İkinci el otomobil almak ya da satmak isteyenler artık önce internete yöneliyor. Sanal alemdeki bu oto pazarları arasında ciddi bir rekabet var. Yeniden yapılanan ve sektöre yenilikler getirme iddiasında olan arabam.com'un vizyonunu, hizmetlerini, hedeflerini, Zeynep Çakıroğlu ve Sencer Alagöz ile konuştuk.
Öncelikli olarak arabam.com'un son durumu hakkında bilgi verir misiniz?
Zeynep Çakıroğlu:
İkinci el araç satmak için kurulan arabam.com internet sitesi, 25 Aralık 2015'te iLab Holding tarafından satın alındı. Peki, arabam.com neydi? Kaç senelik bir marka? Herkesin değer verdiği ve bildiği bu markaydı. Son dönemlerde ise liderlik pozisyonu sorgulanır konuma geldi. Biz devraldıktan sonra büyütmeye başladık ve yeni bir ekip kurduk. Başlangıçta 17-18 kişiydi. Şu an 55 kişiyiz ve yılsonunda 85 kişi olacağız. Ardından ürünlere odaklanacağız. En büyük yeniliklerden biri de eklediğimiz 0 km kategorisi oldu.
Arabam.com, insanların ikinci el otomobillere ulaşmasını sağlan bir platform olarak doğmuştu değil mi?
Çakıroğlu:
Evet, arabam.com ikinci el araç satışıyla ilgili ortaya çıkmıştı ama zamanla başka alanlara da yöneldi. Biz de 0 km kategorisi koyduk. Çünkü ikinci el otomobil almak isteyen kişilerin yüzde 25'i kararını değiştirerek bütçesine göre 0 km'ye de yönelebiliyorlar. Bu noktada 0 km araçla ikinci eli karşılaştırıp kararını verebiliyorlar.
Sencer Alagöz:
Yapılan araştırmalarda insanlar otomobili satın almadan birkaç ay önce araştırmalara başlıyorlar. Düşündükleri aracın ikinci el değerini araştırıyorlar, kampanyaları inceliyorlar, yerli ve yabancı testlerine bakıyorlar. Ardından 0 km ile kullanılmış otomobil arasında karar verebiliyorlar. İşte bu noktada arabam.com internet sitesinde 0 km araçları incelesinler. Fiyatlarını, motor ve donanım özelliklerini karşılaştırsınlar. Ardından aracın bir ya da iki yaşındaki ikinci el fiyatlarını görmeleri avantaj sağlayacak.
İkinci el araçlarda fiyat endeksi yapabiliyor musunuz?
Alagöz:
Türkiye'de bu tarz bir tablo yapmak zor. Biz elimizdeki ilanları kaynak alarak detayları sunabiliriz. Ancak 3 yıllık plan yapmamız zor. Değişen vergi mevzuatları, ÖTV ile kurlar gibi çok fazla değişen olduğu için böyle bir tablo yapmak zor. Avrupa'da ise zaten kur sabit ve değişkenler yok. Zaten basılı kitapçıklar var ve o kaynakların üzerinden fiyat değerlendirmesi yapılır ve en fazla 100 Euro oynar. İkinci elde en önemli konu güven. İnternet üzerinden araç alırken de güven konusu önemli olduğu için biz de Otorapor firmasıyla işbirliği yapmaya başladık. Bireysel ve kurumsal müşterilerimizin ilanlarında Otorapor tarafından ücretsiz ekspertiz hizmeti sunuyoruz. Otorapor ekspertizinde aracın kaportası işlem görmüşmü, boyanan parçası var mı bakılıyor. Motor, mekanik durumu inceleniyor. Bu sayede araç almak isteyenler, inceledikleri otomobil hakkında bilgi sahibi olabiliyoruz. Biz arabam.com olarak şeffaflık ve güveni ön planda tuttuğumuz için bu işe soyunduk. Bu konunun sektörde de eksik olduğunu görüyoruz. Diğer tarafta sektörde bazı konuların da yanlış oturduğunu fark ediyoruz. Mesela yurt dışında boyanan ya da işlem gören araçlar normal olarak kabul ediliyor. Ama Türkiye'de belli kişiler tarafından belki yanlış yönlendirmeler sonucu, aracın fiyatı düşürmek için yapılan yanlışlıklar var. Biz de arabam.com olarak tüketiciye işin doğrusunu göstermek gibi bir misyonumuz var. Sonuçta şeffaflık ve güven bizim için önemli olduğu için ekspertiz raporuna sahip araçları öne çıkartacağız. Zaten ikinci el araç satışını meslek olarak yapanlar artık uzmanlara bırakacaklar. Aslında ikinci el araç satışında da garanti mevzuatı da öne çıkıyor.
Otomobil markalarının kendi kurumsal ikinci el markaları var ama hala oto galerilerinde de ikinci el araç satışı devam ediyor. İkinci el araç satıcıları sizin üzerinizden mi kurumsallaşıyor?
Alagöz:
Son mevzuatlar oto galerini kurumsal olmaya itecek. Biz sadece yol gösterici olacağız ve internet ortağı olacağız. Ayrıca işini daha iyi yapan oto galericilerinin daha fazla görünür olmasını sağlıyoruz. Aracın daha fazla görünmesi ise satılma şansını arttırıyor.
Çakıroğlu:
Biz galerilerin mağazalarının görünür olmasını sağlıyoruz. Yani hepsinin arabam.com'da birer dükkanları var. Biz belli standartlara oturmalarını istiyoruz ve bu da arada, bir güven oluşmasını sağladığı için onların da kurumsal olmasını sağlıyor.
Şu anda kaç dükkanınız var?
Çakıroğlu:
Ocak başında yaklaşık 1.800 adet galeri üyemiz vardı. Şu an ise Türkiye genelinde 2.500'ü geçtik. Bu rakamlar daha da artacak.
Hedefiniz nedir? Dükkan sayısı arttıkça kontrol mekanizmalarının çalışması zorlaşacak mı?
Çakıroğlu:
Hedefimiz 4.000 dükkana ulaşmak.
Alagöz:
Kontrol mekanizmaları konusunda aslında internette temsil edilmediğimiz yerler var. Özellikle Anadolu'da dolaşan satış ekibimiz, oralardaki satış noktalarıyla görüşerek üyelik konusunda yardımcı oluyor. Onlara gerekli standartlardan bahsediyoruz. Nasıl daha çok görüntülenebileceklerini anlatıyoruz. Bu konuda uzmanlıklarımızı paylaşıyoruz.
Oto galerilerinin sattıkları araçların yüzde kaçı arabam.com üzerinden yapılıyor? Ya da başka bir deyişle yıllık ticaret hacminiz nedir?
Çakıroğlu:
El değişikliğinin ardından öncelikle ürüne yatırım yaptık. Bu yıl yatırım dönemindeyiz ve hedeflerimiz var. Temmuz'da internet sitemizi yeniledik, logomuz elden geçirildi ve gençleşti. Otomobille ilgi çok sayıda bilginin olması için alt yapının kurulmasını istiyoruz. Ocak ayında 65-70.000 ilanımız vardı ve şimdi 90.000 adede ulaştı. Hızlı artış devam ediyor ve özellikle Otorapor ile yaptığımız ekspertiz, bireysel ve kurumsal müşteriler için avantaj sağladı. Elimizdeki ekspertiz raporu bize ve müşterilerimize avantaj sağlıyor.
Otorapor'un kaç noktada hizmeti var?
Çakıroğlu:
Otorapor'un Türkiye genelinde 16 hizmet noktası var. Marmara Bölgesi yoğun olarak yer alırken Antalya'da da var. Yakında Ankara'da da hizmet noktası olacak. Yeni hizmet noktalarında Otorapor, bizim taleplerimizi de değerlendiriyor. Zaten şubeleşen yapıları da sistem olarak oturduğu için giderek büyüyorlar.
Alagöz:
Otorapor ile ilgili yoğun talep oluyor. Bireysel kullanıcılar ve iş ortaklarımız ne zaman bizim şehre gelecek diyorlar? Bu arada, bireysel müşteriler de Otorapor'da araç ekspertizi yapıp arabam.com'a ilan verebiliyor.
Türkiye'de yılda kaç araç el değiştiriyor?
Alagöz:
Her yıl 5 milyon veya 5,5 milyonu bulabiliyor. Ama bu rakam büyüyor. Çünkü Türkiye'deki araç parkı da her geçen gün büyüyor ve daha hızlı araç satmak isteyenler interneti tercih ediyorlar. Kurumsal müşteriler daha da büyümeye devam ediyorlar. Biz bireysel veya kurumsal müşterilerle bayilere eşit seviyedeyiz.
Otomobil markalarıyla işbirliği içinde misiniz?
Alagöz:
Birtakım çözümler sunmaya hazırız. Bayi elindeki araçları tek tek girmek yerine bize toplu olarak aktaracak ve biz de sisteme gireceğiz. Dolayısıyla bayi için vakit kaybı olmayacak. Bu konuda büyük eksiklikler var. Zaten az adamla çok iş yapılıyor. Verimli işler yapmak için müşterilerimizin ilanlarını toplu olarak internete aktaracağız.
İkinci el otomobil piyasasında çok fazla oyuncu var. Bu piyasada ayakta kalmanın yolu nedir?
Çakıroğlu:
Mantıklı olarak düşündüğümüzde araç alım satımındaki karlılığın da az olması nedeniyle çok fazla oyuncuyu kaldıramayacağı belli. Bence bu alanda 2-3 oyuncu oynayabilir ama beşinciye ekmek kalır mı bilinmez. Sayı olarak ise 10-15 oyuncuyu kaldırmayacağı kesin. Ancak internet dünyasını göz önüne alındığında herkes bu sisteme katılabiliyor. Sonuçta küçükler eleniyor ve büyükler pastada yer elde ediyorlar.
Filo kiralama şirketleri araçlarını kendileri satıyorlar. Sizin onlarla işbirliğiniz var mı?
Çakıroğlu:
Şu an bir planımız yok ama biz her türlü çalışmaya hazırız. Şirketler de kendi şirket araçlarını satarken bizimle işbirliği yapıyorlar. İş modelimiz belli olduğu için filo kiralama şirketleriyle de işbirliği yapabiliriz.
Alagöz:
Filo kiralama şirketleri, sundukları avantajlarla sürekli gelişip büyüyorlar. Hatta bireysel müşterilere bile hizmet vermeye başladılar. Bizim bu alandaki takibimiz devam ediyor. Bizim bu konuda planlarımız da var ama bu sene bizim yatırım dönemimiz olduğu için ilerleyen dönemlerde yapacağımız iş planında yer alacak.
Dünya mobil iletişimde koşar adım ilerliyor. Bu konuda neler yapıyorsunuz?
Çakıroğlu:
Mobil yatırımlarını yapıyoruz ve hedeflerimiz de yüksek. Şu an zaten 5 milyon kişi sitemizi ziyaret ediyor. Mobil uygulamalarla 2 ay içerisinde 150.000 ilanı görmek istiyoruz. Büyüyerek yolumuza devam edeceğiz. Adım adım yolumuza devam edeceğiz.
Yazı: Halit Bolkan