Kardeşimin 2010 model Ford Focus 1.6 dizel aracı var. Ben kullanıyordum, yolda giderken hararet yaptırmışım, su kaynatmış. Garantide olduğundan servisine götürdüm. Önden bir yere çarptığımı, bunun bir kaza olduğunu ve garantiye girmeyeceğini söylediler. Ben de mademki bir kaza, aracın kasko sigortası olduğu için sigorta şirketine müracaat ettim. Eksper gelip inceleme yapmış ama henüz bana dönen olmadı. Aracımız hala serviste o halde duruyor, net bir açıklama yok. Servisteki kişiler ise benim kusurum olduğundan dolayı sigorta şirketinin ödeme yapmayabileceklerini söylüyor. Hasar resimlerini size gönderiyorum. İncelemenizi rica ederim. Böyle bir kazada motorun komple arızalanması mümkün mü? Servis komple motorun değişiminin gerekeceğini söylüyor. Ne yapmalıyım?
Sayın Emel Tunç;
Aracınızın hasar fotoğraflarını incelememden anladığım kadarıyla, aracınızı kullanırken ön tamponun sağ alt kısmını sert bir cisme çarpmışsınız. Bu, ya park ederken ya da seyir halinde olmuş. Bu çarpma sonucunda ön tamponun sağ alt kısmının hasar görmesinin yanında, önde bulunan radyatör grubu da hasar görmüş. Radyatör grubundan en önde bulunan intercoller, su ve klima radyatörleri geriye doğru giderek, su radyatörü alt hortumunun da geriye gitmesine/itilmesine ve klima kompresörü kasnağına değmesine neden olmuş. Bu şekilde değerek yani sürtünerek çalışma sırasında su radyatörü delinmiş. Bu delikten motor soğutma suyu akmış. Motorun susuz çalışmasıyla hararet yapmış, arızalanmış.
Elbette bu arıza garantiye girecek bir arıza türü değildir. İmalattan kaynaklanmamıştır. Çünkü sizin iradenizle meydana gelen bir kaza söz konusudur. Aracınızın hasarının karşılanması için kasko sigortanızın olduğu sigorta şirketine başvurmakla doğru bir şey yapmışsınız. Hasarın nasıl meydana geldiği hakkında teknik açıklamayı yaptıktan sonra e-postanızı sigorta hukuku bakımında yanıtlamaya devam edeyim.
Hasar fotoğraflarındaki radyatör hortumu deliğinin boyutlarına bakılacak olursa, motor suyunun boşalmasının hemen olmadığı, uzun bir zaman diliminde olduğu anlaşılmaktadır. Bu önemlidir.
Araç üreticileri ürettikleri araçları, tecrübeden, bilgiden yoksun ve dikkatsiz kişilerin kullanabileceği düşüncesiyle çalışmaları sırasında tehlikeli sıcaklık derecelerine çıkmamaları için bazı emniyet sistemleri geliştirmişlerdir. Aracınızda bu emniyet sistemleri birden fazla bulunmaktadır.
Gösterge tablosunda ısı göstergesi vardır. Isı göstergesi, bazı araçlarda olduğu gibi lambalı değil, ibreti tiptir. Dolayısıyla motor ısısındaki değişimler (yükselmeler) sürücü tarafından rahatlıkla izlenebilmektedir.
Isı göstergesi olmasına rağmen sürücünün gözünden kontrolü kaçabilir düşüncesiyle motor herhangi bir şekilde çalışma sıcaklık derecelerinin üzerine çıktığında gösterge panosu üzerinde "yüksek motor ısısı" şeklinde bir yazı çıkarak sürücü uyarılmaktadır.
Sürücü dikkatsiz olabilir, belki gösterge panosunu görmeyebilir düşüncesiyle ayrıca sesli (ding-dong gibi) şeklinde de ikaz verir.
Bununla da yetinmeyip; araç tehlikeli sıcaklık derecelerine çıkınca, hasar boyutlarının büyümemesi için motoru korumaya alan bir sistem bulunmaktadır. Bu sistem, sıcaklık yükselince motoru korumaya almak için stop edip soğuyunca tekrar çalışmasını sağlayan bir sistemdir.
Yukarıda yazdığım gibi, suyun soğutma sisteminden boşalmasına neden olan deliğin boyutları küçük olduğu ve su, uzun bir zaman diliminde akacağından motor ısısının yavaş yavaş yükseleceği bir gerçektir. Bu sebeple yükselmeyi sürücünün izleyebilmesi gerekir. Ayrıca diğer ikaz işaretleri de bulunmaktadır. Ve birden fazla ikaz işareti olduğu halde motor ısısının yükselmesini gerektirecek kullanımlarda bulunduğunuz için kusurunuz söz konusudur.
Bu konuda "Kasko Sigortası Genel Şartları"nda düzenlemeler vardır. Koruma Önlemleri ve Kurtarma başlıklı B.2 maddesinde; (kısaca) "sigortalı, zararı önlemeye, azaltmaya ve hafifletmeye yarayacak önlemleri almakla yükümlüdür" ifadesi yer almaktadır.
Diğer bir değişle; sürücü olarak siz yukarıda açıkladığım uyarı işaretleri olduğu halde aracınızı durdurmayıp seyre devam etmekle motor ısısının yükselmesine neden olmuşsunuz. Yani hasarın büyümesine neden olmuşsunuz, zararı azaltmaya yarayacak önlemleri almamışsınız. Bu nedenle kusurunuz söz konusudur. Sigorta şirketinin bu konudaki kararı doğrudur. Tabi burada aracınızın ön tamponunda oluşan hasarın ayrıca değerlendirmesini yaparak, tazmini doğrultusunda kararı olacağını düşünüyorum.
Ancak burada servisin kararına katılmadığım bir konu vardır. O da hararet yapan bir motorun komple yenisiyle değiştirilmesidir. Oysa motorun komple sökülmesi, temizlenmesi ve kontrolüyle (gerekirse ölçülerek), arızalı olan parçaların tespiti mümkündür. Yapılacak bu kontroller sonucunda hasarlı parçalar yenileriyle değiştirilerek, araç motorunun revizyonu pekala mümkündür.
Bu uygulama; piyasada, yetkili ve yetkisiz özel servislerde kabul gören bir uygulamadır.