığınızda 154 TL ceza ödemeniz gerekirken, bir sonraki aşamadaki ceza 319 TL.


Sistem, sadece ceza kesilmesi için değil aynı zamanda trafik yoğunluğunun daha önceden tespit edilmesi için de kullanılıyor.


E-5'te, her 800 metrede bir bulunan denetim sistemi sayesinde oluşturulan koridorlarda, hız limitini aştığınız her bir bölümden ayrı ayrı ceza kesilmesi işin ciddiyetini arttırıyor.


Kesilen trafik cezaları, Maliye Bakanlığı tarafından Çocuk Esirgeme Kurumu başta olmak üzere çeşitli hayır kurumlarına bağışlanıyor.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.