2010 yılının ilk altı aylık periyodu nasıl geçti?
2009'u kapattığımızda şöyle bir senaryo vardı; kriz ortamında hükümetin açıklamış olduğu ekstra teşvik miktarı özellikle küçük sınıf araçlar için etkili oldu. Bu indirimden yaklaşık yüzde 4 oranında motor hacmi
büyük araçlar da yararlandı. Daha sonra bu avantajlar kaldırıldı. Bu yüzden 2009 bir stok eritme yılı olarak görüldü. Ciddi anlamda kar değil zarar edilen bir dönemdi. 2010 yılına girerken biz piyasanın bu seviyelerde seyredeceğini öngördük fakat şubat ayından itibaren bir yükseliş olacağını fark ettik. Haziran ayına kadar Infi niti dizel araçlar piyasada yoktu markayı sadece benzinli araçlar temsil ediyordu. Eylül ayında getirmiş olduğumuz benzinli araçlarımızı tükettik. Markanın hikayesi sadece yakıt ekonomisi ile değil tasarımıyla da ilgili. Aracın tasarımının cazipliğinden dolayı 3.7 lt'lik benzinli taşıtlar vergisi yüksek bir araç olmasına rağmen biz getirdiğimiz bütün araçları sattık. Açıkçası bu bizi de biraz şaşırttı.
2009 yılında 2010 yılını planlarken hedefl ediğiniz rakamlar neydi?
Toplam pazarı yaklaşık 420 binler civarında olabileceği öngörüsüyle bakmıştık. 2009'un benzeri bir pazar olur düşüncesi vardı. Bugünkü rakamlar 600 binleri geçer vaziyette. Bu farkın en önemli nedeni ticari araçların olumlu etkisiydi. Ticaretteki hareketlenmelerin etkisiyle ticari araç piyasası arttı. Premium plus ve niş sınıfta yani Subaru'larla da ilgili bakarsak geçen seneye oranla yüzde 2'lik bir artış var. Premium plus da yaklaşık yüzde 30-35'ler civarında bir artış oluştu.
Infiniti için yılsonu hedefi nedir?
Yıl sonuna kadarki dönem için 35 araç satıldı bunun üzerine satılacak dizel benzinli tercihe göre 120-150 civarında bir satış bekliyoruz. Haziran ayında dizeli getirdik şu anda ciddi bir showroom trafiği yaşatıyor.
Daha önce aracı Amerika'da kullanmış diğer ülkelerde test etmiş kullanıcılar sormaya geliyor.
Subaru'ya bu yıl için 1.500 gibi bir hedef koymuşsunuz bu hedef yakalanır mı?
Subaru müşterisi STi modelini oldukça beğenir. Subaru'da genellikle Eylül 2010 tarihiyle birlikte STi satışlarında bir ivmelenme olur. Yeni Legacy ve yeni Outback satışları da geçen seneye göre iyi gidiyor.
Legacy geçen sene ekim ayında lansmanını yaptık bu yıl ilk 6 ay içerisinde çok fazla ön plana çıkmadı. Daha çok Forester ile Outback'i ön plana koyduk. Özellikle kış sezonu olması dolayısıyla ama şu anda Legacy üzerinde ciddi bir yoğunlaşma var. Toplam rakamları 2.000'e taşımak hedefi miz ama öncelikle
bu yıl sonunda 1.500'lü rakamları yakalayabiliriz düşüncesindeyim.
Yakın dönemde Türkiye'de emisyonlarla ilgili bir vergilendirme sistemi olur diyor musunuz ?
Olmalı diyorum. Mutlaka emisyonlarla ilgili vergilendirme olmalı. Araçların CO2 tüketimi Avrupa'daki ülkelerde olduğu üzere düşük CO2 salınımı düşük olan otomobillere belirli destekler verilmeli. Siz
aracınızı götürüp muayene istasyonlarında muayene ettiriyorsunuz ama önünüzde giden otobüs siyah duman atıyor. Tabii burada ciddi bir çelişki var. Her sınıftaki otomobil için bu teşvik faydalı olacaktır.
ODD Başkanı Mustafa Bayraktar'ın otohaber'e daha önce verdiği demeçte otomobiller ve vergiler ile ilgili vergi sisteminin yenilenmemiş olmasından ve Avrupa'nın çok gerisinde olmasından bahsetmişti siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Vergilerin satışlara etkisinin en basit örneğini geçen yıl yaşadık, otomotiv sektöründe dünya genelinde bir kriz olmasına rağmen satışlarda bir anda patlama oldu. Tüketiciler bunu fırsat olarak algıladılar ve faydaya çevirdiler. Bence süreklilik arz eden bir sistem olması gerekir. Bunun dönemsel olduğunda
durumu idare ettiğini söyleyebiliriz. Çünkü elimizdeki stokları eritmek de bizim açımızdan çok önemliydi. Açıklamalara göre de bir vergi kaybı yaşanmadı. Bunun Avrupa'daki versiyonlarına bakıldığında otomobilin silindir hacminin 3.0 lt olması aracın fi yatını yüzde 100 arttırmıyor. İnsanları lüks tüketim alışkanlığında farklı yere çekiyor olmak ekonominin genel yapısına da aykırı. Bazı insanlar lüks tüketecek ki bazıları gelir elde etsin toplum bu geliri paylaşsın. Ben vergi alınmasına karşı değilim lüks tüketim vergileri makul olmalı. Bu insanları yaşayabilmeleri için farklı alternatifl ere sevk ediyor. Böyle olunca farklı sektörler gelişiyor insanlar bu tüketimi yapabilmek için farklı alanlara kayıyorlar kaydıkları alanda devlet gene vergi kaydediyor.
Elektrikli araçlarla ilgili ne düşünüyorsunuz? Planlar neler?
Bizim markalarımızda ileriye dönük stratejik planlar oluşturuyor dolayısıyla bu çerçeve içerisinde 2015'li yıllara doğru bakıldığında elektirikli araçlar hem Subaru'da hem Infi niti'de olacak. Bunları yurtdışı ziyaretlerimize gittiğimizde de bizle de paylaşıyorlar. Subaru'nun şu anda zaten pazarda elektrikli bir aracı var. Ama elektirikli araçların pazarda iyi rakamlara ulaşabilmesi çok kolay değil, önümüzdeki 10-15 yıl içerisinde de bu maliyetin bir anda aşağılara çekilme ihtimali çok kuvvetli gözükmüyor. Pazarın içinde belli bir oranda olacaktır ama bu oran yüzde 5-10'lar seviyesinde kalacaktır. Elektrikli araçlar maliyetlerin düşmesiyle diğer araçların yerini alacaktır. Ama bunun olabilmesi içinde alt yapı lazım ben İstanbul'dan
Diyarbakır'a gittiğimde şarj istasyonu bulamıyorsam o zaman mantığı yok.
Dizel ve benzinli mücadelesinde durum ne olacak?
Şunu iyi bilmek lazım tabii ki performans ve dizeli bir uyum içerisinde kullanabilmek çok kolay değil. Bir yandan spor otomobil keyfi bir yandan da dizel istiyorsunuz bu çelişen bir durum. Infi niti'de araçtaki
gücü, sesi, motordaki torku çok ciddi anlamda ön plana koymuşlar hızlanması da dikkat çekici. Dolayısıyla her üründe bunu bulamayabilirsiniz ama Infi niti'nin böyle bir artısı var. Motorin fi yatlarını 2 katına fırlamadığı sürece pazarın benzine dönme ihtimalini görmüyorum. Yakın dönemde de devletin böyle bir fi yat arttırımı yapacağını düşünmüyoruz.
SUV'lardaki Alman hegemonyası sizce değişebilir mi?
O sınıfta Alman hegemonyası değişiyor. Bunun arkasında bir şeyleri insanlarla paylaşmanız lazım ki o realiteyi koruyabilesiniz. Ama zaman değiştikçe, piyasadaki alternatifl er ve nakitler değiştikçe Alman hegemonyasının ciddi anlamda kırıldığını görebiliyoruz. Özellikle araçlar tasarım olarak beklenti içinde olanlar dokunuş olarak malzeme kalitesinde farklılık isteyen müşteriler farklı araçlara yöneliyorlar.
İlk Infi niti müşterisinin de bir kadın olması farklı müşterilere rahatlıkla kendimizi beğendirdiğimizin resmi. Infi niti'yi genellikle kim satın alıyor biliyor musunuz girişimciler satın alıyor. Farklı deneyimler arayan müşteriler.Hakikaten hikayesi olan bir ürünü müşterimizle paylaşıyoruz.
Dizilerde Infiniti kullanımı satışları etkiliyor mu?
Evet etkiliyor. Aynısından var mı diye showrooma gelen müşteriler var. Bu kişilere otomobil satmak bizi mutlu ediyor. Doğru projelerle karşılıklı anlaşma neticesinde yer alıyoruz kimsenin bizden, bizim de
kimseden başka bir beklentimiz yok.
Haberler
Infiniti bizi bile şaşırttı
Otomotiv sektöründe geçtiğimiz yıl öngörülenin aksine yakalanan satış rakamlarını, Türkiye otomotiv sektörünü, Bayraktar Grubu markalarının sektördeki durumunu Baytur Motorlu Vasıtalar Genel Müdürü Murat Gürünlü ile konuştuk.
- 23 Aralık 2010
Etiketler:
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.
e-Bülten aboneliğimize kayıt olmak için e-posta adresinizi giriniz.