Hyundai’ın alıştığımız marka tasarım dilinden farklı, retro çizgilerle modern tasarım anlayışının harmanlandığı Ioniq 5’in tasarımında Giorgetto Giugiaro imzası var. Ön tamponda hava girişi yokmuş gibi görünse de aerodinamik avantaj elde edebilmek için aktif hava girişleri kullanılmış. Bu kanatçıklar kapalıyken enerji verimliliğini arttırırken açıldığın soğutulması gereken ekipmanlara taze hava girişi sağlıyor. Öndeki kaput altında 57 litrelik bir yükleme alanı sunulmuş. Bu alan şarj kablolarını yerleştirmek için ideal.
Hyundai Ioniq 5’de LED ince farlarla modern görünüm desteklenmiş. Küplerden oluşan aydınlatma grubunun da biraz retro bir hava kazandırdığını söyleyebiliriz. Bu köşeli ve keskin hatlara rağmen 0,288 Cd sürtünme katsayısıyla önceliğin verimlilik olduğunun da unutulmadığın bize gösteriyor. Bunu elde edebilmek için ince düşünülmüş detaylara yer verilmiş. Bagaj kapağı üstündeki spoylerdeki kanallarla hava akışı yönlendirilmiş. Tabi burada rüzgar gürültüsünün de azaltılmış olmasıyla konfora da katkı sağlanabilmiş. Karosere gömülü olan kapı kolları da birer modern tasarım öğesi olmasının yanında aerodinamik avantaj görevi de üstleniyorlar. 20 inçlik jantlar her ne kadar gösterişli görünse de yine öncelik aerodinamik verimliliği korumak olmuş.
Sağ arka köşede dokunmatik olarak elektrikli açılır/kapanır şarj bölümündeki aydınlatmalarda da pixeller kullanılmış. Bu noktaya bağlanabilen bir dönüştürücü sayesinde 230 V güç çıkışıyla 3,6 kW’ye kadar enerji sağlayabiliyor. Yani aracın bataryalarındaki gücü, bir başka elektrikli otomobile şarj desteği sağlamaktan, elektrikli scooter şarj etmeye, kamp ekipmanlarından elektrikli aletleri kullanabilmeye kadar esnek bir kullanım sunuyor. Bagaj kapağı arkasındaki 527 litrelik cömert alan koltuk sırtlıkları yatırılıp 1587 litreye kadar genişletilebiliyor.
Hyundai Ioniq 5’in arka koltuklarına geçtiğimizde elektrikli otomobil platformunun sağladığı özgürlüğün sonuna kadar değerlendirildiğini görüyoruz. Geniş ve ferah bir yaşam alanı ile birlikte koltuk konforu da çok başarılı. Elektrikli olarak ileri-geri ayarlanabilen koltukların sırtlıkları ise manuel olarak ayarlanabiliyor. Elektrikli kontrol edilen perdeleri olan panoramik cam tavanı ile kabin içi aydınlığı iyice arttırılmış. Öndeki koltukların arasındaki konsol ileri-geri hareket ettirilerek esnek bir kullanım sunulmuş.
Ön koltuklarda da konfor öne çıkıyor. Neredeyse yatar pozisyona kadar ayarlanabilen ön koltuklarda şarj sırasında konforlu yaşam alanında rahatça dinlenebiliyor.
Konsol tasarımı da modern görünen otomobilin direksiyonu üstünde beklediğimiz Hyundai logosu yerine dört adet pixel tasarımına yer verilmiş. Otomobilin içerisinde geri dönüştürülebilir bir çözüm olarak şeker kamışından elde edilmiş ham maddeler kullanılırken tekstil ürünlerinde yün ve poli-ipliklerden elde edilen malzemeler ve geri dönüştürülmüş PET şişelerden üretilen elyaf ile dokunmuş kumaşlar kullanılıyor. Ön konsol, düğmeler, direksiyon ve kapı panelleri gibi yüzeyler ise kolza bitkisinin çiçeklerinden ve mısırdan elde edilen yağlarla oluşturulmuş biyo içerikli bir poliüretan boya ile renklendirilmiş.
Fabrika verilerine göre 5,2 saniyede hızlanan otomobil test ölçümlerinde de 5,3 saniye ile fabrika verisiyle nerdeyse aynı veriyi sunabildi. Bu veri kağıt üzerinde çok etkileyiciyken, direksiyon başında da benzer etkiyi sunuyor. Bunun için iki elektrik motorunun ürettiği 305 HP güç ve 605 Nm’lik torka teşekkür edilmeli. Elbette dört tekerlekten çekişin de verimli ve akıcı şekilde gücü yola iletebilmesi de önemli faktör.
Dört tekerlekten çekiş ve düşük ağırlık merkezinin yanında süspansiyon sisteminin başarısıyla konfor ve güvenlik kadar yol tutuş becerisi de elde edilmiş.
Ioniq 5’in zeminine yerleştirilen 72,6 kWh’lik kapasitedeki 800 voltluk batarya sistemi sayesinde 430 kilometrelik menzil elde edilebilmiş. Ortalama 19 kWh/100 km’lik fabrika verisi tüketim karşılığında testte de benzer bir veri olan 19,8 kWh/100 km ortalama elektrik tüketimi kayda geçti.
Sonuç olarak Hyundai Ioniq 5 markası için çok önemli bir dönüm noktasını gösteriyor. Tasarımıyla markanın yenilikçi yönünü, teknolojisiyle geldiği noktayı ve sürüş dinamikleriyle de ne kadar iddialı olabileceğini gördüğümüz Ioniq 5’in elektrikli otomobiller arasında kendine sağlam bir yer edineceğini söyleyebiliriz.
Yazı: Koray Kodal
Fotoğraflar: Ersan Sezer