Yazı: Koray KODAL
Fotoğraflar: Ersan Sezer
Fiat 500'ü şehir içinde çok daha fazla görmeyi isterdik. Hem boyutları park ve manevralarda çok avantajlı hem de bu küçük boyutlara rağmen ön koltuklarında uzun boylular için bile yeterli yaşam alanı sunabiliyor. Arkada oturacak yolcular ise uzun boylu olmadıkları sürece kısa mesafe yolculuklarda yeteri kadar konforlu seyahat edebiliyor.
Fiat'ın 1957 yılında ilk kez yollara çıkan efsanevi modeli 500'ün 60'ıncı yılı onuruna sunulan 500C Anniversario retro detaylarıyla karşımızda. 16 inçlik hafif alaşımlı jantların tasarımı, Riviera Yeşili karoser rengi, krom kaput çıtası, eski tip Fiat logosu, krom ayna kapaklarıyla 60'lı yıllara göndermeler yapıyor. İçeride gövde rengindeki konsol kaplamalarının kullanıldığı 500C'de aynı renkte detaylara sahip yeni koltuk döşemeleri sunuluyor. Anniversario logolu paspaslar da bu versiyona özel.
500C, kendine özgü bir katlanabilir yumuşak tavan sunuyor. Otomobilin tavan sütunları sabit kalırken, yumuşak malzemeli tavan arka koltukların arkasına toplanıyor. Yolcuların üstü ve sırtlarının açık hava ile buluşması sağlanmış. Elektrikli mekanizma ile kontrol edilebilen tavan sistemi istenilirse tamamen yolcuların arkasına toplanırken istenilirse kademeli olarak da kısım kısım açılabiliyor. Yarı açılabilir tavan olarak da adlandırabileceğimiz sistemin bir avantajı ise; yan taraflardan gelebilecek gürültü, egzoz dumanı gibi olumsuzlukları, klasik tipteki cabrio tavan mekanizmasına göre daha az içeriye yansıtması olduğunu söyleyebiliriz.
500C Anniversario sadece 1.2 litre benzinli motor ve otomatik şanzımanla geliyor. 69 HP'lik atmosferik motor performans iddiasında olmasa da 500C'nin hafif karoseri sayesinde makul hızlanma verileri sunabiliyor. Alt devirlerde gaz tepkilerine hızlı tepki veremeyen motor devir yükseldiğinde daha tatminkar bir tablo sunuyor. Bunda Dualogic isimli şazımanın da sakin yapısını etkisi var. Otomatikleştirilmiş tipte bir manuel şanzıman olan Dualogic, 500C'de türünün en iyi çalışan örneklerinden birini sunuyor. Bu tip şanzımanlar vites değişimlerindeki kesintiyle hem konfordan hem de performanstan ödün verilmesine yol açar. Ancak 500C'de vites geçişlerindeki gecikme oldukça azaltılmış. Vites değişimleri neredeyse hissedilmiyor. Bununla birlikte vites değişiminin tork konvertörlü ya da çift kavramalı modern otomatik şanzımanlardaki hız ve akıcılıkta olmadığını da söylememiz gerekli.
Ön koltukların omuz destekleri kısıtlı.
Günlük kullanımlar için yeterli olan bagaj valizler için küçük.
Vites konsolunda iki adet bardaklık, USB ve AUX girişleri bulunuyor.